Väldigt många variabler så svårt att svara på. Ta in tre offerter så får du en bra bas.

Jag måste lägga upp ett offert för det här huset men jag har aldrig gjort för ett så stort hus, hur kan detta beräknas för grovt material

Har du rättighet från kunden att lägga upp dess ritningar på ett internetforum? Du har förvisso maskerar över ritningshuvudet nere till höger, men det är inte svårt att komma förbi för någon med datorvana. Om du inte har rättighet bör du be admin plocka bort pdf:erna illa kvickt!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag förstår inte varför du ska ge offert på någonting du inte vet hur lång tid det tar att utföra eller vilket material som går åt.

Rörligt pris om du inte vet bättre.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
jag frågar bara om materialet också kan räknas som arbete , t.ex. 1kvm x ...kr?!

Redigerat:
Sätt dig ner med ritningen och räkna dosor, apparater, slang, tråd och allt annat som ska installeras. När du räknat allt vet du hur mycket som går åt, och eftersom alla moment då är räknade så kan du lätt tidsätta det hela eftersom alla moment finns tidsatta ner till minsta detalj. Att sätta pris utifrån m2 är ett mycket trubbigt sätt då det kan vara mycket olika i olika hus.
Här finns det en "lista" https://www.sef.se/medlem/ackord/ackordstidslista/

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.