Är i sängköpartankar, och skulle behöva lite mer funderingar än vad som framkommit i den andra tråden...
En fundering:
Jag har inte riktigt förstått det här med att lägga ned en massa pengar på en madrass som ser ut som den vore "princessan på ärtens"! Vad har man för nytta av det understa lagret i madrassen? Visst ser dom mysiga ut, men kan det inte vara bättre att lägga pengarna på ordentlig resårmadrass med en tjock bäddmadrass i stället?
Tänker jag fel?
Är det det optimala för kroppen att ha en hel drös med madrasser ovanpå varandra på det viset? Eller är det helt enkelt en modenyck, som kommer att försvinna?

Vad har ni för tankar angående detta?

Kram Bitto

 
Den understa madrassen består av bonellfjädrar som tar upp större stötar (när du ramlar i sängen av trötthet...) och nästa madrass består oftast av pocketfjädring som tar hand om finliret så att säga. Sen bäddmadrassen som mest ska vara skön att ligga på.

Jag tycker personligen inte att man behöver den allra tjockaste bäddmadrassen, speciellt inte om man gillar att ligga lite hårdare. Vill man sova på moln kan man ju ta en så tjock som möjligt. Sen finns det ju sängar som har axelzoner och höftzoner, och det innebär att det är mjukare just vid de områden där just axleln och höften ligger. Bäddmadrasserna finns ju också i olika material där det bästa verkar vara Latex (kvalster trivs inte i Latex). Talalaylatex (naturlateex) är bakteriedödande och det mest hygieniska bäddmadrassmaterial som finns.

Om man jämför med att köpa en ramresår endast så innehåller den både bonell och pocket men på mindre höjd, alltså får man lägre fjädring och därmed sämre komfort (men man kanske inte ens känner skillnad....vad vet jag?)

Vi har varit runt i många butiker och frågat en massa och lärt oss en hel del på kuppen. Alla säger dock att för absolut bästa liggkomfort är kontinental (prinsessan på ärten) det allra bästa....och många säger faktiskt att trots det dyra priset är inte Hästens skönast....

Nu säger ju säkert många olika, men över lag har vi förstått det som att i klass-indelning är Jensens värstingen och t ex Relax från Sängjätten (som inte innehåller pocketfjädring utan endast Bonell och LFK-fjädring) budgetvarianten.

Det här är vad vi lärt oss, säkert finns många andra åsikter! Vi har inte köpt vår säng än, men det lutar verkligen åt en kontinental, speciellt efter att ha provlegat en massa sängar. "Bara" en ramresår känns då väldigt "taikon" vill jag påstå.....

Lycka till!
 
Många på mitt arbete har fallit för sängreklamen och köpt riktigt dyra sängar av varierande märken.
Nu börjar det bli rekyl. Det verkar som många har köpt för mjuka sängar och fått ryggproblem av dem.
Bl.a. två som köpte Jensen gjorde sig av med dem väldigt fort.


Personligen tycker jag - det här vågar man ju knappast säga idag - att den skönaste sängen är en vanlig sketen sängram med ribbotten och en tjock skumgummimadrass.
De hade en sån på ett vandrarhem på Öland, och jag har sällan sovit så bra. Sängen kunde varit lite bredare förstås, men vilken komfort!

Sen kan sängsnobbsmaffian tycka att det är hur "Taikon" som helst...
 
KarlXII: Det finns många kriterier som man går efter när man ska köpa säng. Trivs du bäst i en ribbotten och skumgummimadrass så är väl det ett bra val för dig. Det handlar ju inte om att vara snobbig....vem mer ser sängen än de som sover i den? Jag har svårt att tänka mig att en ribbotten med skumgummimadrass i längden skulle vara bra för kroppen (inte för min i alla fall...)
Och att dina arbetskamrater köpt för mjuka sängar kan du ju inte skylla på sängarna.....då har de väl varit korkade och inte köpt rätt fasthet för sin vikt! Eller fläskat på med en bäddmadrass som är lika tjock som resårmadrassen.... Det finns ju ingen säng som passar alla.

Bodde du länge på det där vandrarhemmet med den sköna sängen? Efter 6 månader i samma säng kanske du inte hade varit så lyrisk över den längre.....

Det är i alla fall trist att man inte kan ha olika åsikter utan att fjanta till det som du gjorde på slutet av ditt inlägg....
 
Men hur fungerar det med sängramar till dessa Kontinentalmadrasser??? Går det att ha en sängram runt, eller ser det bara konstigt ut?
Som jag förstått, så sparar man en hel del på madrassen livslängd om man har en sängram, som håller ihop lite, ex. vis när man sitter på kanten.
Det har jag märkt på våra nuvarande madrasser, som jag haft sängram till under ett antal år, och som jag för ca 2 år sedan tog bort ramen till... Den har blivit väldigt "svampig" i kanterna där man brukar sätta sig oftast...

Mvh Bitto
 
Visst får du ha din egen åsikt..men dessvärre får ju jag ha min också.
Sticker du ut hakan och snackar om "Taikon" för att sängen inte är av Continentalmodell så får du nog skylla dig själv om du blir kallad för snobb.. ::)

För övrigt sov jag gott i lumpensängen också. I närmare ett år.

Nej, jag sover inte gott varsomhelst.

Egentligen ville jag bara påminna om man inte behöver lägga ner en smärre förmögenhet på sängen för att sova gott. Det är ju som du säger - ingen annan än den som sover i den ser den. :)
 
Bitto: Det går att ha sängram till madrasserna, men inte vilken sängram som helst. Den ska ju helst vara lite lägre för att sängen inte ska bli för hög, och om man har dem i en vanlig sängram kan madrasserna gå så långt upp att det ser dumt ut, men det är ju visserligen tekniskt möjligt. På vissa ställen har de speciella ramar till just kontinentalmodellerna, de blir då väldigt låga och det kan vara lite bökigt att städa under dem.

KarlXII: Nja....jag vet väl inte om jag tänker gå med på att bli kallad snobb för att jag tycker att det känns sämre att ligga i en "enklare uppbyggd" säng. Man kan väl ha åsikter utan att behöva kommentera andras tycke och smak i frågan? Eller är du kanske tillverkare av skumgummimadrasser och jag riskerar att ruinera dig med att förespråka en "bättre" säng...?
 
Hoj hoj,

Jag funderar ju lite åt Tempurhållet också hur man nu skall få den ekvationen å gå ihop - kontinentalsäng OCH tempurmadrass! Har numera insett att mina föräldrar sov i sådana sängar (sedan hedenhös m a o )men att jag aldrig visste vad det hette :D och de är otroligt sköna dock skall man köpa en som är anpassad för en själv.

Så om understa är bonellfjärdrar och nästa är pocket då BORDE det vara pocket-lagret man byter ut emot en tempur eller? Oj vad det är svårt med sängar ( och jag har inte ens provat en enda!)
 
Det finns ju faktiskt mellanting också! Jag skulle inte klara en ribbotten med skumgummimadrass. Jo, det är klart att jag SKULLE och nog tycker jag att det är att föredra om alternativet vore stengolv, liggunderlag på en järnvägsstation, uppblåsbar gummimadrass eller liknande...

Hästens, Jensen, Kungs-Sängen och allt vad de heter - sånt har jag valt bort för jag har svårt att tro att så höga priser verkligen borgar för en så otroligt mycket bättre säng. Fast lite måste jag säga emot mig själv, för på landet står några DUX-sängar som införskaffades på 1960-talet och de är fantastiskt bekväma!

Tempur har mina föräldrar för det är ju SÅÅÅ fantastiskt. Säger de som har ont. Själv tycker jag att det känns som en heldämpad vattensäng, eller som bäddmadrasser av mjuk lera. Det är bekvämt när man provligger men inte när man sover, för jag tror hela tiden att jag ska kvävas.

Istället har vi köpt IKEA:s värsting. Det är en tredelad historia, så kanske hör jag till snobbarna?! Men först valde vi bara själva botten och en bäddmadrass och det var INTE bekvämt, kan jag säga. Därefter köpte vi delen som är mittemellan: resårmadrassen. Superskön! Helt otroligt bekväm. Jag sov bra hela semestern. Inte blev vi rånade heller:

För den allra dyraste varianten av underdel, mellandel och bäddmadrass har vi betalat cirka 6.000 kronor. Det tycker jag är ett bra pris för en skön säng!
 
Men allvarligt talat, är det inte så att det gått statusmode i det där med sängar (-vi har råd att sova bättre/bäst). och det syns kanske mest/bäst om den är sisådär 1,8m hög  ;D ;D (sen finns det säkert dom som aaaabsolut inte köper den för den sakens skull utan eeeenbart för att den är så bra att sova i )
Håller nog med kalle, lumpensängarna var riktigt bra.....
Nackdelen med min egen odämpade vattensäng är att den inte är 1,8m hög ;) annars sover man som en gud i den (skönt att lägga sig i tempererad säng dessutom)
 
Kan det inte vara så att lumparsängen var så skön!,
pga att man alltid var så slutkörd att man i vissa fall
kunde sova ståendes , mot ett träd? ;D
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
[quote author=pappskallen link=board=inredning;num=1093174670;start=0#9 date=08/23/04 kl 16:53:31]Men allvarligt talat, är det inte så att det gått statusmode i det där med sängar (-vi har råd att sova bättre/bäst). och det syns kanske mest/bäst om den är sisådär 1,8m hög  

Fundering...är det inte så att vi upptäcker något som funnits länge utomlands och att det därför kostar kulor i Sverige?
Vattensäng i all ära men att kunna bära upp två ton så måste det reglas på ett speciellt sätt och jag vill ICKE ha vattensäng på en ovanvåning, så där föll den platt. Har hämtat hem lite prospekt nånstans mellan 20' och 30' kan man hamna om man inte tar Hästens som gick på 76'!
 
Jag undersökte sängbranschen för nästan tio år sen och lärde mig att det då fanns två tillverkare av sängfjädrar i Sverige – och den ena var Dux… Det kan ha förändrats sedan dess.

Det är lite underligt det där med sängar, en person tycker en viss säng är helt underbar att sova i, medan en annan inte alls trivs bra i en likadan. Jag har länge haft en teori att människor är mer känsliga för hur hård eller mjuk fjädringen är än man tidigare trott. Jag skulle vilja se ett stort försök med sängar där fastheten går att ställa steglöst och som pågår under längre tid. Det som komplicerar det hela är vilken inverkan bäddmadrassen har.
 
Gutch@ skrev:
Kan det inte vara så att lumparsängen var så skön!,
pga att man alltid var så slutkörd att man i vissa fall
kunde sova ståendes , mot ett träd? ;D
Nix, jag var nog bland dom latare..........
 
Gummigum skrev:
Men allvarligt talat, är det inte så att det gått statusmode i det där med sängar (-vi har råd att sova bättre/bäst). och det syns kanske mest/bäst om den är sisådär 1,8m hög  

Fundering...är det inte så att vi upptäcker något som funnits länge utomlands och att det därför kostar kulor i Sverige?
Vattensäng i all ära men att kunna bära upp två ton så måste det reglas på ett speciellt sätt och jag vill ICKE ha vattensäng på en ovanvåning, så där föll den platt. Har hämtat hem lite prospekt nånstans mellan 20' och 30' kan man hamna om man inte tar Hästens som gick på 76'!
Tror fortfarande att vi köper sängar med "ögonen", ska man ändå lägga ner massa pengar så får det gärna se lite ut ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.