14 681 läst ·
74 svar
15k läst
74 svar
Prisjämförelser i Europa, Sverige är hutlöst dyrt?!
Har försökt handla av dom.S sin skrev:
Extrent dålig support. Långa leveranstider och om man lyckas avbryta ordern behåller dom pengarna minst 3 veckor.
Samma färgtillverkare och samma verktygstillverkare finns ju i hela Europa!Sofia-Magdalena skrev:
Likaså samma tillverkare av vitvaror.
Så det går utmärkt att jämföra.
Nuförtiden köper jag tex samma fabrikat på bilreservdelsr från Tyskland istället för i Sverige via nätet .
Samma flytt av köpen borde utan problem gå att göra med material för bygg.
Köper bara kvalitetsverktyg/semiproffs, tex Hikoki, Bosch, Dewalt mm.R rakt09 skrev:det finns också förvånansvärt bra verktyg som är riktigt billiga.
värda att i första hand undvika är billiga batterier och laddare till elverktyg. vill man snåla och köpa lidl, meec eller andra misstänkt billiga verktyg är det enligt mig bättre driva dem med de kvalitetsbatterier man eventuellt redan äger.
aliexpress är fullt med adapters...
Skulle inte fundera på att köpa kina-skräp från Jula, Lidl, Meec
Men jag köper gärna märkesfabrikaten billigare från utlandet än svindyrt i Sverige.
Jag menar det.Huddingebo skrev:
Samma färgtillverkare och samma verktygstillverkare finns ju i hela Europa!
Likaså samma tillverkare av vitvaror.
Så det går utmärkt att jämföra.
Nuförtiden köper jag tex samma fabrikat på bilreservdelsr från Tyskland istället för i Sverige via nätet .
Samma flytt av köpen borde utan problem gå att göra med material för bygg.
Exemplet med Miele är rätt bra. Gå in på miele.se/.de/.fi och jämför Mieles egna riktpriser. Sverige är överlägset dyrast av någon märklig anledning. Det kan inte vara garantier då de verkar vara de samma eller möjligen till och med bättre i Tyskland. Det är med andra ord inte någon liten handlare som är billigare.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Sen har du inhemska varianter av det också. Jag brukar kolla verktyg på www.idealo.de som är tyska. Generellt är Tyskland billiga på verktyg, kring 20-30% lägre, även på verktyg som Milwaukee och andra som inte är tyska.P pmd skrev:
min grundfilosofi också, och det är ju en taktik som för det mesta funkar bra. bara att de du nämner också de kan vara tillverkade i kina. faktiskt oftare än inte är det.Huddingebo skrev:
exempelvis min senaste highest end monstertigersåg från metabo. hur märks det då? ja lite tacky stor text för egenskapen brushless, och något kärvande batterifastsättning. men den kompromisslösa kraften och frånvaron av vibrationer är omisskänligt metabo.
av mina makitaverktyg är ett par tillverkade i england och tyskland, ävensom japan men de flesta i kina.
ändå undviker jag det du kallar för kinaskräp
men som sagt, det som klassar den typen av elverktyg är inte sällan batterier och laddare, värda att undvika. förresten har just bosch en numera lång historia av letargiskt svaga batterier till sin gröna serie, sedan laddarnas snigelfart inte att förglömma.
Tycker detta är en intressant fråga men samtidigt mycket svårt.
Personligen vill jag bevara handeln i Sverige och få en bra samt lokal support när jag handlar.
Samtidigt har man ju en begränsad budget som man vill att den räcker till så mycket som möjligt.
Tror att vår marknad är för liten och allt för många ska tjäna pengar på varorna innan de når slutkunden men hur ska vi kunna handla billigt utomlands när vi inte har jobben kvar...
Har själv jobbat som säljare och har sett hur grossister och importörer har enorma påslag.
Sålde bla. elhandmaskiner och det var svårt många gånger när våra inköpspriser var högre från Svenska generalagenter jämför med vad jag som privatperson kunde köpa dem för utomlands.
