bjornhallberg
bjornhallberg: [citat] Finns 500g-burkar med blå eller orange silica gel på AliExpress för runt 100-lappen. Går också bra att torka i ugn eller micro förstås och återanvända.
123 svar · 19,7k läst
·
J
JSten: Skulle säga att nema17 är absolut vanligast. Hade det i min egenbyggda delta för 12 år sedan, och har det i min Prusa. Krävs inte mycket kraft för att flytta "nozzle". Så nema23 skulle jag säga är overkill och mer massa som ska accelereras.
1 svar · 215 läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] +1 på den. Väldigt likt AutoCAD. Lite olyckligt namn bara.
8 svar · 2,5k läst
K
krfsm: [citat] Ja, det håller jag med om. Extremt tjocka väggar blir både dyrt, långsamt och dåligt. Det var mest det där att man inte bör försöka efterlikna formsprutningsdesign som inte behövs - t.ex. att holka ur detaljer i onödan.
18 svar · 969 läst
·
paul25
paul25: Hjälp !!! behöver lite hjälp med en stegmotoranslutning, jag använder en DRV8825-drivrutin( https://www.oyostepper.de/goods-887-5Pcs-DRV8825-Schrittmotortreibermodul-mit-K%C3%BChlk%C3%B6rper-f%C3%BCr-3D-Drucker-Reprap.html ) och har problem med att få den att fungera, har kontrollerat anslutningarna flera gånger och allt verkar OK, har även kontrollerat motoranslutningarna (lågprofil NEMA
0 svar · 308 läst
R
RedAir: [citat] Jag fixar det åt honom.
8 svar · 5,6k läst
J
JSten: Helgens projekt, skydd för stämjärnen som ligger och skramlar i verktygslådan, blir alltid lite nervös när de ligger och skaver mot varandra och lådan, helt oskyddade. Så blev till att designa en egen modell med inbyggd fjäder som håller skyddet på plats. Blev ett par försökt för att få den detaljen rätt och hållbar, men slutresultatet blev riktigt bra :) Fick även nöjet av att
190 svar · 52,2k läst
·
JockesBananer23
JockesBananer23: 3 CAD projekt klara! Tack för hjälpen och hoppas att dessa kan bidra med lite inspiration till andra här på forumet!
20 svar · 4,1k läst
·
nino
nino: Någon som har en bra hållare till Verisure v-box, hör till Yale Doorman om det kanske är olika. Hittade en på thingerverse men gillade inte den nå riktigt Även hållare för vanliga 3vägs gre kontakter med sladd
123 svar · 17,6k läst
·
AXS
AXS: [citat] Vi kanske har olika definitioner, men för mig är det precis som att jobba i SW med sketcher och features.
12 svar · 9,1k läst
M
mojjen: [citat] [citat] Det finns ju en köp och sälj tråd . Lägg upp eventuella tjänster där (så länge det är privat/hobby nivå så bör väl det vara ok. Men använd övriga forum trådar för råd och tips.
20 svar · 2,4k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] 400-800:-/frakt. Allt är relativt. Annars är de ju heltäckande. 1980 mm maxlängd för leverans till Sverige.
7 svar · 1,3k läst
·
L
laseryxa: Om du mest siktar på delar till modellbilar hade jag kört på SLA, detaljnivån är klart mycket bättre out-of-the-box, fina detaljer på en FDM kräver mer meck
13 svar · 2,8k läst
W
witten: Min erfarenhet är precis tvärtom, när det är problem som kommer och går så är det oftast stopp i munstycket eller att det är dags att byta.
62 svar · 13,8k läst
·
H
Huggstermunk: [citat] Kontakta mig så berättar jag mer.
8 svar · 6,4k läst
·
Q
quilding: Hmm, en ny kostar ju 69 spänn. Är det verkligen värt att anlita någon för att rita och sedan krångla med utskrift?
19 svar · 4,9k läst
·
J
JSten: Ja, det hjälper mycket skulle jag säga. Hade problem med att PETG delade sig i lagerna samt "bucklade sig" på sidorna av lådor som jag skrev ut för ett tag sedan. Efter att jag inneslöt skrivaren så försvann de problemen helt: [bild] [bild] Står ute i garaget, så temerpaturen gick väl från ca 10-12 grader till 25-30. Har fortfarande problem med att ABS gör liknande hyss, så ska
5 svar · 2,3k läst
·
J
JSten: Nattens utskrift, ny jigg för att slipa hyvelstårl, stämjärn, etc. [bild] Nu kanske ni tänker, men, du postade ju en likadan för någon månad sedan i en annan tråd! Jo, det stämmer, men sedan dess har jag köpt en ny handhyvel med bredare blad, och naturligtvis var den gamla jiggen för liten. Så det blev till att skriva ut en ny. Tyvärr var jag dock precis nere o testade den nya
1 svar · 2,6k läst
·
C
cazet: jo så gör jag med , men när den börjar printa så är det det gamla objektet som printas inte det som syns i programmet
2 svar · 1,8k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] För den typen av saker brukar jag använda skjutmått. :) Passningsmått varierar ju beroende på om man arbetar med kretskort eller ladugårdar, men om man pratar "reservdelar" brukar det behövas släta eller gängade ytor etc. så då duger inskannade föremål mest som "mall".
5 svar · 2,3k läst
·
M
mattoys: [citat] Du får lägga ut en skiss så vi kan förstå omfattningen av det du vill ha hjälp med.
3 svar · 2,2k läst
prototypen
prototypen: Råkade snubbla över denna tråd, en god idé men måste man göra det i plast? Några bitar plywood och två ribbor borde fungera lika bra. Vore kanske något för forumets jiggmästare Ola att ta sig an. Protte
1 svar · 2,8k läst
D
Dublin: Riktigt häftigt, det är häftigt att se resultatet av utvecklingen inom 3D-printing! https://www.dezeen.com/2021/07/19/mx3d-3d-printed-bridge-stainless-steel-amsterdam/ [bild]
0 svar · 2,4k läst
·
useless
useless: Lägg upp bilder på den trasiga delen så kanske du får tips på hur den kan lagas?
6 svar · 3,0k läst
·
FredrikR
FredrikR: Blev lite till mig i brallan, om man kan uttrycka sig så, då jag såg Norrbottensnickarens utskrifter som såg väldigt släta och fina ut, inte alls randiga som det brukar se ut. :cool: X-pla använde han sig av, sagt och gjort, Dustin.se levererade en rulle idag och nu skrivs det ut för första gången. [bild] [bild] Ser lovande ut så här långt. :love:
6 svar · 6,8k läst
·
S
Sniken: Tar du en bild på ungefär hur det ska se ut så kan jag göra en ritning åt dig. Borde inte ta många minuterna.
1 svar · 3,1k läst
Utsättaren
Utsättaren: [citat] Vad är den vita hylsan? En filamentborste?
31 svar · 12,8k läst
·
S
Slangfil: [citat] Skulle rekommendera Tinkercad i webbläsaren till så enkla designer, om du inte faktiskt är ute efter att lära dig ett mer avancerat program.
6 svar · 4,4k läst
·
FredrikR
FredrikR: Dags att damma skrivaren igen, har blivit stående onödigt länge nu. :rolleyes::oops:
1 svar · 3,5k läst
Jarlingar
Jarlingar: Har fått hem min creality ender 3 V2 och börjat pyssla lite. [bild] Direkt ur lådan så bra nöjd :) Ska labba lite med retraction för å få bort trådarna.
223 svar · 25,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.