2 642 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Prestige i elfrågor
Jag vill bara inflika att jag är som person nyfiken och försöker suga upp kunskap som en svamp. Håller på och får ett hus byggt just nu och ägnade i stort sett ett år att ta reda på allt möjligt innan det blev av med köp och beställning, och nu är det tusen nya frågor som dyker upp som man inte har en susning om. Dock har jag koll på teknik och juridik och försöker bidra så mycket jag bara kan i de forumen.
Men det skulle aldrig falla mig in att påstå att någon utan utbildning kan saker lika bra som någon med ordentlig utbildning, certifikat och kunskaper. Och det menar jag på det ödmjukaste sätt jag kan komma på. (Eftersom Tyresös kommentar inte föll i god jord
)
Men det skulle aldrig falla mig in att påstå att någon utan utbildning kan saker lika bra som någon med ordentlig utbildning, certifikat och kunskaper. Och det menar jag på det ödmjukaste sätt jag kan komma på. (Eftersom Tyresös kommentar inte föll i god jord
Juridik och el har en sak gemensamt, det mest logiska man kan tänka sig kan vara det mest felaktiga i praktiken man kan tänka sigtimmelstad skrev:Jag vill bara inflika att jag är som person nyfiken och försöker suga upp kunskap som en svamp. Håller på och får ett hus byggt just nu och ägnade i stort sett ett år att ta reda på allt möjligt innan det blev av med köp och beställning, och nu är det tusen nya frågor som dyker upp som man inte har en susning om. Dock har jag koll på teknik och juridik och försöker bidra så mycket jag bara kan i de forumen.
Men det skulle aldrig falla mig in att påstå att någon utan utbildning kan saker lika bra som någon med ordentlig utbildning, certifikat och kunskaper. Och det menar jag på det ödmjukaste sätt jag kan komma på. (Eftersom Tyresös kommentar inte föll i god jord)
Jag tackar och bockar för att det finns någon som inser att jag inte är en "trådkraschare" - trots att jag kan uppfattas som väldigt "gå påig"timmelstad skrev:
Trots det, så gör jag vad jag kan för att undvika rena personangrepp - vilket bara förstör!
Har någon i denna tråd uppfattat att jag vill göra ner någon på något sätt, då ber jag om ursäkt. Inget illa ment från min sida - det är ju bara en diskussion där alla ger sin åsikt utifrån.......
Tackar än en gång för uppbackningen!
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
jag är inte elektriker. Brukar påpeka det när jag ger råd (fast inser att det var ett tag sedan jag påpekade det). Jag jobbar med programmering nära elektronik konstruktörerna. Har även utvecklat en del hårdvara själv, men som sagt idag sysslar jag bara med mjukvara.Patrik_Hed skrev:
Som sagt att proffsen och vi andra som tror oss kunna något påpekar när någon har gjort eller tänker göra fel, det är väldigt bra. Sedan kan man som sagt påpeka det på lite olika sätt. Men den som får rådet kan ju också ibland vara lite känslig för det som uppfattas som en tillrättavisning.
I dagsläget tycker jag att diskussionerna här på forumet är ganska lugna och snälla för det mesta. Finns givetvis undantag. Raportera när ni ser inlägg som är alltför nedlåtande eller tjatar om behörighet.
Det är alltid OK att det finns ett inlägg i en tråd som påpekar att det som frågas om är behörighetskrävande, men det räcker med ett sådant inlägg. Det är viktigt att de som frågar och läser inte invaggas i tron att detta är något man får göra själv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det var därför jag skrev "ickeelektriker".hempularen skrev:jag är inte elektriker. Brukar påpeka det när jag ger råd (fast inser att det var ett tag sedan jag påpekade det). Jag jobbar med programmering nära elektronik konstruktörerna. Har även utvecklat en del hårdvara själv, men som sagt idag sysslar jag bara med mjukvara.
Som sagt att proffsen och vi andra som tror oss kunna något påpekar när någon har gjort eller tänker göra fel, det är väldigt bra. Sedan kan man som sagt påpeka det på lite olika sätt. Men den som får rådet kan ju också ibland vara lite känslig för det som uppfattas som en tillrättavisning.
I dagsläget tycker jag att diskussionerna här på forumet är ganska lugna och snälla för det mesta. Finns givetvis undantag. Raportera när ni ser inlägg som är alltför nedlåtande eller tjatar om behörighet.
