8 191 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Potentialutjämningen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min fiber här i Umeå är metallfri, jag hade samma farhågor om metall i armeringen men den är metallfri.
Protte
Protte
Det är för att det fram till nu har dött ca 100 pers per år pga av avsaknad av detta !KnockOnWood skrev:
Givetvis skämtar jag !
Det har väl antagligen inte dött en enda människa som direkt följd av avsaknad PUS på armeringen.
PUS är inte helt dumt tänkt, men rent säkerhetsmässigt är det givetvis en riktig overkill så länge som vi accepterar tusentals ggr större risker i andra delar i samhället, och som vi inte bryr oss om att åtgärda.
När man ser det på det viset så kan man ju tänka på hur länge vi varit utan PUS och hur många som egentligen dött pga just den orsaken, har ingen statistik men det lär inte vara många men regler är regler....Mikael_L skrev:Det är för att det fram till nu har dött ca 100 pers per år pga av avsaknad av detta !
Givetvis skämtar jag !
Det har väl antagligen inte dött en enda människa som direkt följd av avsaknad PUS på armeringen.
PUS är inte helt dumt tänkt, men rent säkerhetsmässigt är det givetvis en riktig overkill så länge som vi accepterar tusentals ggr större risker i andra delar i samhället, och som vi inte bryr oss om att åtgärda.
Ja jag ifrågasätter den inte speciellt mycket. I alla fall vid nyproduktion, och än så länge så finns det inget krav på eftermontering.
Vid nyproduktion är det ju trots allt en försvinnande liten kostnad, även om fördelarna inte är så jättestora är dom ändå värda det.
Men man ska inte gå omkring och vara orolig för att det saknas i ens eget hus.
För de som bor åskutsatt på landet, med el som kommer via blanktråd och så kommer det hela i en annan dager. Då känns det ju direkt mycket mer vettigt ifall det räddar en dator eller TV från att paja då och då.
Vid nyproduktion är det ju trots allt en försvinnande liten kostnad, även om fördelarna inte är så jättestora är dom ändå värda det.
Men man ska inte gå omkring och vara orolig för att det saknas i ens eget hus.
För de som bor åskutsatt på landet, med el som kommer via blanktråd och så kommer det hela i en annan dager. Då känns det ju direkt mycket mer vettigt ifall det räddar en dator eller TV från att paja då och då.
Helt säker. Därimot skall man inte dra in sökbandet i plast med infälld metalltråd i huset.petersv skrev:Vad gäller fibern: är du säker på att det är en fiber med ickeledande styrkeelement i fiberkabeln (ståltråd är populärt att använda och leder bra) samt isolerande fyllnadsmaterial?
Vad gäller datanät: bäst skydd får man om datanätet följer elnätet, dvs en hierarkisk utbyggnad där båda träden följer varandra.
Håller med om att nät bör följa varandra. Problemet är att elnätet har tre faser och att appartaerna vanligen är anslutna till olika faser samtidigt som dom är sammankopplade via nätverket.
Det har i alla fall dött massvis med djur pga bristande PU eller obefintlig PU i ladugårdar där detta varit ett krav länge.Mikael_L skrev:
Var tacksam att vi människor nu anses värda att skydda på samma sätt som boskap.
Elsäkerhet består av många komponenter som kompletterar varandra för att ge ett heltäckande och i bästa fall redundant skydd. Jag antar att du bara sätter i en hjulbult?Mikael_L skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Finns det några billiga vajrar eller vajerlås längre, hittar inga hos biltema eller jula tex?
har sett några grunder där man bara anslutit en grov bit gulgrön kopparkabel till en av armeringsmattorna med en ganska stor klämma, tror inte de har svetsat ihop några av mattorna med varandra eller satt några mer klämmor?
har sett några grunder där man bara anslutit en grov bit gulgrön kopparkabel till en av armeringsmattorna med en ganska stor klämma, tror inte de har svetsat ihop några av mattorna med varandra eller satt några mer klämmor?
Som jag skrev i inlägg #6 så ska det ju vara bortåt dessa 50mm2 alltså.spinout skrev:
Biltema har 4,8mm som störst
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Wire/Wire/Stalwire2/
Vilket ger 18mm2.
Jag fuskade lite, använde denna wire, drog den i slinga runt grunden och tog upp bägge änderna vid PUS-skenan. Då strömmen har två ledare att dela på så motsvarar det ju 36 mm2, vilket jag nöjer mig med.
Det finns ju speciella grejer för detta... och den lilla varmgalvade järntråden är INTE kul att rulla ut!!
Nu är jag inte helt säker på detta, men jag TROR att det är okej att svetsa ihop armeringsmattorna, då blir det mindre tråd att dra ut.
Men annars är det två punkter i varje matta. det är ett skitgöra!
OBO(varumärke) har allt man behöver, klämmor för olika vajrar, vajer, PUS-skena, allt...
en annan sak som är lite dumt, det är att när nya plattor görs kommer ofta elektrikern efter att plattan är klar, och snickarna hade såklart ingen aning om att den måste potentialutjämnas... så många plattor blir utan detta trotts krav!! hos vem ligger ansvaret att det utförs?
Nu är jag inte helt säker på detta, men jag TROR att det är okej att svetsa ihop armeringsmattorna, då blir det mindre tråd att dra ut.
Men annars är det två punkter i varje matta. det är ett skitgöra!
OBO(varumärke) har allt man behöver, klämmor för olika vajrar, vajer, PUS-skena, allt...
en annan sak som är lite dumt, det är att när nya plattor görs kommer ofta elektrikern efter att plattan är klar, och snickarna hade såklart ingen aning om att den måste potentialutjämnas... så många plattor blir utan detta trotts krav!! hos vem ligger ansvaret att det utförs?