I en del fall så kan ju ett svartbygge tom om det är gammalt och preskriberat vara värdehöjande, Iofs inte för grannen då utan för er. Om det nu ens är ett svartbygge eftersom det låter mer som en friggebod som inte kräver nåt bygglov.

T
Det är alltså förrådet och inte garaget som ska rivas?

Varför inte ge lite goodwill till grannen som låtit ditt förråd sitta fast i hans garage i 25 år och gå med på att flytta det 50 cm in på tomten och göra en egen vägg mot att grannen skriver på och godkänner att det finns kvar?

Han har ändå varit snäll och låtit det vara där som det är nu, måste man bråka om allt kan man inte någon gång bara vara lite smidig och hjälpsam oavsett om man tycker det är rätt eller fel?

Vet inte om detta stämmer men har för mig att kommunen kan neka framtida bygglov tills du rivit svartbygget så det kanske är en nackdel även för dig vid försäljning att det finns där isf.

• Gilla
Haladria
  • Laddar…
S
prototypen prototypen skrev:
Det står att garaget står i tomtgräns, alltså kan inte förrådet stå på grannens mark.
Det är byggt med dåvarande grannars godkännande, svartbygget är preskriberat så det får stå kvar.
Om garagegrannen inte tycker om förrådet, varför köper hen hus med garage med grannes vidhängande förråd då?

Om nu garagegrannen kräver rivning får förrådsgrannen kräva rivning av garaget, och hävda det är 4,5 meter till tomtgräns som gäller. Garagegrannen får begära rivningslov och nytt bygglov, förrådsgrannen kan köpa en Friggebod i byggsats och ställa upp.
Garagegrannen förlorar på det hela att bråka och får en extra vägg att underhålla.

Protte
Detta borde vara det riktiga. Kräver grannen 4,5 meter gör TS sammalunda.

Om grannen vill att du river det förråd som han en gång godkänt så kan du ju vara smidig och erbjuda honom att sära på garage och förråd tex genom att flytta förrådet någon eller några decimeter. Naturligtvis under förutsättning att han skriftligt godkänner nya placeringen.

Sedan en vanlig fälla...
Ska man ha godkännande av grannen för placering av friggebod eller annat så ska man se till att samtliga fastighetsägare till grannfastigheten skriver på. Ofta både man och hustru... inte bara mannen om det nu är honom man pratat med.

• Gilla
Petersvarta
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Detta borde vara det riktiga. Kräver grannen 4,5 meter gör TS sammalunda.
Det behöver man ju inte gå med på när byggnaden redan stått där i 25 år.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
E Eld skrev:
Det behöver man ju inte gå med på när byggnaden redan stått där i 25 år.
Nej, men framhärdar grannen kan men ju med fördel anlägga moteld.

T Thörre skrev:
Det är alltså förrådet och inte garaget som ska rivas?

Varför inte ge lite goodwill till grannen som låtit ditt förråd sitta fast i hans garage i 25 år och gå med på att flytta det 50 cm in på tomten och göra en egen vägg mot att grannen skriver på och godkänner att det finns kvar?

Han har ändå varit snäll och låtit det vara där som det är nu, måste man bråka om allt kan man inte någon gång bara vara lite smidig och hjälpsam oavsett om man tycker det är rätt eller fel?

Vet inte om detta stämmer men har för mig att kommunen kan neka framtida bygglov tills du rivit svartbygget så det kanske är en nackdel även för dig vid försäljning att det finns där isf.
Brukar vara omöjligt att få bygglov med ett gammalt svartbygge på tomten. Men det är väl inget svartbygge? Friggebod infördes -79 men var från början 10 m2. Är boden max 10 m2?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag skulle bara säga nej.

Allt verkar vara byggt i sämja och ingen vill riva något på sin egen mark som påverkar den andre. Så säg bara nej, allt annat kommer bara leda till ett förhandlande TS inte har någon uppsida i om inte grannen är villig att betala TS för att riva boden.

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle bara säga nej.

Allt verkar vara byggt i sämja och ingen vill riva något på sin egen mark som påverkar den andre. Så säg bara nej, allt annat kommer bara leda till ett förhandlande TS inte har någon uppsida i om inte grannen är villig att betala TS för att riva boden.
Jag håller med. Den möjliga komplikationen är väl att konstruktionen är skruvad i grannens garage. Det måste nog lösas på något sätt, exempelvis med en ny bakre vägg.

Varför måste det lösas? Bygget är ju godkänt av grannen, och då rimligen med sin befintliga konstruktion.

Grannen verkar vilja ha kakan och äta den: ha kvar sitt bygge i tomtgräns men få bort grannens (TS) för att det befaras störa försäljningspriset.

Bara säg nej, så kommer allt fortsätta som det är.

• Gilla
Kirre2 och 5 till
  • Laddar…
Vad är egentligen frågan? Ska någon av parterna riva byggnaden på sin fastighet, eller är det bara en hypotetisk fråga om vem som eventuellt kan kräva att den andra parten river något?

harry73
OK, inser nu att jag missförstod TS fråga från början. Grannen vill inte riva sitt garage, men bara att TS ska riva sitt förråd.

Det hade jag aldrig gått med på med mindre än att grannen erbjuder en tillräckligt stor summa för besväret att riva återställa och bygga nytt.

Hur stor summan ska vara vet jag inte, men i mitt fall skulle jag inte gå med på med mindre än 100 tkr och kanske mer. Ett nytt förråd kostar lätt 100 tkr och uppåt och den nya placeringen leder troligtvis till en försämring av tomten

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om grannen vill att du river det förråd som han en gång godkänt så kan du ju vara smidig och erbjuda honom att sära på garage och förråd tex genom att flytta förrådet någon eller några decimeter. Naturligtvis under förutsättning att han skriftligt godkänner nya placeringen.

Sedan en vanlig fälla...
Ska man ha godkännande av grannen för placering av friggebod eller annat så ska man se till att samtliga fastighetsägare till grannfastigheten skriver på. Ofta både man och hustru... inte bara mannen om det nu är honom man pratat med.
Det är ju iofs mindre bra, det blir smått omöjligt att underhålla.

Göran.W
Om TS river sitt förråd så kan han sen neka garage ägaren att gå in på TS tomt för att underhålla garaget, det om något sänker värdet på grannens hus för då kommer garaget till slut behövas rivas för väggen mot TS är kass.

• Gilla
Petersvarta
  • Laddar…
Ett bråk där resulterar i att han river och drar in nybyggnation 4,5m. Samtidigt som din struktur skall vara helt opåverkad. Du behöver inte flytta 4,5m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.