Det är alltid OK att det finns ett inlägg i en tråd som påpekar att det som frågas om är behörighetskrävande, men det räcker med ett sådant inlägg. Det är viktigt att de som frågar och läser inte invaggas i tron att detta är något man får göra själv.
F.ö. skit alltså. Satt och kollade på film och skulle bara kolla byggahus lite snabbt. Jo, visst, blev kvar i 1.5 tim...
//Patrik
Ärligt talat, så förstår jag inte varför man har en "elektrikertråd" i ett byggahusforum, eftersom 99 % av allt som har med el att göra, måste utföras av en behörig elektriker.
Den här delen av byggforumet bidrar ju till att onödigt många "hemmafixare" gör saker som kräver en behörig elekriker - vilket är olagligt, och det är dessutom så lätt hänt i ett forum att saker missuppfattas - vilket leder till olagligt elhantverk som dessutom kan bli livsfarligt.
Är mest intresserad av vad moderatorn på "elsidan" har för åsikter om mitt inlägg.
Den här delen av byggforumet bidrar ju till att onödigt många "hemmafixare" gör saker som kräver en behörig elekriker - vilket är olagligt, och det är dessutom så lätt hänt i ett forum att saker missuppfattas - vilket leder till olagligt elhantverk som dessutom kan bli livsfarligt.
Är mest intresserad av vad moderatorn på "elsidan" har för åsikter om mitt inlägg.
Du har helt klart en poäng, även om jag tycker att det är bra att detta forum finns ;-)Tyresö skrev:Ärligt talat, så förstår jag inte varför man har en "elektrikertråd" i ett byggahusforum, eftersom 99 % av allt som har med el att göra, måste utföras av en behörig elektriker.
Det logiska svaret som moderatorn kommer med finns i den klistrade tråden "Regler för att diskutera El i Byggahus forum "
"Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker får utföra. Man behöver inte uppge anledningen till varför man ställer en fråga."
Dock är det väl så att endast en klar minoritet av alla frågor inom detta ämnesområde faller under denna orsak.
/PC
Ett annat sätt att se det är att de hempulare som gör sånt de inte får oavsett vad andra säger åtminstone har lite bättre förutsättningar att faktiskt göra rätt.Tyresö skrev:Ärligt talat, så förstår jag inte varför man har en "elektrikertråd" i ett byggahusforum, eftersom 99 % av allt som har med el att göra, måste utföras av en behörig elektriker.
Det blir dock rätt obehagligt när folk t.ex. ställer flera frågor i rad om i stort sett samma sak gällande t.ex. inkoppling av jordfelsbrytare, då hoppas jag att de inte lyckas bryta nolla där fas inte bryts eller gud förbjude bryta skyddsjorden...
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Jag läste lite slarvigt här upp ("ickeelektriker").
Om vi skall lägga en elsäkerhetsaspekt på detta delforum.
Forumet uppmanar inte till olagligt hempul. Vi informerar om vilka regler som gäller (ibland aldeles för mycket). Många som börjar fråga här tror helt ärligt att de får göra en komplett installation i ett nytt hus, bara de tar in en elektriker för slutlig inkoppling, och alla möjliga irrläror av mindre karaktär.
De flesta som hempular skulle göra det oavsett vad de läser på det här forumet, men om de läser här så kommer det ialla fall att bli mer rätt, och mindre farligt.
Vi vet också att vid många tillfällen har medlemmar börjat med att ställa en fråga här om något de har för avsikt att göra, men kallar på en elektriker när de inser att det de frågar om var liiite mer komplicerat än de antog från början.
Om vi skall lägga en elsäkerhetsaspekt på detta delforum.
Forumet uppmanar inte till olagligt hempul. Vi informerar om vilka regler som gäller (ibland aldeles för mycket). Många som börjar fråga här tror helt ärligt att de får göra en komplett installation i ett nytt hus, bara de tar in en elektriker för slutlig inkoppling, och alla möjliga irrläror av mindre karaktär.
De flesta som hempular skulle göra det oavsett vad de läser på det här forumet, men om de läser här så kommer det ialla fall att bli mer rätt, och mindre farligt.
Vi vet också att vid många tillfällen har medlemmar börjat med att ställa en fråga här om något de har för avsikt att göra, men kallar på en elektriker när de inser att det de frågar om var liiite mer komplicerat än de antog från början.
d^_^bPCLarsson skrev:Möjligtvis är det jag som är tolkar detta fel, men det verkar ändå vara så att så fort det kommer upp frågor om el och elinstallationer så verkar det gå väldigt mycket prestige i diskussionen om vad som är rätt och fel m m.
