Hej forumet,

Jag och familjen står i begrepp att till våren påbörja ett fritidshusbygge med tillhörande carport i Gävleborgs län. I det steg vi är nu skulle jag behöva er kollektiva input på vad som är skäliga priser just nu för hantverkare och andra moment i bygget.

För att ge lite bakgrund så startade vi med att se om vi kan förverkliga detta med genom att ta in offerter av olika leverantörer såsom husleverantörer, elementblocktillverkare och stommtillverkare etc. Jag har som referens jämfört med att köpa ihop materialet själv och kontraktera hantverkare separat för att bygga det i lösvirke.

Hittills har vi fått in rejält saltade offerter. Jag har budgeterat och läst på rätt hyggligt innan men att ett nyckelfärdigt fritidshus på 100m2 totalt i två plan och i lådform offereras på över 4 MSEK i relativt enkelt utförande tycker jag är väldigt saftigt då det även är exklusive markarbete och tomt men ink grund. Likande är det i princip med alla offerter som innehåller ngn form av förädling oavsett om det är stomme eller väggblock. Det är helt enkelt för dyrt. Är det fler som upplevt detta just nu?

Därav har vi nu släppt nyckelfärdigt och satsar på lösvirke och hantverkare separat och alla materiallbehov är specad ner till i princip allt förutom spik och skruv. Som referenspunkt hamnar detta på c:a 1/3 av priser mot vad en väggblockstillverkare vill ha vilket också bekräftar bilden att det ända relativt kostnadsmässiga bra alternativ är lösvirke.

Allt detta har dock fått mig att fundera om min världsbild och alla fina forumtrådar jag läst på innan är för utdaterade mot vad marknaden säger nu.

Jag har precis fått en offert på 3.200:-/m2 för enbart grunden. Dvs grundmaterialsats, golvärmeslingor, betong och arbetet. Är detta ett pris man ska förvänta sig idag? Har beräknat själv och läst på om c:a 1.500:-/m2 som jag mer trodde det handlade om.

Väntar fortfarande på el-offert samt VVS-offert men vad undrar vad ni forumet tror att jag kan förvänta mig få för prisnivåer. El är relativt standard och exklusive massa inbyggda spottar och VVS är till ett kök, badrum och mindre toa i detta tvåvåningshus på c:a 100m2.

har ni några bra nivåer eller riktmärken som ni tycker jag kan utgå ifrån för att värdera de offerter jag får in?

Stort tack på förhand för all input jag kan få!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.