Byggahus.se

Praktisk sticksågsbladsask/fodral

1. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Mina sticksågsblad ligger huller om buller i sina papers förpackningar i min sticksågsväska.

Någon som har tillverkat eller köpt någon enkel översiktlig ask/fodral som rymmer kaske ett dussin blad?
    "Huvudlagret" kan man ju ha i en låda hemma.

2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 279 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Jag har köpt ett bosch plastetui med ca 10 blad från ÖB, kostade typ 70kr. Har hållit mycket bra i flera år. Just den jag har finns nog inte kvar, men titta på bosch.se på tillbehör så finns där några andra varianter - med blad i dock.

3. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 585 inlägg

vojma

Medlem
    Såg på lokala byggmarkandaen att Festool hade ett fint kit med runt 20 blad i perfekt plastask. Säkert inte billigt...

4. P
    Verktygstokig · Västernorrland · 1 635 inlägg

pleqtiz

Verktygstokig
    har själv beställt en Bosch minisystainer med 125 sågblad i.. eller köpt o köpt.. vann på aktion :D tror den fanns att köpa för 89€ annars , annars är en minisystainer en praktiaskt förvaring för blad.. finns väll med olika insatser som borde passa blad

festool har ju även sin lilla mini systainer med olika tillbehör i såsom tigersågblad/glasögon och sticksågs blad

http://www.justtools.com.au/images/493678.jpg

5. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    Redigerat 16 aug 2009 00:19
  6. FemTummar
    Medlem · 581 inlägg
    Min spontana tanke när jag ser en bra produkt är ofta "Kan jag göra den själv, lika bra och billigare?"

Skulle det fungera att ta ett vanligt CD- eller DVD-fodral, limma fast en bit skumgummi av den formstabila typen som ofta sitter som isolering/stötdämpning på insidan av finare verktygsfodral och skära skåror där man kan stoppa ned sågbladen med eggen nedåt? Nån som är villig att pröva?

Själv har jag fullt sjå att slita ut sågblad nr 1 av den packe på 100 som följde med min 135:a så det tar nog en stund till innan jag motiverar mig till att testa ...

7. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    Tanken med CD alt DVD fodral är interessant.
    Att sätta dom med eggen nedåt är nog inte så bra för då ser man ju inte vilken typ av blad det är.

8. Daniel_N

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    CD fodral känns väl kört? Går ju sönder bara man tittar på dem. DVD med rätt "inlägg" tycke rjag låter mycket lovande dock.

9. skalman1
    Medlem · El Värmlando · 2 955 inlägg

skalman1

Medlem
    jag köpte en mycket bra ask på bauhaus, piranha var märket och asken var gjord så att när man öppnade locket så vek alla 12(?) bladen ut sig olika mycket ( varje blad sitter i en liten hållare). jag försökte hitta en bild på den men men hittade ingen. coop bygg säljer den också.

10. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
  11. skalman1
    Medlem · El Värmlando · 2 955 inlägg

skalman1

Medlem
    nja jag tycker attt dom var helt ok.
    Det enda jag har att jämföra med dock är bosch blad och dom var betydligt sämre än piranha bladen. jag gav upp med bosch bladen för gick man i en hård kvist så var dom slöa direkt tyckte jag.

12. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 3 278 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Piranha är ju ett skräpmärke som endast säljer pga flashigt namn. ex. vis "extreme case" Ingen vill ju egentligen köpa Black&Decker men gör det ändå..

13. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Nej, det finns ingen given lösning vad det verkar. jag kom att tänka på de där utvikbara galonfodralen som följer med vissa ringnyckelsatser.
    http://www.handla.swedol.se/images/large/VE-40891.jpg

Problemet som jag ser det är att man inte vill att bladen ska ligga så att de ligger och skaver mot varandra.

14. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    I princip alla med sticksåg måste ju ha samma problem, förutsatt att man inte bara sitter i snickarboa o ugglar.

15. Daniel_N

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Jag har, förutom bosch-asken som jag skrev om i inlägg 2, en sortainer med stort fack där nere. I det facker liggersticksåg+sladd+cirkelanslag. I de 4 övre facken ligger olika typer av blad. Funkar utmärkt, men lit estort o tungt om man bara vill ha med sig typ 10 blad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.