Varför inte låte detta vara ett forum för att ge en hjälpande hand i stället för att diskutera vad som är rätt eller fel. Alla med någorlunda kunskap vet vad som är tillåtet och inte tillåtet för en obehörig att göra och inte. Och är det inte så att ni med behörighet vill ge en hjälpande hand så behöver ni inte, men för stämningen här på forumet tor jag inte att pekpinnar hjälper speciellt mycket. Lämna då hellre diskussionen därhän och gå vidare...
Känner man sig i sitt eget projekt det minsta osäker så är det säkerligen bättre att ta hjälp av någon med mer kunskap. Och innan man börjar att ge sig på el så kanske man bör fundera på om man känner till Ohms lag eller inte. Och gör man inte det så kanske man borde ta hjälp av någon med mer kunskap inom området ;-)
Att man har behörighet behöver inte innebära att man kan mer kunskap än en som inte har beörighet. Men en med behörighet innebär att denne person har en formell nivå av kunskap som regelverket kräver.
Själv bedömmer jag ogärna min kunskap inom området el, det får andra göra ;-)
Forum som detta är i mitt perspektiv ett av de mest utvecklande/lärande formerna som finns. Klart mycket bättre än skolbänken där ingen vågar ställa de kluriga frågorna för att inte känna sig dum inför sina kompisar. Låt det förbi så...
Hälsningar
/PC
Förstår inte riktigt problemet, kan du ge något exempel?
Tycker folk som ställer frågor här får utomordentlig hjälp i nästan samtliga fall. Vissa efterfrågar udda lösningar och brukar då få varningar vilka nackdelar det medför. Ofta skrivs det att jobbet måste utföras av behörig elektriker (elfirma) vilket det finns många som inte känner till.
Tycker folk som ställer frågor här får utomordentlig hjälp i nästan samtliga fall. Vissa efterfrågar udda lösningar och brukar då få varningar vilka nackdelar det medför. Ofta skrivs det att jobbet måste utföras av behörig elektriker (elfirma) vilket det finns många som inte känner till.
Jag håller med dig om att väldigt många får utomordentligt bra med hjälp i denna del av forumet. Speciellt så länge det handlar om sakfrågor. Men min uppfattning är att det i bland blir mycket prestige i diskusionerna och då kommer man väldigt långt från sakfrågan, OT. Finns tyliga exempel i sen tid. Väljer dock att inte peka på någon speciell tråd då jag ogärna lägger mig i de frågeställningar som i mitt perspektiv glider snett....Slugge skrev:Förstår inte riktigt problemet, kan du ge något exempel?
/PC
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Ja, för TS efterlyste ett konstruktivt forum.Tyresö skrev:
Men jag håller samtidigt med om att det finns antydningar i PCLarsson's första inlägg om att elinstallation endast kräver "lite på fötterna" för att kunna utföras av en obehörig, och sånt brukar ju orsaka heta debatter som aldrig hittills har landat i konsensus.
Det finns bl a en checklista här för husköpare, den kan göra rätt mycket nytta och spara in lite om man följer den.
Sen så uppmuntrar jag inte till hempulande det minsta så var problemet skulle vara förstår jag inte?
/Kent
Sen så uppmuntrar jag inte till hempulande det minsta så var problemet skulle vara förstår jag inte?
/Kent
Klart det lätt blir prestige i elfrågor. Nu är jag tämligen ny på forumet men tycker inte att det hittils har varit dålig stämning utan de flesta är rätt goa.
När det gäller hempuleri så får man se upp lite. Även om man läser och lär sig alla regler och lagar och drar om elen i hela huset så har man fortfarande mindre erfarenhet än elektriker på gymnasiet årskurs 3.
Träffat många rörmokare, snickare och ingenjörer som tycker dom är såå djävla bra på el, och vissa är det också. Men vi elektriker gör liksom inget annat på dagarna än just drar kabel och svär, svårt att konkurrera med det.
När det gäller hempuleri så får man se upp lite. Även om man läser och lär sig alla regler och lagar och drar om elen i hela huset så har man fortfarande mindre erfarenhet än elektriker på gymnasiet årskurs 3.
Träffat många rörmokare, snickare och ingenjörer som tycker dom är såå djävla bra på el, och vissa är det också. Men vi elektriker gör liksom inget annat på dagarna än just drar kabel och svär, svårt att konkurrera med det.