Precis, vilket medför att det i allmänhet är en ickefråga.
 
5 50procent skrev:
Sedan anses en främmande ledande del vara ledande om den understiger ~4kOhm mot jord
Se 411.3.1.2 i utgåva 3
Nej det är ingen krav eftersom de 4 kohm du refererar till står i ett råd i 411.3.1.2. Dessutom är det tyvärr direkt fel då det beskriver de förhållanden man ska ta ställning till vid kompletterande skyddsutjämning, inte skyddsutjämning. Skyddsutjämning ska även ta hänsyn till åsköverspänningar utifrån och där är 4 kohm inget som helst skydd.

Även vid kompletterande skyddsutjämning så anser jag att man ska ta dessa 4 kohm med en stor nypa salt då man ofta inte har en aning om varifrån denna resistans härstammar så man bör beakta alla ledande delar som potentiella främmande ledande delar om man inte har klart för sig exakt vad det är. Vidare så är < 4 kohm inte ett villkor för att utföra en kompletterande skyddsutjämning...
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Precis, vilket medför att det i allmänhet är en ickefråga.
Och?
 
Detta är en mycket intressant fråga och det verkar som att vi redan rätt ut skillnaderna mellan skyddsutjämning, kompletterande skyddsutjämning etc.

Normalt behöver man inte göra något. Skyddsutjämning görs för att skydda mot fel utanför fastigheten. Idag är inkommande rör VA, avlopp Mm. Utförda i plast och få erfordras inte detta. Gasrör och fjärrvärmerör ska dock skyddsutjämnas. Däremot vet jag att just gasrör är ett litet dilemma då nätägaren inte vill detta då gnistbildning kan uppstå. Det kan nog skilja mellan olika nätägare gas.

Kompletterande skyddsutjämning blir ju ett krav främst vid ROT-jobb. Generellt gör man alldeles för mkt skyddsutjämningar och det föreskrivs trots att krav inte föreligger.

Datastativ kan kräva funktionsjord för switchar och paneler, det som däremot är märkligt är att jordledaren från panelerna är gröngul...
 
  • Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
Jag har ersatt direktverkande elradiatorer med vattenburen fjärrvärme. Jag tror FJV kommer in i huset via kopparrör. Då borde mina kopparrör (värme, kall/varmvatten) skyddsutjämnas/potentialutjämnas ???
Hur gör man det vettigast? 6mm2 kabel mellan rör och vadå? Inkommande PEN eller PE ?
Eller måste man slå ner ett jordspett?

Eller förutsätter man att leverantören har skyddsjordat rören någon annanstans? De går ju >1m under marken hela vägen och är väl egentligen jordade lite överallt?
Mvh
 
L largab skrev:
Jag har ersatt direktverkande elradiatorer med vattenburen fjärrvärme. Jag tror FJV kommer in i huset via kopparrör. Då borde mina kopparrör (värme, kall/varmvatten) skyddsutjämnas/potentialutjämnas ???
Hur gör man det vettigast? 6mm2 kabel mellan rör och vadå? Inkommande PEN eller PE ?
Eller måste man slå ner ett jordspett?

Eller förutsätter man att leverantören har skyddsjordat rören någon annanstans? De går ju >1m under marken hela vägen och är väl egentligen jordade lite överallt?
Mvh
Bra inlägg potentialutjämning är inte löst på ett bra sätt utan det finns faktiskt ett behov av åtgärder!
 
Det är ju just det, tappar du din PEN-ledare så finns det fortfarande sann jord i alla vattenburna radiatorer. Du skyddsutjämnar genom att ansluta en jordledare med svep runt inkommande fjärrvärmerör. Storleken ska vara lika stor som fasledarna upptill 25mm2 CU. Vad har du för servis? 6mm2 fungerar förmodligen bra. Men om du gör det så bör du även ansluta VA-rör om de är i metall. Anslutningen görs där ledningarna görs in i huset.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst. Men ledande delar som kommer in vad kan det vara?

Vatten, plastslang i dagsläget, inte ledande.
Avlopp, plaströr...
Kommunikation, en glasfiber, leder inte heller.
Det är möjligen en antennsladd om man har en yttre TV antenn. Det är få saker som det är applicerbart på i nybyggen.
Armeringen i plattan är det många som potentialutjämnar vid nybyggen.
 
Men det behövs inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det behövs inte.
Jag tror det är krav i lantbruksfastogheter.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är ju just det, tappar du din PEN-ledare så finns det fortfarande sann jord i alla vattenburna radiatorer. Du skyddsutjämnar genom att ansluta en jordledare med svep runt inkommande fjärrvärmerör. Storleken ska vara lika stor som fasledarna upptill 25mm2 CU. Vad har du för servis? 6mm2 fungerar förmodligen bra. Men om du gör det så bör du även ansluta VA-rör om de är i metall. Anslutningen görs där ledningarna görs in i huset.
Inkommande är max 3x25A. Jag vet inte om det är 4 el 5 ledare in. Det är byggt 1971.
FJV rören går ju ända in i värmeväxlaren och där är ju även KV och VV anslutna, även om det är PEM in för KV.
Jag ska ringa FJV leverantören och fråga hur de anser det ska göras. Vad jag minns så fanns det då (2006) inga direktiv från dem avseende potentialutjämning.
MEN …
"Det är ju just det, tappar du din PEN-ledare så finns det fortfarande sann jord i alla vattenburna radiatorer"
Vad är det för problem med detta? Borde inte JFB bryta direkt om det går ström till denna sanna jord-krets?
Var ska potentialutjämningen anslutas om man ska ta hänsyn till "tappad PEN". Det känns som svårt ...
 
D Daniel 109 skrev:
Men det behövs inte.
Det behövs visst under vissa förutsättningar. Så beskriv dessa förutsättningar istället för att lura folk att det inte behövs.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Datastativ kan kräva funktionsjord för switchar och paneler, det som däremot är märkligt är att jordledaren från panelerna är gröngul...
Ja tänk så många RITTAL-skåp det finns i industrien som felaktigt har en Gul/Grön jordförbindelse mellan dörren och skåpet!
Den skall vara en bar jordfläta eller MK med transparent hölje. Så man kan se eventuella skador vid många dörröppningar.
 
X xLnT skrev:
Jag tror det är krav i lantbruksfastogheter.
Jag förutsatte att vi pratade om vanliga bostäder. Det är det TS bett oss diskutera här. Ingen har nämt något annat. I en vanlig villa behöver man inte jorda armeringen. Sedan finns det undantag i andra tillämpningar.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsatte att vi pratade om vanliga bostäder. Det är det TS bett oss diskutera här. Ingen har nämt något annat. I en vanlig villa behöver man inte jorda armeringen. Sedan finns det undantag i andra tillämpningar.
Finns många bostäder där stalldelens armering hänger ihop med bostadens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.