8 722 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Praxis för dragning vid nyinstallation kök
Sida 1 av 3
Jag har försökt läsa på alla trådarom installation av ugn och separat häll för att begripa vad jag ska förbereda för rördragning till och i mitt nya kök. Vad är standard för nyinstallationer i dag?
Tänkt ugn är 1-fas 230V 16A, spishäll 2-fas 230V 16A.
Spishällen har vad jag kunnat läsa ut ingen medlevererad anslutningskabel, ugnen har kabel med vanlig stickpropp.
Elcentralen är inte överdimensionerad med grupper så jag känner inte direkt för att dra fram fullt bestyckad perilex när bara 2 faser nyttjas av spishällen. Fast vad jag förstår får man inte sätta up ett perilex utan att dra fram alla faser.
Kan man koppla in två perilex med samma matning och ansluta ugn med perilex på den fas som inte nyttjas av spishällen? Är det kanske smartare att fast ansluta spishällen med separat brytare vid anlutningen?
Tänkt ugn är 1-fas 230V 16A, spishäll 2-fas 230V 16A.
Spishällen har vad jag kunnat läsa ut ingen medlevererad anslutningskabel, ugnen har kabel med vanlig stickpropp.
Elcentralen är inte överdimensionerad med grupper så jag känner inte direkt för att dra fram fullt bestyckad perilex när bara 2 faser nyttjas av spishällen. Fast vad jag förstår får man inte sätta up ett perilex utan att dra fram alla faser.
Kan man koppla in två perilex med samma matning och ansluta ugn med perilex på den fas som inte nyttjas av spishällen? Är det kanske smartare att fast ansluta spishällen med separat brytare vid anlutningen?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det verkar idag inte som om man behöver ta höjd för en 3-fasspis och 1-fas ugn. Det skulle i så fall kräva två gruppledningar.
Så jag skulle göra så här:
- Dra en gruppledning 5G2.5 mm² till en kopplingsdosa. Avsäkrat med 16A. (Om det är infällt så behövs inte kopplingsdosan utan du kan grena i dosan för nåt av uttagen.)
- Från kopplingsdosa, montera ett fullkopplat perilexuttag till spis.
- Från kopplingsdosa, montera ett 230V schukouttag till ugn.
- Montera perilexstickpropp på hällen och lista ut vilken fas som används av ugnen och koppla in hällen på dom två andra.
Vid nästa byte av vitvaror så fungerar då både en 3-fasspis och sep 2-fas spis o ugn.
Så jag skulle göra så här:
- Dra en gruppledning 5G2.5 mm² till en kopplingsdosa. Avsäkrat med 16A. (Om det är infällt så behövs inte kopplingsdosan utan du kan grena i dosan för nåt av uttagen.)
- Från kopplingsdosa, montera ett fullkopplat perilexuttag till spis.
- Från kopplingsdosa, montera ett 230V schukouttag till ugn.
- Montera perilexstickpropp på hällen och lista ut vilken fas som används av ugnen och koppla in hällen på dom två andra.
Vid nästa byte av vitvaror så fungerar då både en 3-fasspis och sep 2-fas spis o ugn.
Om du gör som Bo säger så måste du ha 3pol.
Eftersom om du sedan har en "vanlig" spis i perilexuttaget och ska byta ugnsuttaget så kan de bli problem! ex: Du (eller nästa husägare?) stoppar in en lampa i ugnsuttaget, bryter säkringar tills lampan slocknar, börjar byta uttaget, då slår frugan på spisen och du får ström bakvägen genom plattan. Jordfelsbrytaren är då 10år gammal och har inte testats på 9,5år och har givetvis gått sönder.
Något av följande alternativ skulle jag rekommendera:
1: Dra en egen 3x16 till hällen och en egen 1x16 grupp till ugnen.
2: Dra 3fas till hällen, använd 2faser där till hällen (som kopplas fast ansluten i en anslutningsdosa) och gå vidare med 1fas till ugnen.
Vid nybygge gör man(*1) enligt 1, vid renovering av gammalt kök gör man enligt 2.