Det är ett systemfel som jag hoppas ändras så vi för ha kvar handel i Sverige.
Personligen vill jag bevara handeln i Sverige och få en bra samt lokal support när jag handlar.
Samtidigt har man ju en begränsad budget som man vill att den räcker till så mycket som möjligt.
Tror att vår marknad är för liten och allt för många ska tjäna pengar på varorna innan de når slutkunden men hur ska vi kunna handla billigt utomlands när vi inte har jobben kvar...
Har själv jobbat som säljare och har sett hur grossister och importörer har enorma påslag.
Sålde bla. elhandmaskiner och det var svårt många gånger när våra inköpspriser var högre från Svenska generalagenter jämför med vad jag som privatperson kunde köpa dem för utomlands.
Är lika med kläder, för många år sedan en vän som jobbade på KF ( koprativa förbundet ) som inköpare av textiler. Normalt påslag var minst 100 %. Hur tror ni det är i dag då. Med HM med textiler från Indien, Nicke med skor från Indien, Dressman med sina utbrott för sänkta priser och andra som säljer kläder för herr och dam. Alla är mer eller mindre bara sugna på profiten, så det är inget nytt med priserna i Svergie.
Vadå för liten marknad. EU ska väl vara en marknad?P-plats skrev:
Tycker detta är en intressant fråga men samtidigt mycket svårt.
Tror du är något på spåret här. De svenska mellanleden är nog en stor del av problemet. Inom byggbranschen tror jag också att otyget med rabatter/kick back till installatörer och byggare är del av förklaringen.
Saken är bara den att svensla generalagenter inte är en grej efter 1995. Det ska vara en för EU som ansvarar för CE-märkning och annat. Det finns några undantag, men generellt är det i juridisk mening en marknad. Många företag skiter helt i det och kör på som om EU inte fanns.P-plats skrev:
Hänger inte med riktigt men hur kom CE-märkningen in i diskussionen och varför skulle det inte finnas Svenska generalagenter efter 1995?H HenrikHuslöse skrev:
En generalagent är ju någon som har ensamrätt på att distrubera varan i tex ett land men samtidigt får man ju välja om man vill handla var man vill.
Man kan ju dock inte sen kräva att få hjälp lokalt utan vända sig till handlaren man köpt varan av.
Det finns i juridisk mening inga nationella ensamrätter efter inträdet i EU. En generalagent har rätt att begära att andra aktörers import av varan stoppas. Inom EU får man köpa av säljare i vilket EU-land man vill. Du får även sälja vidare. Du får köpa kylskåp i Finland och sälja i Sverige om du vill.P-plats skrev:
Hänger inte med riktigt men hur kom CE-märkningen in i diskussionen och varför skulle det inte finnas Svenska generalagenter efter 1995?
En generalagent är ju någon som har ensamrätt på att distrubera varan i tex ett land men samtidigt får man ju välja om man vill handla var man vill.
Man kan ju dock inte sen kräva att få hjälp lokalt utan vända sig till handlaren man köpt varan av.
Det är en annan sak om du köper från Egypten och försöker sälja här.
Är det någon som har bra tips på var man köper isolering billigast. Här har priset ökat mycket!
Hur fungerar Mieles garanti för en konsument som har köpt en maskin från Tyskland?S sin skrev:Exemplet med Miele är rätt bra. Gå in på miele.se/.de/.fi och jämför Mieles egna riktpriser. Sverige är överlägset dyrast av någon märklig anledning. Det kan inte vara garantier då de verkar vara de samma eller möjligen till och med bättre i Tyskland. Det är med andra ord inte någon liten handlare som är billigare.
Jag är nyfiken eftersom vi blev tvungna att utnyttja Mieles garanti jättemycket för några år sen när vi köpte en tvättmaskin av dem. En tekniker kom hem till oss tre gånger och grejade tills felet var hjälpligt fixat.
Trots det skulle jag nog inte rekommendera en Miele tvättmaskin om någon frågade mig.