Funderar lite över detta med primern som läggs på spånksivan innan man skall flytspackla. Varför är det så viktigt att den läggs på dagen innan man skall flytspackla.
Kommer ha Kiilto Start Primer.
Skulle vilja göra klart allt innan man börjar med flytspacklet så slipper mann stressa med gollvärmerören etc.

Så nån som kan förklara varför

Jo det har jag läst med men någon som vet varför!?

Det står inget om dagen innan. Det står senast.

• Gilla
Familjen Sjökvist
  • Laddar…
Jag skulle lägga klinkers på ett golv som var primat 3 dygn tidigare. Jag upplevde att fixen fäste mycket sämre än det brukar, inget sug alls. Så jag tror att vidhäftningen mot flytspacklet minskar ju längre tid primern har torkat.

Paul-Staffanstorp
Naturligtvis är det så att vidhäftningen minskar då ytan står och blir dammig m.m

Det står ju som sagt inte att man SKA prima ett dygn innan man ska flyta utan att man SKA flyta senast ett dygn efter primning ;)

Det var något som påstod på forumet att primern i princip var vanlig vattenbaserad inomhusfärg som var rätt utspädd.

Om man ska spekulera, så vet vi alla att väggfärg tar några dagar på sig att bli genomhärdad. Då gissar jag att fixet fäster bäst i "färg" som inte är genomhärdad.

Men om man inte hinner inom det där dygnet, är det väl inget som hindrar en från att prima igen.

Paul-Staffanstorp
Det vet jag inte vem som påstått för konsistensen och klibbigheten när det börjar torka har jag aldrig upplevt hos färg...

Klart man kan prima igen...

När jag använde mig av Kiiltos start primer så hade jag samma fråga/fundering.. saken var den att jag skulle t.o.m hinna få dit elektrikern mellan primen och flytningen.

Primern var visst viktig och få dit 2tim-1dygn före flytspacklet. Då har ytan sin bästa vidhäftning + du minskar chansen och få luftbubblor som kommer ur spånskivan och skapar kratrar i flytspackeln. Är det Kiilto\s flytspackel du kör med? den var grymt lätt och jobba med

Tack alla
Okey saken är biff. Jag väntar tills jag skall flytspacklat allt, primar några timmar innan lägger rören å sedan dags för flytspacklet från Kiilto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.