*1: Med "man" menar jag såklart en behörig elektriker. Kan inte rekommendera att du gör nåt olagligt
Eftersom om du sedan har en "vanlig" spis i perilexuttaget och ska byta ugnsuttaget så kan de bli problem! ex: Du (eller nästa husägare?) stoppar in en lampa i ugnsuttaget, bryter säkringar tills lampan slocknar, börjar byta uttaget, då slår frugan på spisen och du får ström bakvägen genom plattan. Jordfelsbrytaren är då 10år gammal och har inte testats på 9,5år och har givetvis gått sönder.
Något av följande alternativ skulle jag rekommendera:
1: Dra en egen 3x16 till hällen och en egen 1x16 grupp till ugnen.
2: Dra 3fas till hällen, använd 2faser där till hällen (som kopplas fast ansluten i en anslutningsdosa) och gå vidare med 1fas till ugnen.
Vid nybygge gör man(*1) enligt 1, vid renovering av gammalt kök gör man enligt 2.
*1: Med "man" menar jag såklart en behörig elektriker. Kan inte rekommendera att du gör nåt olagligt
Redigerat:
Tack för era bidrag!
Rrrr: Var i ligger vitsen att hålla på att skriva om att anlita en behörig elektriker? Tycker det är så tröttsamt att behöva läsa det i var och varannat inlägg.
Det finns mycket olagligt man kan göra på alla möjliga plan i livet som ändå kan diskuteras för förståelsens skull. Jag frågar för att förstå hur dragning skall planeras så att jag under de delar jag arbetar med själv i byggnationen inte blockerar för elektrikern som kommer in i ett senare skede.
Det är nog ändå vettigare att dra separat matning särskilt som det nog blir dubbla ugnar med separat matning 2*1-fas 16A som kommer att sitta en bit från hällen.
Rrrr: Var i ligger vitsen att hålla på att skriva om att anlita en behörig elektriker? Tycker det är så tröttsamt att behöva läsa det i var och varannat inlägg.
Det finns mycket olagligt man kan göra på alla möjliga plan i livet som ändå kan diskuteras för förståelsens skull. Jag frågar för att förstå hur dragning skall planeras så att jag under de delar jag arbetar med själv i byggnationen inte blockerar för elektrikern som kommer in i ett senare skede.
Det är nog ändå vettigare att dra separat matning särskilt som det nog blir dubbla ugnar med separat matning 2*1-fas 16A som kommer att sitta en bit från hällen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag brukar inte nämna någonting om behörighet i vanliga fall, men...Bele skrev:Tack för era bidrag!
Rrrr: Var i ligger vitsen att hålla på att skriva om att anlita en behörig elektriker? Tycker det är så tröttsamt att behöva läsa det i var och varannat inlägg.
Det finns mycket olagligt man kan göra på alla möjliga plan i livet som ändå kan diskuteras för förståelsens skull. Jag frågar för att förstå hur dragning skall planeras så att jag under de delar jag arbetar med själv i byggnationen inte blockerar för elektrikern som kommer in i ett senare skede.
1. Det finns de som inte vet om att det mesta eljobb som finns är behörighetskrävande.
2. Nu har du i.o.f. varit medlem ett bra tag på byggahus och förmodligen suttit på elforumet några gånger innan så du har säkert hört det om behörighetskravet, fast en nykommling kan man ju omöjligt veta om denne vet om hur det ligger till med behörighet.
3. Det är tillåtet med ett inlägg om behörighet i varje tråd. Om det inte är ett väldigt lätt jobb så anser, i alla fall jag, att behörigheten bör påpekas en gång.
(Och så vitt jag kan se så har behörigheten bara påpekats en gång också, och det av Rrrrr.)
(Hempularen, jag vet att du kommer ta bort detta inlägg.
//Patrik
Redigerat:
Jag brukar dra 5g2,5 till häll och 5g2,5 även till ugn. Kopplar in perilexuttaget med alla tre faserna till hällen och sedan ett vanligt envägs-uttag 10A till ugnen. Sedan finns det förberett för det mesta...
Var finns regeln som säger att man inte får ansluta bara två faser till ett perilexuttag?
