Hej,

Hade för någon vecka sedan ett par killar här som drog om lite rör åt mig då jag gjorde om i köket. Har nu i dagarna fått 2st fakturor. En på enbart arbetet sedan en som är på både arbete och material.

Denna sortens diskussioner har förvisso varit uppe åtskilliga gånger men blev lite smått chockerad när jag fick fakturorna för detta enligt mig någorlunda enkla jobb, valde att inte göra det själv då jag hade lite tidspress samt mitt egna jobb att gå till men nu i efterhand hade jag nog mer än gärna tagit obetald ledighet och legat hemma och skruvat ihop rören även om det tagit dubbelt så lång tid. :)

Länkar till materialet via en länk till vvsochbad.se där jag plockat ihop exakt allt som fanns med på fakturan utom kopparrör 5,5m 22mm + 2,3m 15mm och combipex 10m 22mm + 4m 15mm. http://www.vvsochbad.se/kurv/load/?savedbasket=3ae0bde947268b9f6fb55698387b2ba2

Redan på materialet så är det dyrt vilket jag nästan räknade med men trots att jag på fakturan fått 30% rabatt på material så är det fakturerat 5100 kr exklusive kopparrör + combipex medans det online hade kostat mig 3300 kr exklusive kopparrör + combipex. Hade det inte varit för 30% rabatt så hade ju materialet mer eller mindre varit dubbelt så dyrt. När jag sedan jämförde en del utvalda artiklar pratar vi om kopplingar som kostar 125kr på nätet medans dom fakturerat närmare 400 kr vilket är lite väl höga påslag enligt mig, men detta kanske är standard?

Sedan har man då fakturerat 22 timmar A'pris 535 men även 6 timmar 50% A'pris 802,5 vilket jag inte riktigt förstår vad det innebär.

För att få någon klarhet i vad dom gjort så rev jag ut mitt kök men insåg att mina gamla vattenrör hamnade fel så jag ville flytta dom samt avloppet men kände att jag ville inte karva loss i gamla järnrör och gjutjärnsavlopp själv så fick tag på en firma som jag i övrigt är riktigt nöjd men då dom tom kunde komma samma dag som jag ringde och börja. Det hela slutade iaf med att dom byte rev ut alla gamla järnrör och drog upp nya combipex rör genom torpargrunden upp till köket och skarvade på ett redan delvis utbytt gjutjärnsavlopp med PP rör den kvarvarande sträckan upp till köket. Jag förberedde även genom att bryta upp golvet och ordna den biten.

Sedan tog man även bort ytterligare någon meter järnrör inne i själva källaren där själva inkommande kallvatten fanns. Dessa rör togs bort helt och ersattes alltså inte men det lämnades 2 st avstick från både kall och varmvatten med kulventiler på för att jag senare skulle kunna ordna vattenutkast i tex källaren igen.

Med tanke på den relativt låga åtgången rör så pratar vi ju inte om någon spektakulärt avancerad dragning utan det jobbigaste momentet bör väl snarare ha varit att man fick åla ner i torpargrunden. På detta så var dom nu även 3st personer 2st ordinarie och 1st praktikant större delen av tiden.

Totalt landar hela jobbet på strax under 24000 kr efter ROT vilket jag tycker är väldigt mycket pengar för ett såpass i min värld litet jobb. Jag har försökt komma i kontakt med någon på firman för att diskutera det hela men det har ännu inte givit något vettigt utan man bollar mig mest fram och tillbaka mellan olika personer som då självklart inte är där just då eller liknande.

Jag skall i morgon försöka få tag på ett par andra firmor och se om dom eventuellt har tid att lämna ett utlåtande om vad dom hade tyckt varit en rimlig summa för jobbet så man har lite att jämföra med, men gissar att jag i slutänden bara får betala och ta detta som dyra läropengar?

Mvh,

Redigerat:
Priset på material låter ganska rimligt. Du har ju "bara" betalat ca 50 % mer än vad näthandlare kräver och det kan man inte klaga så mycket på. När det gäller arbetstiden så är ju timkostnaden på 535 helt i linje med standardpriset för hantverkare men de extra timmarna på 802 kr per timme låter lite märkliga. Ring och fråga var de timmarna kommer ifrån och vad de avser. Det kan ju vara så att de har råkat skicka just den fakturan till fel person.

Hej,

Nej jag hade väl kunnat leva med materialpriset men som sagt rakt över är det ju "bara" närmare 50% mer trots 30% rabatt, trots det kan man ju sedan hitta enstaka artiklar som har kanske 3-4 gånger priset i nätbutiker.

Talade med en annan VVS firma i dag och dom verkade väldigt skeptiska till det höga priset och sa att halva summan av totalkostnaden hade nog varit mycket rimligare samt att han förstod inte vad 2 man + 1 praktikant kunde vara bra för då det mer eller mindre var ett enmansjobb. Han rekommenderade iaf att jag skulle ta en rejäl diskussion med företaget i fråga.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.