Överlag håller jag med, men vi har också varor som är billigare än i andra länder

Oliverj Oliverj skrev:
Överlag håller jag med, men vi har också varor som är billigare än i andra länder
Vilka då? Stereo/TV var ju billigare för några år sedan. Är det fortfarande så, med nya skatten på elektronik och kemikalier?
I övrigt är det väl inte speciellt mycket som är billigare?

MultiMan MultiMan skrev:
Ingen verkar ha nämnt kemikalieskatten. Ännu ett svenskt sätt att göra allt dyrare:

[länk]
Kommer man inte runt det om man tex köper från Tyskland eller Holland etc?

P
I igelkotten82 skrev:
Köper också mycket från Tyskland till mina byggprojekt och instämmer i att idealo är en bra sida att leta leverantörer på. Nu senast köpte jag gipsputs i Tyskland. Pris jag fick från svensk grossist där jag har bra rabatt var 200 kronor. På Hornbach i tyskland kostade gipsputsen 11 Euro. Skillnaden var att putssäcken i Tyskland var på 30 kg och den i Sverige bara på 20 kg.
Vad kostade frakten från den svenska grossisten jämfört med från den tyska säljaren?

P
O O skrev:
Man får äga en webbutik i varje EU-land och bara sälja i det landet. Med olika villkor och priser i alla länder
Det kan ju inte vara en bra affärsmodell. Så dumma är väl inte kunderna att de väljer att köpa från en sådan firma?

P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Rent juridiskt, hur är det egentligen med tull om man skulle köpa färg i Norge?
För de flesta varor är det frihandel mellan Sverige och Norge, men varorna måste tulldeklareras.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kan ju inte vara en bra affärsmodell. Så dumma är väl inte kunderna att de väljer att köpa från en sådan firma?
I de flesta såna butiker så ser kan som köpare inte priserna i de andra marknaderna utan websidan känner av det land du befinner dig i och ändrar språk och priser automatiskt. Så du är med andra ord lyckligt ovetandes om att du blir blåst. Precis som när man handlar en säck gipsputs sin lokala på Beijer.

P
S sin skrev:
I de flesta såna butiker så ser kan som köpare inte priserna i de andra marknaderna utan websidan känner av det land du befinner dig i och ändrar språk och priser automatiskt. Så du är med andra ord lyckligt ovetandes om att du blir blåst. Precis som när man handlar en säck gipsputs sin lokala på Beijer.
Men förhoppningsvis går det att se priserna hos konkurrenterna. Eller inte?

P pmd skrev:
Men förhoppningsvis går det att se priserna hos konkurrenterna. Eller inte?
Miele (som vi diskuterat tidigare i tråden) är ett exempel där man har väldigt olika riktpris för olika länder. Så ser det ut för många produkter i både smått och stort.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S sin skrev:
Spännande också hur Amazon.de kan vara väldigt mycket billigare på vissa produkter än Amazon.se
Ett gammalt tips men värt att upprepa.

https://www.hagglezon.com/

Jämför priser mellan olika amazonländer. Jag brukar söka på ASIN-numret.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P
S sin skrev:
Miele (som vi diskuterat tidigare i tråden) är ett exempel där man har väldigt olika riktpris för olika länder. Så ser det ut för många produkter i både smått och stort.
Vägrar deras webbserver att visa vissa webbsidor för klienter utanför landet?

P pmd skrev:
Vägrar deras webbserver att visa vissa webbsidor för klienter utanför landet?
Det går att lägga på såna spärrar, Miele gör dock inte det. Det är bara att surfa in på deras sidor i .de .se .fi osv.

P pmd skrev:
Vad kostade frakten från den svenska grossisten jämfört med från den tyska säljaren?
Frakten ingick om varan hämtades hos grossisten i Sverige. Samma sak när gipsputsen hämtades på varuhuset i Tyskland. Merkostnaden för mig blev därför resa Skåne-Lübeck för cirka 2000 kronor.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Hittade en gammal prislista på avloppsdelar från 1990. De har inte blivit så mycket dyrare sedan dess.
Gammal, skrynklig prislista för PVC-avloppsrör och delar från 1990, med priser både exklusive och inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.