S
Hej! Den här jätten, just nu kanske 70 cm, har vuxit fram i en av våra rabatter. Är det någon som vet vad det kan vara? Den växer i en väldigt solig nordlig riktning i lite lerig jord, och har kommit upp väldigt fort. Trädgården har tidigare tillhört en väldigt trädgårdsintresserad person, men hann bli lite övervuxen innan vi tog över och det är därför lite lurigt för oss att veta vad som är ogräs och inte. Man kan givetvis vänta ut den och se, men helst vill jag ju rensa det som är ogräs innan det sprider sig för mycket. Jag har testat att bildgoogla men svaren varierar väldigt mycket och ser inte helt korrekta ut.

• IMG_4953.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sunken8b skrev:
Hej! Den här jätten, just nu kanske 70 cm, har vuxit fram i en av våra rabatter. Är det någon som vet vad det kan vara? Den växer i en väldigt solig nordlig riktning i lite lerig jord, och har kommit upp väldigt fort. Trädgården har tidigare tillhört en väldigt trädgårdsintresserad person, men hann bli lite övervuxen innan vi tog över och det är därför lite lurigt för oss att veta vad som är ogräs och inte. Man kan givetvis vänta ut den och se, men helst vill jag ju rensa det som är ogräs innan det sprider sig för mycket. Jag har testat att bildgoogla men svaren varierar väldigt mycket och ser inte helt korrekta ut.
Google lens tycker:

Denna växt liknar hesperis (Hesperis matronalis), även känd som trädgårdsnattviol.

Identifiering: Växten kännetecknas av sina avlånga, spetsiga blad och knoppar som senare utvecklas till blommor, ofta lila eller vita.

Doft: Hesperis är känd för att avge en angenäm doft, särskilt under kvällstid.

Spridning: Växten kan bete sig invasivt i vissa trädgårdsmiljöer och sprider sig lätt med frön.Liknande arter: Den kan ibland förväxlas med nattljus (Oenothera-släktet) innan blommorna slagit ut.

Den kan alltså vara ett ogräs eller inte, beroende på om du vill ha den där...

• Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
Ja, det där ser ut som trädgårdsnattviol. Jag tycker att den är fin och låter den stå kvar om den inte är i vägen för något annat. Varje enskild planta är kortlivad och inte särskilt svår att rensa bort. Men den fröar ordentligt och kan komma upp precis överallt om man låter den härja fritt.

• Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
S
H Harmagedon skrev:
Ja, det där ser ut som trädgårdsnattviol. Jag tycker att den är fin och låter den stå kvar om den inte är i vägen för något annat. Varje enskild planta är kortlivad och inte särskilt svår att rensa bort. Men den fröar ordentligt och kan komma upp precis överallt om man låter den härja fritt.
Tack! Jag fick det som ett förslag från Google men tyckte bladen på de bilder jag får upp ser så små ut jämfört med min planta, men de kanske är större än man tror?

Mina blir nog bortåt 120 cm om de placerat sig i finjord. Så de växer väldigt fort så fort värmen kommer.

IMG_8267.jpeg
Skapa konto
IMG_8266.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
S
H Harmagedon skrev:
[bild][bild]
Men kanon, den där ser ju likadan ut som min. Tack för hjälpen!

S
G gmogmo skrev:
Google lens tycker:

Denna växt liknar hesperis (Hesperis matronalis), även känd som trädgårdsnattviol.

Identifiering: Växten kännetecknas av sina avlånga, spetsiga blad och knoppar som senare utvecklas till blommor, ofta lila eller vita.

Doft: Hesperis är känd för att avge en angenäm doft, särskilt under kvällstid.

Spridning: Växten kan bete sig invasivt i vissa trädgårdsmiljöer och sprider sig lätt med frön.Liknande arter: Den kan ibland förväxlas med nattljus (Oenothera-släktet) innan blommorna slagit ut.

Den kan alltså vara ett ogräs eller inte, beroende på om du vill ha den där...
Ja jag fick också upp det men tyckte inte det liknade de bilderna (de såg så små ut jämfört med den vi har). Men nu fick jag ju andra bilder här nerifrån så det verkar som att det stämmer! Tack för hjälpen :)

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.