5 498 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Pris konstruktionsvirke?
Beror ju på vilken tjocklek du ska ha? :-/
Men jag antar att du är ute efter 45x145 mm: 16,45 SEK/lpm
eller 45x195 mm: 23,95 SEK/lpm. Priserna kommer från:
http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_2.asp?Main_Cat=Virke&Sub_cat=Regelvirke
Men jag antar att du är ute efter 45x145 mm: 16,45 SEK/lpm
eller 45x195 mm: 23,95 SEK/lpm. Priserna kommer från:
http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_2.asp?Main_Cat=Virke&Sub_cat=Regelvirke
Ok. Jo, jag har hittat dessa priser tidigare, men jag trodde att det var skillnad på detta virke och det som krävs för användning i bärande konstruktioner.
Vad menas då med de olika 'K-klasserna' för virke? Jag trodde att det krävdes någon nivå av 'K-virke' för exempelvis bärande ytterväggar. Eller är det så att virket som du länkar till duger och är godkänt att bygga ytterväggar av ändå?
//Niclas
Vad menas då med de olika 'K-klasserna' för virke? Jag trodde att det krävdes någon nivå av 'K-virke' för exempelvis bärande ytterväggar. Eller är det så att virket som du länkar till duger och är godkänt att bygga ytterväggar av ändå?
//Niclas
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Såvitt jag ahr förstått så är väggar normalt inte kritiska hållfastmässigt, så länge du inte tänker bygga ett höghus. Eller har några mer exotiska lastfall (typ föra ned hela taklasten på en enda stolpe eller liknande). Normalt så bestäms dimensionen på väggkonstruktionen mer av isoleringstjockleken än av belastning. Däremot så kan det ställas kvalitetskrav på avväxlingar över fönster och dörrar ibland. Men detta bör den som gör konstrruktionsritningarna stå för.
Precis, K-virke Konstruktionsvirke skall stå mycket tydligt angivit i konstruktionsritningen! Återfinns som sagt mest i takstolar, bjälklag och avväxlingar m.m.
Enadst K24 hör på överliggaren och då på eget initiativ:
http://www.familjenlindstrom.se/images/vagg.jpg
Enadst K24 hör på överliggaren och då på eget initiativ:
http://www.familjenlindstrom.se/images/vagg.jpg
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kan nämna att det fanns bilder i en annan tråd här för ganska länge sedan på väggsektioner från någon prefab tillverkare. Där var reglarna i ytterväggarna gjorda av 2 klena reglar (såg ut som 45X45) som satt på typ 200mm avstånd från varandra, med isolering mellan. Ett sätt att undvika köldbryggor. Och om man kan göra det lite halvautomatiskt i fabrik så är det sannolikt billigare med 2 sammanfogade 45X45 än en 220X 45. Fast det såg ju lite klent ut.
Jo, har sett något liknande. Tror att det var på en websida för ett företag som sålde 'lätt-reglar'. Dessa bestod av två klena reglar med en skiva masonit emellan. Positivt ur vikt och köldbryggehänseende, men vad jag förstod så blev det lite 'puligt' med isoleringen eftersom standardbredd/skivor inte längre passade...
I dagsläget ser det ut som om jag kommer bygga med vanligt regelvirke och sedan liggande 45x45 innanför för att minska köldbryggorna.
//Niclas
I dagsläget ser det ut som om jag kommer bygga med vanligt regelvirke och sedan liggande 45x45 innanför för att minska köldbryggorna.
//Niclas
Klicka här för att svara
