6 105 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Pris på fönsterbyte
Man bör vara fanatiskt motiverad för att renovera samtliga fönster i en stor kåk med traditionella metoder själv..Vrana skrev:
Vet inte hur dina fönster ser ut men våra är karmen i fint skick ingen röta. Skulle behöva kittas om och målas. Det plus byta innerglaset mot tjockare (4mm) glas för bättre u-värde fick jag två offerter på skulle gå på ca 70-90 000 efter årets rot. Sen kan man ju våndas över kondens men vi har FTX och aldrig haft problem med kallras så jag tar chansen😅
Sånt kan man ju göra själv säger alla glada byggahusmedlemmar men jag är så innerligt less att det är värt att leja bort.
Jag personligen skulle hellre dränera källaren för hand 3 gånger.
Vi gav runt 240-250k för byte av fönster och dörrar 2021.
9 Öppningsbara stora fönster + 1 fast stort fönster(2 specialmått) på bo våningarna samt 2 helglasade altandörrar och 2 ytterdörrar. 7st fasta mindre i källaren.
Total entreprenad så lister, plåtarbeten och murning i källaren ingick. Tog ca 2 veckor totalt.
9 Öppningsbara stora fönster + 1 fast stort fönster(2 specialmått) på bo våningarna samt 2 helglasade altandörrar och 2 ytterdörrar. 7st fasta mindre i källaren.
Total entreprenad så lister, plåtarbeten och murning i källaren ingick. Tog ca 2 veckor totalt.
Vi bytte fönster i slutet av 2024 och tog då in offerter från både Mockfjärds och Morup.Marcus Brolin skrev:
Vi bytte 16 fönster, en altandörr och en ytterdörr.
Morup slutade på 205.000 efter rot.
Mockfjärds ville ha 40.000 mer för ett fönster mindre.
Vi har ett lite besvärligt fönster som är 3m högt, som inte var med i offerten från Mockfjärds.
För vår del gick dock Mockfjärds bort redan innan vi fick offerten, då säljaren försökte pressa oss att bestämma oss direkt vid besöket, innan han ens lämnat pris eftersom han då ”kunde lämna ett mycket bättre pris”. När vi sa att vi ville ha en offert att ta ställning till meddelade han att han skulle åka hem och räkna på det men att vi då skulle räkna med ett högre pris (än det han inte ens gett oss).
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Jag hoppas de med fönster äldre än 60-70 år satsar på renovering istället för byte till massproducerade fönster som ändrar huset till sämre. Fönster från 70-talet är oftast av sämre kvalitet så då kvittar det.
Hej , skall beställa till ett helt hus men väldigt osäker leverantören har du några bilder på dina fönster ?Snutkusken skrev:
Vad vill du se, kan ta kort. Jag har bara fasta fönster + altandörrar f.k.
wow tack perfekt det är både fasta och altandörrar vi skall byta vad tycker du om kvaliten ? Du får gärna bidra med kort på nära håll på avstånd. Lite detaljer och så. Har 4 offerter som jag jämför med och tittar man bara på priser så ligger fönsterpro bra till.Snutkusken skrev:
Hoppas dessa kort ger en uppfattningByggerhus2026 skrev:
Snyggt ser ju riktigt bra ut är det trä eller alu/trä ?
Byta fönster är ett relativt enkelt jobb. Om du inte vill göra det själv så perfekt för lokale snickaren. Blir tusen gånger bättre i slutändan. Mesta jobbet är att snygga till på insidan. Jag har i vanlig ordning gjort det själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden