Hej!

Vi är inne på att köpa en "Primy Köksblandare Steel Access 30045 (Rostfri)" men har sett att den är misstänkt lik "Decosteel Steel Access Köksblandare 70010 (Rostfri)" - som är ännu dyrare... Nu undrar jag om det är någon som vet om det är exakt samma blandare och i så fall vilken som är "orginalet" samt om ni vet något mer om dessa, för mig okända, märken.

Med tanke på priset (ca 4-5 000 kr) borde det vara "kvalitetsmärken" men man vet ju inte säkert... Det jag hört att man säkerställa är att blandaren har keramisk insats men har inte fått klart för mig om så är fallet här. Bara att den "har en insats från Kerox och är testad och typgodkänd av SINTEF". Har ingen aning vad Kerox är men jag hoppas att den är keramisk...

Kort och gott är vi ute efter en kvalitetsblandare men vill samtidigt veta att vi köper något märke som kan leverera reservdelar om något går sönder.

Kan även tänka oss andra kvalitetsfabrikat men det ska vara rostfritt (ej krom), med utdragspip och diskmaskinsavstängare. Verkar inte finnas så mycket att välja på då. (Det är även denna typ av design vi fastnat för. Dvs en rundad hals då vi tror att det går lättare att dra ut pipen...)

Stort tack på förhand för alla goda råd.

BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

H H.G.R. skrev:
Kort och gott är vi ute efter en kvalitetsblandare men vill samtidigt veta att vi köper något märke som kan leverera reservdelar om något går sönder.
Då ska man ju köpa en blandare som många andra köper och vill ha lagade, dvs. Mora, FM Mattson, Hans Grohe och kanske någon mer. Om du har någon butik som säljer VVS-produkter i närheten kan du ju kolla vad de har för reservdelar eller om du känner till någon rörmokare.

Kerox är ett ungerskt företag och de har både keramiska delar och plastdelar i sina produkter: http://w2.kerox.hu/
SINTEF är ett norskt forskningsinstitut enligt Wikipedia.
Vill du veta mer om blandaren kan du ju försöka kontakta Scandtap som äger varumärket Primy, det är ju ett svenskt företag.
Decosteel är ju också ett svenskt företag som du kan försöka kontakta.

Hej igen,

Nu har jag fått svar att det är samma blandare och att insatsen mycket riktigt är i keramik med utanpåliggande hölje i plast. Någon som vet vad det brukar vara för material i andra kvalitetsblandare (förutom keramik)?

D
H H.G.R. skrev:
Hej!

Vi är inne på att köpa en "Primy Köksblandare Steel Access 30045 (Rostfri)" men har sett att den är misstänkt lik "Decosteel Steel Access Köksblandare 70010 (Rostfri)" - som är ännu dyrare... Nu undrar jag om det är någon som vet om det är exakt samma blandare och i så fall vilken som är "orginalet" samt om ni vet något mer om dessa, för mig okända, märken.

Med tanke på priset (ca 4-5 000 kr) borde det vara "kvalitetsmärken" men man vet ju inte säkert... Det jag hört att man säkerställa är att blandaren har keramisk insats men har inte fått klart för mig om så är fallet här. Bara att den "har en insats från Kerox och är testad och typgodkänd av SINTEF". Har ingen aning vad Kerox är men jag hoppas att den är keramisk...

Kan även tänka oss andra kvalitetsfabrikat men det ska vara rostfritt (ej krom), med utdragspip och diskmaskinsavstängare. Verkar inte finnas så mycket att välja på då. (Det är även denna typ av design vi fastnat för. Dvs en rundad hals då vi tror att det går lättare att dra ut pipen...)

Stort tack på förhand för alla goda råd.
Vad blev det tillslut?

Går i samma fundering med liknande krav som du.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.