Funderar du på att installera FTX-ventilation i huset? Vi visar ett exempel på vad det kan kosta och diskuterar vad som styr priset upp eller ner.

Du kan läsa artikeln här: Pris FTX-ventilation

Bra guide, men noterade en sak som tycker går emot vad jag hört/läst tidigare:
"...enligt Rickard bäst att sträva mot ett litet övertryck för att förhindra att fukt tar sig in i huset."

Jag trodde det i de flesta fall är lämpligast att åstadkomma ett litet undertryck, för att förhindra att fuktig luft tränger ut i husets konstruktion? Rent spontant känns det bättre att varm, fuktig inomhusluft försvinner ut med ett svagt undertryck om man inte lyckas åstadkomma total balans (vilket känns svårt att få till i praktiken?)

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
ancientacid skrev:
...
Jag trodde det i de flesta fall är lämpligast att åstadkomma ett litet undertryck, för att förhindra att fuktig luft tränger ut i husets konstruktion? ...
Stämmer bra!
Man kalkylerar med 10 - 15% lägre tilluftsflöde än frånluftsflöde.

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Jag har bett Rickard kommentera övertrycksbiten. Återkommer!

Inget hus är helt tätt, inte ens den mest nitiske tejp och plastälskande egenbyggaren lyckas med det. Därför bör man ställa fläktarna så att den skapas ett lätt undertryck i huset. Det är bättre att kall utomhusluft sugs in genom springor/hål än att varm utomhusluft ska tryckas ut genom desamma.

M
All logik talar för att det ska vara ett litet undertryck. pga att varminomhusluft kan bara så mycket mer fukt som vid kontakt mot material som är 7(?) grader kallare kommer kondensera och skapa fuktiga byggdelar med risk för mögel. Men jag kanske har missat något...

M
Under tryck skall det va!
Vid sanering skulle jag rekommendera Vallox Blusky. Vent. rören är av plast och har endast en diameter på 75mm. Det klarar ett flöde på 8 l/s, skall man ha mera så drar man dubbla rör dvs. 16 l/s.

M
Besparing 3800kWh/år. Förmodar att ni räknat på normventilation 0,35l/s/m2?

På vintern drar jag ner ventilationen för att inte få så torr luft inomhus då detta är det enda realistiska sättet att styra inomhusluftens fuktighet.

Eftersom att uppvärmning sker på vintern blir besparingen ca 2000kWh då. Som kostar 48,5öre/kWh. Dvs knappt 1000kr/år
En payback på 80 år!! Dvs ej aktuellt att investera.

Sen återför ju FTX fukt också vilket kam vara bra på vintern men dåligt på sommaren.

G
Undertryck ska det vara. På det sättet torka relativt torr ute luft upp konstruktionen på väg in,dessutom värms den på vägen vilket gör att den kan ta upp mera fukt på vägen. Detta gäller normalt då det är kallare ute än inne. Sommartid kan det vara en nackdel med undertryck då varm fuktig sommar luft kan kondenserad i konstruktionen, fast normalt sker det under en kort tid och torkas ut igen när det blir svalare ute.

G
Om uppvärmningssystemet behöver bytas kanske en frånluftsvärmepump kan vara aktuellt eller? Dyrare aggregat men samma arbete för rördragning.

Förutom över-/undertrycks-delen, så tycker jag det var konstigt att han skrev att man ska ha frånluftsdon i rum där man har kamin för att kunna ta tillvara värmen.
Är det inte bättre att man har ett tilluftsdon där istället så att luften från det exempelvis kaminuppvärmda vardagsrumet pressas ut ur rummet och vidare till närliggande rum?!?

Som sagt undertryck ska det vara!
"Sen återför ju FTX fukt också vilket kam vara bra på vintern men dåligt på sommaren." - Utveckla gärna detta, återför? Vad menar du?

I en roterande värmeväxlare kan fukt återföras till tilluften om avluften kyls så att den hamnar under daggpunkten och därmed kondenserar i värmeväxlaren istället för att blåsas ut.
Jag har just nu en daggpunkt på 8 grader inomhus (22C/40% RF). Om jag hade haft en roterande VVX med 85% verkningsgrad och det som nu är 0C/93% ute hade frånluften kylts till ca 3C och därmed hade fukt kondenserat i växlaren som sedan delvis åkt med tillbaka in.

Jag justerar min frånluft (utan återvinning) för att inte få för torrt inomhus på vintern och har därför just nu lägre än 0,35 l/s/m2 som är normen. Luftkvaliteten med lägre ventilation är knappast ett problem då vi är 3 pers på 200 m2 så luftomsättningen räcker gott och fukten i badrummen är inget problem. En normal dusch i morse höjde RF från 38 till 54% i badrummet på 15 minuter och efter 20 minuter var det nere på 44%. Är man däremot 3 pers på 20m2 är tvärtom kanske 0,35l/s/m2 alldeles för lite...

