12 538 läst ·
53 svar
13k läst
53 svar
Potentialutjämning
Precis, vilket medför att det i allmänhet är en ickefråga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Nej det är ingen krav eftersom de 4 kohm du refererar till står i ett råd i 411.3.1.2. Dessutom är det tyvärr direkt fel då det beskriver de förhållanden man ska ta ställning till vid kompletterande skyddsutjämning, inte skyddsutjämning. Skyddsutjämning ska även ta hänsyn till åsköverspänningar utifrån och där är 4 kohm inget som helst skydd.5 50procent skrev:
Även vid kompletterande skyddsutjämning så anser jag att man ska ta dessa 4 kohm med en stor nypa salt då man ofta inte har en aning om varifrån denna resistans härstammar så man bör beakta alla ledande delar som potentiella främmande ledande delar om man inte har klart för sig exakt vad det är. Vidare så är < 4 kohm inte ett villkor för att utföra en kompletterande skyddsutjämning...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Detta är en mycket intressant fråga och det verkar som att vi redan rätt ut skillnaderna mellan skyddsutjämning, kompletterande skyddsutjämning etc.
Normalt behöver man inte göra något. Skyddsutjämning görs för att skydda mot fel utanför fastigheten. Idag är inkommande rör VA, avlopp Mm. Utförda i plast och få erfordras inte detta. Gasrör och fjärrvärmerör ska dock skyddsutjämnas. Däremot vet jag att just gasrör är ett litet dilemma då nätägaren inte vill detta då gnistbildning kan uppstå. Det kan nog skilja mellan olika nätägare gas.
Kompletterande skyddsutjämning blir ju ett krav främst vid ROT-jobb. Generellt gör man alldeles för mkt skyddsutjämningar och det föreskrivs trots att krav inte föreligger.
Datastativ kan kräva funktionsjord för switchar och paneler, det som däremot är märkligt är att jordledaren från panelerna är gröngul...
Normalt behöver man inte göra något. Skyddsutjämning görs för att skydda mot fel utanför fastigheten. Idag är inkommande rör VA, avlopp Mm. Utförda i plast och få erfordras inte detta. Gasrör och fjärrvärmerör ska dock skyddsutjämnas. Däremot vet jag att just gasrör är ett litet dilemma då nätägaren inte vill detta då gnistbildning kan uppstå. Det kan nog skilja mellan olika nätägare gas.
Kompletterande skyddsutjämning blir ju ett krav främst vid ROT-jobb. Generellt gör man alldeles för mkt skyddsutjämningar och det föreskrivs trots att krav inte föreligger.
Datastativ kan kräva funktionsjord för switchar och paneler, det som däremot är märkligt är att jordledaren från panelerna är gröngul...
Jag har ersatt direktverkande elradiatorer med vattenburen fjärrvärme. Jag tror FJV kommer in i huset via kopparrör. Då borde mina kopparrör (värme, kall/varmvatten) skyddsutjämnas/potentialutjämnas ???
Hur gör man det vettigast? 6mm2 kabel mellan rör och vadå? Inkommande PEN eller PE ?
Eller måste man slå ner ett jordspett?
Eller förutsätter man att leverantören har skyddsjordat rören någon annanstans? De går ju >1m under marken hela vägen och är väl egentligen jordade lite överallt?
Mvh
Hur gör man det vettigast? 6mm2 kabel mellan rör och vadå? Inkommande PEN eller PE ?
Eller måste man slå ner ett jordspett?
Eller förutsätter man att leverantören har skyddsjordat rören någon annanstans? De går ju >1m under marken hela vägen och är väl egentligen jordade lite överallt?
Mvh
Bra inlägg potentialutjämning är inte löst på ett bra sätt utan det finns faktiskt ett behov av åtgärder!L largab skrev:Jag har ersatt direktverkande elradiatorer med vattenburen fjärrvärme. Jag tror FJV kommer in i huset via kopparrör. Då borde mina kopparrör (värme, kall/varmvatten) skyddsutjämnas/potentialutjämnas ???
Hur gör man det vettigast? 6mm2 kabel mellan rör och vadå? Inkommande PEN eller PE ?
Eller måste man slå ner ett jordspett?
Eller förutsätter man att leverantören har skyddsjordat rören någon annanstans? De går ju >1m under marken hela vägen och är väl egentligen jordade lite överallt?
Mvh
Det är ju just det, tappar du din PEN-ledare så finns det fortfarande sann jord i alla vattenburna radiatorer. Du skyddsutjämnar genom att ansluta en jordledare med svep runt inkommande fjärrvärmerör. Storleken ska vara lika stor som fasledarna upptill 25mm2 CU. Vad har du för servis? 6mm2 fungerar förmodligen bra. Men om du gör det så bör du även ansluta VA-rör om de är i metall. Anslutningen görs där ledningarna görs in i huset.
Armeringen i plattan är det många som potentialutjämnar vid nybyggen.D Daniel 109 skrev:
Men det behövs inte.
Inkommande är max 3x25A. Jag vet inte om det är 4 el 5 ledare in. Det är byggt 1971.J Johan456 skrev:Det är ju just det, tappar du din PEN-ledare så finns det fortfarande sann jord i alla vattenburna radiatorer. Du skyddsutjämnar genom att ansluta en jordledare med svep runt inkommande fjärrvärmerör. Storleken ska vara lika stor som fasledarna upptill 25mm2 CU. Vad har du för servis? 6mm2 fungerar förmodligen bra. Men om du gör det så bör du även ansluta VA-rör om de är i metall. Anslutningen görs där ledningarna görs in i huset.
FJV rören går ju ända in i värmeväxlaren och där är ju även KV och VV anslutna, även om det är PEM in för KV.
Jag ska ringa FJV leverantören och fråga hur de anser det ska göras. Vad jag minns så fanns det då (2006) inga direktiv från dem avseende potentialutjämning.
MEN …
"Det är ju just det, tappar du din PEN-ledare så finns det fortfarande sann jord i alla vattenburna radiatorer"
Vad är det för problem med detta? Borde inte JFB bryta direkt om det går ström till denna sanna jord-krets?
Var ska potentialutjämningen anslutas om man ska ta hänsyn till "tappad PEN". Det känns som svårt ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja tänk så många RITTAL-skåp det finns i industrien som felaktigt har en Gul/Grön jordförbindelse mellan dörren och skåpet!J Johan456 skrev:
Den skall vara en bar jordfläta eller MK med transparent hölje. Så man kan se eventuella skador vid många dörröppningar.
Finns många bostäder där stalldelens armering hänger ihop med bostadens.D Daniel 109 skrev:
