Röret är ju inte gratis heller. Så om man ändå behöver ström nu så kan man ju ladda på med en fetare kabel än man behöver, marginalkostnaden behöver inte bli så hög om det bara är 30 meter.

O
Jag tror att det är smart när man ändå drar fram matningen lika bra välja den "grövre" kabeln. För att dra om det i framtiden blir garanterat dyrare.... Eftersom planer finns på att ha laddstolpar för el bilar i en nära framtid....

Ska du köra 125A behöver du 4G95.
63A undrar jag om du klarar dig med 4G25 (har aldrig räknat på den), annars 4G50.

Använd rör med 110mm-diameter. Kan gå med 75mm också men jag antar att du vill ha med mer i röret, nån form av signalkabel/fiberslang.

Vad går en 4G95 på då ?

Oj, ett tag sen jag var in här i tråden.
Som sagts tidigare, det går inte att svara på då det varierar så fantastiskt beroende på vilket avtal man har.

Hittade pris via elbutik nu.

http://www.elbutik.se/product.html/aluminium-jordkabel-akkj

Iaf så var det ju trevligt att få pris över huvud taget. Det visar sig att just nu så kostar AKKJ, 4x95+29mm², 0,6/1kV 132kr / meter den kabeln antar jag är ungefär det jag behöver. Men det finns även annan konfiguration på kabel, t ex AKKJ, 3x50+15mm², 0,6/1kV. Vad betyder hela beteckningen och hur fungerar det? Wikipedia beskriver AKKJ men resten då ? 4x är nog antalet ledare men hur kopplar man 3-fas med bara 3 ledare. Går jorden separat då eller ?

4G95 har 3 fasledare och 1 PEN-ledare, var och en av aluminium med arean 95mm2. 3x50+15 har 3 fasledare av aluminium med arean 50mm2 samt en PEN-ledare, formad som en skärm runt kabeln, av koppar med arean 15mm2.
4G95+29 har 3 fasledare och en N-ledare av aluminium med arean 95mm2, samt en PE-ledare av koppar med arean 29mm2. Det är alltså en 5-ledare. Beroende på hur dina centraler ser ut väljer du 4-ledare eller 5-ledare.

PEN= Nolla och Jord i samma ledare.
PE= Jord, Protective Earth
N= Nolla, Neutral

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.