Hejsan,
Flyttade in i ett hus i vintras och har varit lite oroliga för fukt i krypgrunden.
Hade in en firma som mätte upp Max 29 fuktkvot i några av brädorna. De upptäckte lite mögel i gamla delen av grunden, men ingenting som vi själva märkt (ingen lukt)
De ger en offert för marktäckning, sorbionsavfuktare och sanering på 80 tkr. De ger en rabatt på 11 tkr men vill ha svar på en dag.
Känner mig pressad av förslaget och undrar om det är vettigast att ta in fler offerter?
Flyttade in i ett hus i vintras och har varit lite oroliga för fukt i krypgrunden.
Hade in en firma som mätte upp Max 29 fuktkvot i några av brädorna. De upptäckte lite mögel i gamla delen av grunden, men ingenting som vi själva märkt (ingen lukt)
De ger en offert för marktäckning, sorbionsavfuktare och sanering på 80 tkr. De ger en rabatt på 11 tkr men vill ha svar på en dag.
Känner mig pressad av förslaget och undrar om det är vettigast att ta in fler offerter?
Det hela började med denna pölen under huset. Tidigare ägaren har försökt åtgärda men inte kommit hela vägen.
Teknikern på firman tyckte inte att det var så illa och att det kan fyllas med makadam.
Sen gjorde han mätningar i trät i hela grunden. Huset är byggt i två delar, en sommarstugedel från 1958, och en tillbyggnad 1990.
I nya delen har trät en fuktkvot 18-20
I gamla 22-29 med lite mikrobiell påväxt (mögel?)
De föreslår som sagt markisolering, sanering och avfuktare. Totalt 80 000:- för allt.
huset har ju stått i några decennier så det känns ju inte superbråttom. Men något måste ju göras tänker jag.
Teknikern på firman tyckte inte att det var så illa och att det kan fyllas med makadam.
Sen gjorde han mätningar i trät i hela grunden. Huset är byggt i två delar, en sommarstugedel från 1958, och en tillbyggnad 1990.
I nya delen har trät en fuktkvot 18-20
I gamla 22-29 med lite mikrobiell påväxt (mögel?)
De föreslår som sagt markisolering, sanering och avfuktare. Totalt 80 000:- för allt.
huset har ju stått i några decennier så det känns ju inte superbråttom. Men något måste ju göras tänker jag.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ingen seriös firma skulle kräva svar på en dag när det inte är akut med åtgärd - jag skulle aldrig någonsin anlita någon som kräver svar så snabbt. Ger ett riktigt oseriöst intryck.
Så min rekommendation är inte anlita firman och söka någon firma som är seriös.
Lycka till!
/Krille
Så min rekommendation är inte anlita firman och söka någon firma som är seriös.
Lycka till!
/Krille
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Och så kan man ju tänka på att just nu är ju värsta tiden på året när det gäller fukt, särskilt om du bor i ett område där det har regnat ovanligt mycket.
Men vanligen så är det väl husägaren som, om det behövs, själv lägger in plast och tätar krypgrunden samt då köper en avfuktare. Det är väl bra att lägga dit en fuktmätare och hålla koll på hur det ser ut under ett år.
Men vanligen så är det väl husägaren som, om det behövs, själv lägger in plast och tätar krypgrunden samt då köper en avfuktare. Det är väl bra att lägga dit en fuktmätare och hålla koll på hur det ser ut under ett år.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack för svarBirgitS skrev:
Och så kan man ju tänka på att just nu är ju värsta tiden på året när det gäller fukt, särskilt om du bor i ett område där det har regnat ovanligt mycket.
Oavsett vad som står som problem för en husägare kan man allt för ofta utföra det själv, än om det ta längre tid allt för ofta. Men för en husägare är tid "gratis".Gustavofiona skrev:
Det är bara läsa på och tänka efter i själva utförandet.
Ett exempel:
Kan någon bocka rör lika fort som jag kan?
Nej, inte många kan hålla samma tempo, men jag har år av erfarenhet (och massor med misslyckanden alltså). Det kallas med ett annat ord för erfarenhet.
Men en husägare kan oftast samma sak, bara denne tillåts att lära sig, givetvis med en del misslyckanden på vägen.
Klart du kan sanera din grund på vatten alldeles själv!
Ta först rätt på vart vattnet kommer ifrån, och läs på därefter! 👍👍
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Påminner om när vi upptäckte en mindre sjö i sommarstugan. Hade tydligen varit likadant sedan 60-talet, vatten letade sig in i krypgrunden men tog sig inte ut. Vi tömde grunden på vatten genom att borra ett hål i grundmuren 
Det enda (vettiga) skälet till offerttiden är om de har en lucka inom kort tid som de vill fylla och har ett annat jobb på gång som också får plats i luckan. Fast då får de ge det alternativet och också en offert baserad på att jobbet utförs senare.
Så nej tack till den firman.
Så nej tack till den firman.
Jag funderar på hur en ska gå vidare.
Vad jag förstår behöver jag
-Lägga makadam på pölen
-Täcka berget med plast/isolering
-Installera fuktmätare
-Sanera påväxten i gamla delen av huset
-Eventuellt installera sorptionsavfuktare
Firman vill ha 80 000 för allt. Vore ju skönt att bara låta dem göra det men känns som att en kan göra det mesta själv.
Kan en köpa vätskor för att sanera mögel som privatperson?
Har ni något åsikter och tips om ställen för att köpa material och fuktmätare?
Tacksam för svar.
-Lägga makadam på pölen
-Installera fuktmätare
Firman vill ha 80 000 för allt. Vore ju skönt att bara låta dem göra det men känns som att en kan göra det mesta själv.
Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
virkon s på apoteket, dödar mögel och särskilt dess sporer, behandla allt även om du ej ser mögel där, det vill inte växa där detta sprayats.Gustavofiona skrev:
Jag funderar på hur en ska gå vidare.
-Lägga makadam på pölen
-Installera fuktmätare
Tacksam för svar.