Om den regeln finns så borde man inte heller få ansluta perilex-uttag till gamla diazed-säkringar (eftersom man då genom att ta ur en propp eller vid en trasig propp kan ha bara två faser framme), men man får ju bevisligen ha perilexuttag även med diazedcentraler...
Däremot är det väl klart lämpligt att märka uttaget på vettigt sätt?
En vettigare lösning för det här problemet är väl kanske att sätta perilexuttag både vid spishäll och vid ugnen, och sedan byta kontakt på ugnen till perilex?
(Alternativ: kolla upp om reglerna tillåter att man gör en adapter med perliex-hane och 230V-schuko-hona. Gissningsvis finns det inget hinder mot en sån adapter, eftersom det finns motsvarande adaptrar med CEE-hane, men det kanske finns nåt förbud relaterat till att det är så vanligt att nolla saknas i perliexuttag och en sån adapter i så fall inbjuder till hempulare att försöka rota fram en "hobby-nolla" på något mer eller kanske oftare mindre lämpligt vis).
Om den regeln finns så borde man inte heller få ansluta perilex-uttag till gamla diazed-säkringar (eftersom man då genom att ta ur en propp eller vid en trasig propp kan ha bara två faser framme), men man får ju bevisligen ha perilexuttag även med diazedcentraler...
Däremot är det väl klart lämpligt att märka uttaget på vettigt sätt?
En vettigare lösning för det här problemet är väl kanske att sätta perilexuttag både vid spishäll och vid ugnen, och sedan byta kontakt på ugnen till perilex?
(Alternativ: kolla upp om reglerna tillåter att man gör en adapter med perliex-hane och 230V-schuko-hona. Gissningsvis finns det inget hinder mot en sån adapter, eftersom det finns motsvarande adaptrar med CEE-hane, men det kanske finns nåt förbud relaterat till att det är så vanligt att nolla saknas i perliexuttag och en sån adapter i så fall inbjuder till hempulare att försöka rota fram en "hobby-nolla" på något mer eller kanske oftare mindre lämpligt vis).
Ursäkta min slarviga formulering om påpekande i varje inlägg. Jag avsåg att det dras upp i nästan alla trådar.
Jag tror personligen att det har en större effekt att påtala konkreta risker med felkopplingar än att referera till behörighetskravet. Ska inte ödsla mer utrymme på detta eftersom det inte hör hemma i denna tråd.
/Bele
(Civilingenjör med elkraftutbildning, men utan full insyn i regelverket kring installation och utan behörighet
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det har av behöriga elektriker hävdats här på forumet att ett perilex uttag måste vara fullkopplat. Detta har dock som jag kommer ihåg det skrivits i trådar där folk har haft äldre perilexuttag som instalerats utan nolla, eller ibland med fulkopplad nolla (ihop med jord). Att man inte får koppla ett perilex uttag utan nolla är ju logiskt, efterssom det då kan förstöra framtida spisar, eller orsaka brand, det är inte fullt lika logiskt att kräva att samtliga faser skall finnas.Bele skrev:
Men i situationer som din så är nog det normala att man kopplar alla faserna till perilexuttaget, och grenar av en fas till ugnen. Sedan gäller det att se till att ugnens fas är den som hällen inte använder. Ev. kan du ju faktiskt göra avgreningen redan vid centralen så kan ugnen få en egen säkring om du någon gång byter till en större central.
Enl. uppgifter här i forumet så måste avgreningen ske i en kopplingsdosa, man får inte koppla vidare direkt från perilexuttaget (vet ej om det bara beror på att anslutningarna ev. inte är avsedda för mer än en tråd).
Det är ganska vanligt att hantverkare via en (hembyggd??) adapter kopplar in maskiner som kräver 3 fas på perilexuttaget i köket hos kunden, då vore det ju synd om en fas saknas.
Som påpekats tidigarer i tråden så innebär detta att du får blandat enfas och trefaslaster på en och samma grupp. Då måste det finnas 3 polig brytning, helst via 3 polig säkring, men kan även lösas med en jordfelsbrytare.
