8 724 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Praxis för dragning vid nyinstallation kök
Vilket i mitt fall med begränsat utrymme i centralen för oss tillbaka till att om spishällen
saknar kabel eller kontaktdon skulle man ju kunna tänka sig att ansluta den fast i anslutningsdosa. Då skall den vad jag kunnat utläsa förses med allpolig brytare vid inkopplingsstället för att vid service med säkerhet kunna göras stömlös. Hur löser man detta i praktiken, utanpåliggande brytare eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det skulle i så fall vara nåt linkande denna (E1931842) med låsbart vred. Finns en massa varianter.

Inget krav på detta. Man skall säkert kunna bryta strömmen till den. Vilket man kan och centralen har godkända brytare (diazed "proppar" eller dvärgbrytare som är godkända).Bele skrev:Om den däremot saknar kabel eller kontaktdon skulle man ju kunna tänka sig att ansluta den fast i anslutningsdosa. Då skall den vad jag kunnat utläsa förses med allpolig brytare vid inkopplingsstället för att vid service med säkerhet kunna göras stömlös. Hur löser man detta i praktiken, utanpåliggande brytare eller?
Det är krav att en apparat ska föregås av allpolig brytare om det står så i installationsanvisningarna från tillverkaren (vanligtvis fläktar, motorer, maskiner osv). Har aldrig sett ett sådant krav på en spishäll.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det förefaller vara ett krav för Husqvarnas spishäll QHC7506P, saxat ur brukanvisingen http://www.electrolux-ui.com:8080/2009/892/932021SV.pdf:
"Använd en nätkabel av typ H05BB-F Tmax 90 °C (eller högre) för anslutning till en eller två faser.
• Byt ut en skadad nätkabel mot en specialkabel (typ H05BB-F Tmax 90 °C eller högre).
Kontakta vår lokala serviceavdelning. Den elektriska installationen måste förses med en frånskiljare som kan göra produkten strömlös i alla poler med en kontaktseparation på minst 3 mm. Installationen måste ha korrekta isoleringsanordningar: strömbrytare, säkringar av skruvtyp skall tas ur hållaren), jordfelsbrytare och kontaktorer."
nollan behöver ej brytas:S
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hur många som servrar vitvaror har med sig en låsanordning för dvärgbrytare eller diazed? Sätt en brytare i anslutning till förbrukaren om den ansluts fast, så kan man jobba i lugn och ro vid service!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Bruksanvisningen säger inget om att det måste finnas en frånskiljare i omedelbar närhet till spisen. Det är väl bara i industrier som det förordas att den ska vara inom synhåll. Men där pratar man om säkerhetsbrytare.
Så det torde vara valbart om man vill ha en sådan. Som frånskiljning godkänner reglerna att man skruvar ur säkringen eller stänger av en godkänd dvärg.
Den tvättmaskinbrytare jag hänvisade till i ett tidigare inlägg anger inte om den är godkänd för frånskiljning. Den är visserligen låsbar, men det kan ju vara för funktionsändamål. Lite oklart detta. Det finns många "strömbrytare" med lås, men är de godkända för frånskiljning?