Hejsan har en carport i dagsläget med en sida mot huset.
Det är asfalterad mark som kanske inte är 100% jämn haha, men det gör mig inget faktiskt.
Det jag undrar är hur ni hade gjort för att konvertera om carporten till ett förråd.
Vad är smidigast samt billigast att göra ? Tänker att jag får bygga in en bit vid trappan så det blir en dörr ut till trappan så att brunnen är utanför carporten.
Det är asfalterad mark som kanske inte är 100% jämn haha, men det gör mig inget faktiskt.
Det jag undrar är hur ni hade gjort för att konvertera om carporten till ett förråd.
Vad är smidigast samt billigast att göra ? Tänker att jag får bygga in en bit vid trappan så det blir en dörr ut till trappan så att brunnen är utanför carporten.
Det beror på vad du vill förvara. Vårt förråd har en vägg som inte är ner till mark. Inget som inte tål väta står direkt på asfalten.
Om jag hade lyxen att ha annan bilförvaring så skulle jag troligen bara bygga liknande på din plats eller i alla fall delen mot gatan för cyklar etc och sen fundera på om resten behöver mer skydd.
Om jag hade lyxen att ha annan bilförvaring så skulle jag troligen bara bygga liknande på din plats eller i alla fall delen mot gatan för cyklar etc och sen fundera på om resten behöver mer skydd.
jag vill bygga in hela carporten så jag kan ha material och andra saker där inne. det jag funderar på är hur jag ska göra på kortsidan vid muren samt längs ena långsidan då man inte kommer åt Nedra halvan och skruva från utsidan.Z z_bumbi skrev:Det beror på vad du vill förvara. Vårt förråd har en vägg som inte är ner till mark. Inget som inte tål väta står direkt på asfalten.
tänkte annars. att man kan sätta stålreglar längsmarken med tätning sedan stålreglar upp till taket. vet dock inte vilket matrial man ska använda till vägg ?
hur hade ni gjort ? hittar inte så mycket information på det
Det lär bli fuktigt, så att ställa papplådor, tyg, kläder, böcker osv lär ju vara helt olämpligt. Men spadar, cyklar, skidor, gräsklippare etc lär väl funka kalas.
Jag håller själv på med ett litet "friggebodsgarage" (dvs jag bygger ett väldigt enkelt "hus" med plats för en liten bil) - jag har ingen tanke på att få det tätt, det kommer kunna springa in möss, fåglar etc då jag bara har "grusgolv" - det är helt enkelt ett skärmtak på plintar som jag sätter väggar på så man ska kunna ställa in sånt man inte vill det ska regna på.
Skulle jag inte velat köra in en bil så hade jag (i ditt fall) nog byggt ett mycket enkelt golv istället för att köra direkt på asfalten. Behöver ju bara komma upp ett par cm så lär du få ett torrt golv du kan ställa saker på. Jag har ett sådant litet förråd också och där är det torrt och fint trots att det inte har varit nån isolering (nu har jag inrett det så det är tätt och lite isolering, men det är ingen värme i).
Jag håller själv på med ett litet "friggebodsgarage" (dvs jag bygger ett väldigt enkelt "hus" med plats för en liten bil) - jag har ingen tanke på att få det tätt, det kommer kunna springa in möss, fåglar etc då jag bara har "grusgolv" - det är helt enkelt ett skärmtak på plintar som jag sätter väggar på så man ska kunna ställa in sånt man inte vill det ska regna på.
Skulle jag inte velat köra in en bil så hade jag (i ditt fall) nog byggt ett mycket enkelt golv istället för att köra direkt på asfalten. Behöver ju bara komma upp ett par cm så lär du få ett torrt golv du kan ställa saker på. Jag har ett sådant litet förråd också och där är det torrt och fint trots att det inte har varit nån isolering (nu har jag inrett det så det är tätt och lite isolering, men det är ingen värme i).
Ja man får nog litegrann välja. Ska det vara 7cm glipa längst ner och det kan flyga snö och rinna vatten obehindrat, eller lyfter man upp och bygger tätt. Mellanting att låta vägg möta mark blir nog bara dåligt, och väggen närmast mark ruttnar snabbt.
Edit: alternativt gjuta och mura vägg, det går ju.
Edit: alternativt gjuta och mura vägg, det går ju.
Klicka här för att svara