527 läst ·
28 svar
527 läst
28 svar
Primer/slamma till nytt fall från gargeport (gjuta betong på betong)
Hej,
jag ska gjuta ett fall ut från min garageport efter att ha satt in en takskjutsport.
Jag har bilat bort en del av den gamla plattan och ska nu gjuta ett fall.
Jag ska då alltså gjuta betong på betong och undrar vad för primer/slamma jag ska använda?
Det handlar om en tjocklek mellan 25mm till 50mm.
Det är väldigt svårt att hitta någon produkt som är gjord för detta... Jag kollade på bygmax och hornbach och alla primer som finns där är inte gjorde för att gjuta betong på betong.
Jag tänker gjuta med Finja finbetong då det var det bästa jag kunde hitta i min närhet.
jag ska gjuta ett fall ut från min garageport efter att ha satt in en takskjutsport.
Jag har bilat bort en del av den gamla plattan och ska nu gjuta ett fall.
Jag ska då alltså gjuta betong på betong och undrar vad för primer/slamma jag ska använda?
Det handlar om en tjocklek mellan 25mm till 50mm.
Det är väldigt svårt att hitta någon produkt som är gjord för detta... Jag kollade på bygmax och hornbach och alla primer som finns där är inte gjorde för att gjuta betong på betong.
Jag tänker gjuta med Finja finbetong då det var det bästa jag kunde hitta i min närhet.
Det är för tunn skikt för finbetong använd ett flytspackel i stället gärna industrikvalite för bättre hållbarhet och tillhörande primer.
Finbetong är för 20-100mm gjutning. Min minsta höjd är över det.N Nissegandhi skrev:
Håller flytspackel bätte än det? Klarar det av frost, regn, salt osv samt går att flyta med fall utan att det självutjämnar sig?
Redigerat:
Yterkant ligger någon centimeter under nivå utanför... Vad menar du? Plattorna utanför garaget är 65mm under golvkant i garaget.D D_Anders skrev:
Jag kommer höja kanten utanför för att inte få så brant fall. Jag höjer utanför med ca 35mm. Så jag kommer höja uppfarten sen till den nivån.
Lagt en regel att dra betongen mot i rätt höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, jag blev totalt lurad av perspektivet i den första bilden. Då har du säkert utmärkta förutsättningar. Vad står det på påsen angående primer? Själv chansade jag och tog lite av finbetongen med extra vatten i som primer.S Spidertotz skrev:Yterkant ligger någon centimeter under nivå utanför... Vad menar du? Plattorna utanför garaget är 65mm under golvkant i garaget.
Jag kommer höja kanten utanför för att inte få så brant fall. Jag höjer utanför med ca 35mm. Så jag kommer höja uppfarten sen till den nivån.
Lagt en regel att dra betongen mot i rätt höjd.
[bild]
Aha okej 😊D D_Anders skrev:
Det näms inte på påsen. Inte så vanligt att gjuts betong på betong. Den enda produkten jag hittat för det är anläggningsbetong fin, men den finns intr i lager i någon byghandel I närheten.
Du tänker att man ska göra en slamma med finbetongen? Går det, i och med att den har ballast i sig?
Hej
Ser ut som bra förutsättningar att lyckas få till det bra, köp en säck Std cement, se till att ytan är förvattnad redan kvällen innan kan du duscha på vatten i lagom mängd, en stund innan så duschar du en fin dimma över ytan.
Till slammande blandar du ca 3-4kg cement med vatten till en lättflytande slamma, den ska vara så pass tunn att den går att borsta in i ytan med diskborste men se till att ha blandat upp betongen innan du slammar ytan för den får inte torka in utan vått i vått.
Ett till tips är att även procenta upp fin-betongen med en slev cement till varje säck finbetong, blanda i hink o häll över i typ skottkärra för att ha allt klart.
Lycka till /Kramla
Edit:
Täck ytan med plast och håll den fuktig/vattnad 3-4dar efter gjutning
Ser ut som bra förutsättningar att lyckas få till det bra, köp en säck Std cement, se till att ytan är förvattnad redan kvällen innan kan du duscha på vatten i lagom mängd, en stund innan så duschar du en fin dimma över ytan.
Till slammande blandar du ca 3-4kg cement med vatten till en lättflytande slamma, den ska vara så pass tunn att den går att borsta in i ytan med diskborste men se till att ha blandat upp betongen innan du slammar ytan för den får inte torka in utan vått i vått.
Ett till tips är att även procenta upp fin-betongen med en slev cement till varje säck finbetong, blanda i hink o häll över i typ skottkärra för att ha allt klart.
Lycka till /Kramla
Edit:
Har lyckats bra med finbetong i liknande situationer, men viktigt att gå över och rugga upp den befintliga ytan med en bilmejsel så man får fram en färsk grovhuggen yta för bästa vidhäftning, vilket ju är A och O när man gjuter tunt. Gärna blåsa av ordentligt med tryckluft och arbeta ihop ytorna ordentligt, damm hindrar effektivt vidhäftningen.
Vad menar du med std cement? Standardcement eller? Typ byggcement?Kramla skrev:
Hej
Lycka till /Kramla
Edit:
Jag har tvättat och blåst av ytan väldigt noggrant. Kommer gör det igen innan gjutning.C cpalm skrev:Har lyckats bra med finbetong i liknande situationer, men viktigt att gå över och rugga upp den befintliga ytan med en bilmejsel så man får fram en färsk grovhuggen yta för bästa vidhäftning, vilket ju är A och O när man gjuter tunt. Gärna blåsa av ordentligt med tryckluft och arbeta ihop ytorna ordentligt, damm hindrar effektivt vidhäftningen.
Ja det hade varit bra. Tanken var finja anläggningsbetong fin som är mer gjort för det men precis som weber 45 och allt annat som är för endsmålet, så är det beställningsvara överallt.Frerider skrev: