Hej,

jag har fått ett pris på 17000:- av en plattsättare. Han skall göra fall, fuktspärr samt lägga klinkers och kakla väggarna. Badrummet är ca 3m2. Han har uppskattat att materialet kommer att kosta 9000:-. Dvs. ett totalpris på 27.000.

Alla väggar är raka.

Hur låter detta? Är det ett bra pris? Kostar allt mtrl verkligen så mkt? (det är utan kakel/klinkers)

Mvh

Låter rimligt.

9000:-/m2 ? det lät dyrt..
det är helt omöjligt att avgöra hur många kvm vägg det är med endast golvytan angiven...

Ahh ok, det är en total yta på ca 16m2, golv + tak.

chisburg skrev:
Alla väggar är raka.
Grattis, i så fall är det nog det enda rummet i hela världen ;).

Skämt åsido så tycker jag det verkar vara ett hyfsat pris, men ta in minst en offert till för att jämföra.

Hehe, någorlunda raka väggar. Att tillägga är att detta är efter rot.

Är priset efter ROT är det inte så rimligt längre.

Vad exakt skall göras?
är det godkända skivor på väggarna nu? Rätt styvhet i väggen? Golvet flytspacklat med fall? Golvbrunnen bytt eller ändå tillräckligt ny?

brunnen är bytt och fastgjuten. Väggarna är putsade "raka".

det som ska göras är fall, tätskikt och plattsättning. ja allt från att brunnen är fastgjuten till att jag
kan skriva fast porslin.

Har jag då förstått det rätt om 17000:- (arbetskostnad) + 9000 (mtrl) är ett högt pris? det är som sagt ca 16m2 totalt.

För att inte röra ihop saker så är det en arbetskostnad på 34k som jag förstått till 3m2 badrum. Det låter dyrt om underarbetet är klart. Det är inte så att du missuppfattat offerten med ROT inslaget?

Kanske har du valt väldigt stora plattor?

Om man spånar lite. 34 000 före ROT motsvarar ca 68 arbetstimmar (om man räknar 500/timme inkl. moms).

Att spackla fall tar troligen ca 1 dag.
Att sätta tätskikt 2 till 3 dagar.
Att sätta klinkers och kakel 2 - 3 dagar.
Att foga 1 dag.

Diverse småsaker man glömt, röja upp osv. 1 dag.

Räknar man worst case på mitt spånande så hamnar man på 72 timmar. Det är mycket luft och marginal i mitt spånande så det kanske stämmer bättre med 55 - 60 timmar. Men man skall också komma ihåg att mycket av detta är små moment där hantverkaren kanske inte kan jobba mer än 1 - 2 timmar åt gången i badrummet, och sedan vänta på torkning/härdning. Det ger mycket ställtid, resa dit, bära verktyg o maskiner fram o tillbaka osv.

Jag skulle iofs. inte bli förvånad om en välorganiserad effektiv fackman kan göra det på halva den tid jag spånar om.

Materialkostnaden tycker jag inte det är så mycket att fundera över, en annan hantverkare kanske kan fixa materialet 10% billigare eller 50% dyrare.

Hejsan, lånar tråden lite!
Vad kan en plattsättare tänkas ta i timmen generellt?

Har ett litet badrum som behöver kaklas, alltså enbart för plattsättning + fogning, inget tätskikt osv.
Fick ett pris för enbart plattsättning + fogning på 15k."sidan om pris"
Badrummet har en golvyta på ca 4m2 och väggyta på 10m2, snetak, så det blir lite trixiga vinklar.
Tycker 15k lät mkt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.