Måste man pressa rören som bilden. Eller kan man köra vanliga skarvkopplingar ?
 
  • Närbild av kopparledningar med svetsfog och lite damm och skräp runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte pressa, det är väldigt smidigt i många fall, men jag själv som är i yrket föredrar dock mekaniska kopplingar, typ Vatette !
 
  • Gilla
Gtre
  • Laddar…
Krilleman
Pressade kopplingar är smidigt, det som gör att dessa kopplingar kommer i lite dålig dager är alla stressade montörer, allt måste gå så fort idag.

Tar man sig några sekunder extra så hinner man med alla steg som man ska göra för en tät skarv... Kapa, brotcsha, insticksmarkera, pressa, provtrycka.

Men allt för ofta idag så handlar det bara om kapa pressa och släppa på. Inte konstigt det läcker sen heller.

Pressmaskinen ska ju dessutom kalibreras med pressbackarna en gång per år på det.
 
  • Gilla
Gtre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.