Hej,

Har ett Älvsbyhusgarage F30 ca 6x9m med grundkonstruktion kantbalkar på pelare. Dessa garage levereras och monteras alltså med väggar och tak, men inget golv. Ganska precis som krypgrunden för bostadshusen deras, men på balkarna är det alltså bara syll och väggar, inget golvbjälklag över ytan. Sen gjuter man "inuti", har ju så att säga en färdig gjutform. Enkelt uttryckt är det bara hiva i cellplast, armeringsmatta och betong. Man brukar ofta ha tunn 4cm isolering mellan plattan och kantbalkarna. Kantbalkarna blir alltså kalla.

Nu till min fråga; jag har dragit ut på denna gjutning ett bra tag och börjar fundera på leja bort den. Har fått en offert på 28'+moms=35'. Är detta ok?

Förutsättningar:

1) sand finns fyllt färdigt ända upp, så inget behöver köpas, snarare behöver det kanske skottas ut lite. Tänkte INTE köra nåt singel-lager (det här är ju inte en normal platta som byggnaden står på, det är mer av ett "flytande golv inuti").

2) cellplast är inköpt och finns på tomten.

3) avlopp är indraget till mitt mellan bilplatserna

4) el är indraget, vatten likaså (iaf går det pem-slang mellan huset och garaget, dock kommer jag måsta skarva i båda ändar för att komma till rätt ställe, pem-slangen hivade vi ner när det ändå grävdes för grund osv, utan att riktigt veta var den skulle sluta)

5) Det ska bli relax-del bakerst i garaget med dusch/toa/bastu så sammanlagt 6 uppgångar för avlopp (golvbrunn i dusch+bastu+bilplats, toalett+handfat på toan, utslagsvask i garage), golvbrunnarna med fall. Dessa dras förstås allihopa till det redan indragna avloppet mellan bilplatserna.

Jobbet som ska göras och materialet som ingår i offerten är alltså ungefär följande (fått offerten muntligt, har alltså ingen detaljerad spec än, så det här är min personliga uppfattning, jag kanske glömt något uppenbart ..):

a) lägga ut rör, med fall osv, för de 6 uppgångarna
b) paddning av sanden, uppfyllnad eller uttransport som krävs, hyra av padda osv
c) utläggning av cellplasten,
d) distanser, armeringsmatta, montage av detta
[ här tänkte jag bryta mig in i processen och montera el-golvvärme, kanske under en helg, grundkillarna hade inga bra kontakter för detta ]
e) betong för 55kvm platta inklusive transport, jobbet med själva gjutningen osv

Resonemanget bakom el-golvvärme är att hela garaget normalt sett kommer hålla kanske 10 grader, sen när man ska basta vill jag kunna hiva upp värmen i relax-delen någorlunda fort bara så man inte blir alltför kall om fötterna .. det är alltså bara komfort-sak.

Såå .. 35', bra kurs? Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.