Byggahus.se

Primning av golv innan flytspackling - måste man?

1. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem
    Jag flyter upp fallet på en gång. Det finns ingen anledning att göra jobbet två gånger.

2. P
    Medlem · 74 inlägg

peppe

Medlem
    det finns det så klart inte, men nu talar jag för lekmän. Som fackman är det oftast inga problem att få till det i ett moment då erfarenhet av arbetsmoment och den specifika produkten är god men med tanke på frågorna i tråden kan man nog förutsätta att det är glada lekmän.

3. optimum
    Medlem · 5 284 inlägg
    Jo jag tillhör "Glada lekmän" som läser allt och försöker ta till sig av den erfarenhet andra har.
    Mycket enklare och bättre än att upptäcka allt själv.

Tacksam för alla tipps

Frågan, behöver jag prima om golvet efter elkabeln och mer än 48 timmar från första primningen?

mvh Roland

4. W
    Medlem · 206 inlägg

wodda

Medlem
    Anledningen till att man primar på spångolv långt i förväg är att spånet sväller något då man påför den vatten dispergerade primern. Golvet måste hinna torka och återfå sin form innan flytspacklet förs på. Spacklar man för tidigt finns risken att spacklet kommer att hänga i luften när spånskivan återtar sin ursprungliga form.
    På betong kan man gå på mycket tidigare.
    Sen finns det primer som inte sväller spångolvet men det måste stå i instruktionerna på produkten.

5. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem
    Arbetsmomentet är detsamma, varken lättare eller svårare, bara mer bruk.

6. O
    Medlem · Blekinge · 113 inlägg

omix

Medlem
    På den primer jag köpte står att man ska ha koncentrerad primer på spånskiva, dvs inget vatten alls för utspädning, då minskar man nog eventuell svällning till minimum.

Min golvläggare dök tyvärr inte upp och har nu alldeles gått under jorden, så det kommer ju gå en avsevärd tid innan jag får nåt flytspacklat. Hoppas och tror att det går bra att prima på den gamla primern när det väl är dags igen? Antar att den gamla primern har bitit sig ordentligt fast i underlaget, och om man primar igen så biter sig det nya lagret primer fast i det gamla lagret och flytspacklet och inte skapar några problem med vidhäftning?

7. G
    Medlem · Stockholm · 194 inlägg

GSM-Peter

Medlem

Måste man Prima mellan 2 lager Ardex (tunna) inom 24h?

Hej

Jag klantade mig och la lite för lite golvspackel.

Vill lägga på lite till för att få alla anslutande golv utan nivåskillnad och enekt att lägga klinern.
    Dessutom så syns det lite vågor i sparklet efter tandspackeln ....
    Jag förstår inte varför då jag blandade exakt som det stod på påsen och arbetade inte mer än ca 7 minuter?

Måste man Prima mellan 2 lager Ardex (K75, 7-17 mm och sedan lite K14, ca 2-5 mm) om man lägger det andra inom 24h?

Måste man vänta 24 h efter sista lagret om man skall lägga klinker ovanpå andra lagret?

/Peter

8. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 379 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Jag jobbar ju inte med Ardex normalt sett, men eftersom ingen annan verkar svara så kan jag ju iaf nämna att det sällan är fel att prima för ökad vidhäftning.
    Man kan alltså inte prima för mycket.

9. G
    Medlem · Skåne · 670 inlägg

Gladh

Medlem
    Jag åkte pckså på att flytspackla mer än 1 gång, 3 för att vara mer exakt. Det spacklet som jag använde de 2 första gångerna var inte alls så lätt flytande som jag trodde/hoppas/förväntade mig, det blev precis som du säger vågor efter tandspacklen.

Fick tipset att göra med Mira flytspackel utan fiberarmering och det var mycket mer lättflytande och blandas 5-5,5 liter vatten per säck jmf med 4,5 liter vatten på den andra fiberförstärkta jag använde.

10. M
    Medlem · stockholms län · 161 inlägg

morion

Medlem
    Jag var påväg att prima golvet nu (spån) för att sedan lägga armeringsnät o därefter vänta några dagar på att golvvärmeslinggor ska på o sen vänta ytterligare nåra dagar på att få hjälp med flytspacklingen.

nu till frågan, är tanken att man ska prima, lägga armering, lägga värmeslingor o sen flytspackla samma dag - eftersom flytspackling skall ske inom 24 h efter att primern lagts ut enligt primerflaskans instruktioner..

detta känns bökigt eftersom jag tänkt lägga primer o armering själv, sedan ha hit elektriker till golvslingan o sedan plattsättare till flytningen...

o en till fråga när ja ändå e igång, ere simpelt att lägga golvvärmeslingan själv? badrummet e bara ca 4 kvm o nästan kvadratiskt...

11. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 585 inlägg

vojma

Medlem
    Simpelt är det men jag har för mig att det krävs elbehörighet även för monteringen av kabeln på nätet.

12. H
    Moderator · Stockholm · 43 432 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag tror att skälet till att det står "inom 24 timmar" är att man vill minska risken för damm på golvet. Men om dte går längre tid så kan du väl alltid peta dit lite mer primer där du kommer åt, strax innan du lägger spackel.

Vad gäller att lägga slingan själv. Bortsett från att det är olagligt, så är det också så att slingan skall kontrollmätas före o efter läggningen, och sedan igen efter spacklingen. Kontrollmätningen gäller både seriresistansen (dvs att den fungerar som värmekabel) och isolationsmätning för elsäkerheten.

Serieresistansen kan i princip vem som helst mäta, en billig multimeter för ändamålet kostar under hundralappen.

Men isolationen skall mätas med en isolationstestare (megger) som mäter med hög spänning (500V eller 1000V). Sådana instrument har man som hempulare oftast inte tillgång till (billigaste finns för ca 1 400kr på Kjell o company).

Lite beroende av vilket fabrikat på kabeln du köper så ges 10 års garanti som inkluderar kostnaden för att riva och bygga upp badrummet igen, från fabriken, garantin täcker alltså inte bara kabeln. Men bara om en riktig elektriker installerat kabeln. Och mätprotokoll enl, ovanstående måste finnas för att garantin skall gälla.

13. P
    Medlem · Västmanland · 32 inlägg

perrakakel

Medlem
    Hej. Primer är till för att jämna ut suget i underlaget och ge ökad vidhäftning, helt nödvändigt vid spackling. Att det ska hinna bilda film betyder att det ska ha torkat helt, hur fort det går beror på temperatur i underlag och luft. Alltså hur fort vattnet hinner lämna primern. Springor tätar du lämpligast med en Latexfog då den är övermålningsbar. Stora springor kan man täta med ex isolering eller något som heter Bottningslist. Fogskum fungerar säkert med det tar ju tid innan det går att skära rent. Glipor i golv och väggvinkel kan man tejpa med bred tejp, ex silvertape. Det viktigaste är att primern inte ligger för länge. 2-24 timmar är ypperligt max 72 timmar för en vanlig Latexbaserad primer. Lycka till.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · stockholms län · 161 inlägg

morion

Medlem
    Jag tänkte lägga klinkers innanför min ytterdörr, i dagsläget e där plastmatta på golvet, hur gör man med förarbete o primer då? är det ett måste att ta bort plastmattan o skrapa bort alla limrester o sedan prima spånet? eller kan man fuska lite med underarbetet på en sån plats?

15. T
    Allvetare · Skåne · 5 310 inlägg

tank77

Allvetare
    Först tar du bort plastmattan och sedan limmar du dit golvgips med fix eller så armerar du och flyter ett skikt på minst 12 mm.

Nu kan du lägga klinkers!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.