Framtida användning av ett perilexuttag är ett skäl att sätta dit ett sådant och att se till att det verkligen är fullkopplat med 3 faser.
Nu verkar det vara skiftande vad för slags anslutning som medlevereras till spishällar. Är inte säker på om den Husqvarna induktionshäll jag tänkt köpa har någon medföljande anslutningskabel. Det verkar inte så på den kortfattade bruksanvisning som finns på nätet. Har den perilex är det ju ett starkt vägande skäl att använda just perilex. Om den däremot saknar kabel eller kontaktdon skulle man ju kunna tänka sig att ansluta den fast i anslutningsdosa. Då skall den vad jag kunnat utläsa förses med allpolig brytare vid inkopplingsstället för att vid service med säkerhet kunna göras stömlös. Hur löser man detta i praktiken, utanpåliggande brytare eller?
Nu verkar det vara skiftande vad för slags anslutning som medlevereras till spishällar. Är inte säker på om den Husqvarna induktionshäll jag tänkt köpa har någon medföljande anslutningskabel. Det verkar inte så på den kortfattade bruksanvisning som finns på nätet. Har den perilex är det ju ett starkt vägande skäl att använda just perilex. Om den däremot saknar kabel eller kontaktdon skulle man ju kunna tänka sig att ansluta den fast i anslutningsdosa. Då skall den vad jag kunnat utläsa förses med allpolig brytare vid inkopplingsstället för att vid service med säkerhet kunna göras stömlös. Hur löser man detta i praktiken, utanpåliggande brytare eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Regel o regel...ett perilexuttag har fem stift avsett för 3 faser, nolla och jord. Även om man aldrig ska lita på att det är korrekt kopplat så är det många som ändå pluggar i sin nya spis. Dvs drar man nytt så fullkopplat man perilex.yxis skrev:
Nä, och då skulle inte huvudsäkringar i form a huvudsäkringar heller vara tillåtna? Därför är det bra med JFB så att man får personskydd. Det är dock svårt att skydda sig mot att apparater mår dåligt av underspänning pga en trasig huvudsäkring.yxis skrev:Om den regeln finns så borde man inte heller få ansluta perilex-uttag till gamla diazed-säkringar (eftersom man då genom att ta ur en propp eller vid en trasig propp kan ha bara två faser framme), men man får ju bevisligen ha perilexuttag även med diazedcentraler...
Däremot är det väl klart lämpligt att märka uttaget på vettigt sätt?
Varför ett perilex till en 1-fas ugn???yxis skrev:
Det tycker jag låter som en riktigt dålig ide med tanke på, precis som du säger, att nollan kan saknas.yxis skrev:(Alternativ: kolla upp om reglerna tillåter att man gör en adapter med perliex-hane och 230V-schuko-hona. Gissningsvis finns det inget hinder mot en sån adapter, eftersom det finns motsvarande adaptrar med CEE-hane, men det kanske finns nåt förbud relaterat till att det är så vanligt att nolla saknas i perliexuttag och en sån adapter i så fall inbjuder till hempulare att försöka rota fram en "hobby-nolla" på något mer eller kanske oftare mindre lämpligt vis).
Att koppla ett perlilex med bara 2faser, nolla + jord är väl ungefär lika dumt som att koppla ett CEE 3fasuttag och skippa en av faserna?
Detta pga att man ska undvika elskador på hemmapulare som själv byter sitt uttag (vilket man får om man har nödig kännedom.)
Låter bli att kommentera angående behörighetssnack.. finns flera andra trådar för detta.
Man bör inte ha mer än en fas i ett vanligt vägguttag i bostadshus. Detta är lite luddigt vad som är tillåtet och ej. Man bör iaf undvika att använda X-plintar för att vidarekoppla faser. Har man de oanvända faserna isolerade i tex WAGO inne i en dosa är de väl kanske inte så farligt..NiklasP skrev:
Detta pga att man ska undvika elskador på hemmapulare som själv byter sitt uttag (vilket man får om man har nödig kännedom.)
Låter bli att kommentera angående behörighetssnack.. finns flera andra trådar för detta.