Hur som helst innebär FTX för mig med fjärrvärme och "behovsanpassat frånluftsflöde":
*Investering 70000kr. Besparing värme ca 1000kr/år, ökad kostnad för el till aggregatet x kr? Payback 70 år, kanske 40 år om energipriserna stiger också.
*Vid intensivt duschande etc sprids fukten i huset istället, under vissa förhållanden, istället för att gå direkt ut.
*Mer oväsen! Är mycket nöjd med att ventilationen nu går mycket tyst vintertid när den går saktare.

Jag ska istället för FTX lägga någon tusenlapp på att ordna så att fläkten själv går upp eller ner i hastighet beroende på fuktighet , temperatur och hur många som är hemma. Även så att den sommartid går upp i fart på natten för att växla ut varm luft och in med kallare luft. Idag justerar jag manuellt i fem steg där mittsteget är justerat till 70l/s på 200m2 enl norm.

Det är tydligt att människor avger fukt. Går jag ut i garaget och byter lite däck ökar RF så att avfuktaren startar. Omvänt, om ingen är hemma och RF i badrum, vardagsrum, kök är OK finns ju ingen anledning att blåsa ut en massa varmluft på taket!

Läs denna rapport ang fuktåterföring:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...0tTzorRckooP88g&bvm=bv.80185997,d.bGQ&cad=rja

Redigerat:
Tack för bra svar, sänka verkningsgraden på växlaren, alt sänka luftfuktigheten inomhus?
Många aggregat här väl inbyggd elektrisk eftervärmare, styrs den av luftfuktighetsgivare?
Borde det inte också fungera med en fläktberörd luft/luft-växlare som eftervärmare?
0C/90% som värms till 22C borde få 20% RF? Kommer resterande 20% från hemmet?
Har en kompis som byggde nytt hus för några år sedan utan FTX, och hans ungar hade problem med torrhosta förra vintern.
På korsströmväxlare finns ju dränering men inte på roterande, om det bildas kondens så varför inte?

Sänka verkningsgraden på växlaren verkar ju mot själva poängen med FTX, men ett styrt spjäll som bypassar vid de tillfällen då det behövs skulle väl fungera. Vet ej om detta är ett praktiskt problem eller ej, slutade kolla närmare på detta när jag beslöt att jag inte skall investera i det.

"luftfuktigheten inomhus" har ju ingen egen ratt att justera på, utan den är resultatet av främst daggpunkten i uteluften, hur tätt huset är, hur mycket fukt personerna inne avger och hur mycket luft man byter ut. Det är väl därför det är svårt att ändra luftfuktigheten på annat sätt än just dessa parametrar, t.ex. är det meningslöst att sätta in en luftfuktare på vintern då alla vanliga såna är alldeles för små (och en av rätt storlek är jättedyr och drar massor med el, sen skickar man ut allt genom skortstenen ändå...). Det är lite därför jag undrar om byggnormen verkligen är så bra egentligen, eller om det är nån slags säkert värde som ska garantera människors och byggnadens hälsa, inte vara optimal vid olika årstider eller ur energisynpunkt.

Just daggpunkten ute påverkar mest, det är ju därför luftfuktigheten inomhus varierar så mycket mellan vinter och sommar, särskilt då om man ventilerar precis lika mycket året om.

I garaget har jag stängt allt och kör enbart med avfuktare och där håller sig daggpunkten ganska konstant så länge jag inte rör något, även när det varierar ute. Det tyder väl på att garaget är tätt. :)

Daggpunkten ute rör sig mycket över dygnet, så att det är 0c/90% nu betyder inte att det är det dygnet runt. Senaste sju dygnen har den varierat mellan 0 och 6 grader här. Man behöver nog titta på snittdaggpunkten ute över ett dygn eller så då det verkar gå mycket mycket trögare än man kan tro med tanke på att all (?) luft byts varannan timme. Sen vet jag inte om det finns några olinjäriteter i hur material inomhus absorberar och avger fukt, hur fort det går och hur mycket fukt man kan buffra i väggar och tak mm. Inomhusfuktigheten verkar röra sig 4% varje dag om vädret ute är konstant och bara varierar dag/natt så att säga. Fastigheten själv skapar ju ingen fukt så att säga.

20% RF som man lätt får vintertid med de där 0,35l/s/m2 är ju alldeles för lågt för att vara "rätt", så om de fick torrhosta behöver det inte betyda att de var nere på 20%? De kanske hade haft ännu torrare utan FTX? De kanske hade kass ventilation där de bodde förut? Fuktskadad fastighet med inbyggd luftfuktare? :)

När vi flyttade in mitt i vintern och jag började mäta här visade fuktmätarna "--", dvs lägre än 20 eller 25% med full ventilation, det var då jag började fundera och ifrågasätta och sedan dra ner ventilationen.

Vet inte det där med dränering faktiskt.
Sorry för lång post.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.