19 844 läst ·
9 svar
20k läst
9 svar
Primer på spånskiva för flyspackel
Funderar lite över detta med primern som läggs på spånksivan innan man skall flytspackla. Varför är det så viktigt att den läggs på dagen innan man skall flytspackla.
Kommer ha Kiilto Start Primer.
Skulle vilja göra klart allt innan man börjar med flytspacklet så slipper mann stressa med gollvärmerören etc.
Så nån som kan förklara varför
Kommer ha Kiilto Start Primer.
Skulle vilja göra klart allt innan man börjar med flytspacklet så slipper mann stressa med gollvärmerören etc.
Så nån som kan förklara varför
Från deras produktblad.. "På skivunderlag eller täta underlag samt på gamla
limrester får primern torka ca. 2 timmar före spackling. Spacklingen måste
utföras senast ett dygn efter primning."
http://www.kiilto.se/attachments/1/3/white_papers/Start Primer Produktblad.pdf
limrester får primern torka ca. 2 timmar före spackling. Spacklingen måste
utföras senast ett dygn efter primning."
http://www.kiilto.se/attachments/1/3/white_papers/Start Primer Produktblad.pdf
Jag skulle lägga klinkers på ett golv som var primat 3 dygn tidigare. Jag upplevde att fixen fäste mycket sämre än det brukar, inget sug alls. Så jag tror att vidhäftningen mot flytspacklet minskar ju längre tid primern har torkat.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Naturligtvis är det så att vidhäftningen minskar då ytan står och blir dammig m.m
Det står ju som sagt inte att man SKA prima ett dygn innan man ska flyta utan att man SKA flyta senast ett dygn efter primning
Det står ju som sagt inte att man SKA prima ett dygn innan man ska flyta utan att man SKA flyta senast ett dygn efter primning
Det var något som påstod på forumet att primern i princip var vanlig vattenbaserad inomhusfärg som var rätt utspädd.
Om man ska spekulera, så vet vi alla att väggfärg tar några dagar på sig att bli genomhärdad. Då gissar jag att fixet fäster bäst i "färg" som inte är genomhärdad.
Men om man inte hinner inom det där dygnet, är det väl inget som hindrar en från att prima igen.
Om man ska spekulera, så vet vi alla att väggfärg tar några dagar på sig att bli genomhärdad. Då gissar jag att fixet fäster bäst i "färg" som inte är genomhärdad.
Men om man inte hinner inom det där dygnet, är det väl inget som hindrar en från att prima igen.
När jag använde mig av Kiiltos start primer så hade jag samma fråga/fundering.. saken var den att jag skulle t.o.m hinna få dit elektrikern mellan primen och flytningen.
Primern var visst viktig och få dit 2tim-1dygn före flytspacklet. Då har ytan sin bästa vidhäftning + du minskar chansen och få luftbubblor som kommer ur spånskivan och skapar kratrar i flytspackeln. Är det Kiilto\s flytspackel du kör med? den var grymt lätt och jobba med
Primern var visst viktig och få dit 2tim-1dygn före flytspacklet. Då har ytan sin bästa vidhäftning + du minskar chansen och få luftbubblor som kommer ur spånskivan och skapar kratrar i flytspackeln. Är det Kiilto\s flytspackel du kör med? den var grymt lätt och jobba med
Klicka här för att svara