1 333 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Potentialskillnade mellan nolledaren och jord
Hej,
är det vanligt att det är 50V potentialskillnad mellan nolledare(tror jag, men den är brun) och jord i svagströmsinstallationer samtidgt som det är 220V mellan jord och fas 1 samt ~190 mellan jord och fas 2?
Det hela är en installation med 3 bruna(nolledare?) 3 svarta(fas 1) och två vita(fas 2) samt 3 jord. Att jag kallar den nolledare är bara pga spänningsskillande, finns varken elschema eller ritningar. De vita ledningarna var ihoptvinnade med ett varv tejp så man skall kanske ta det som en indikation.
är det vanligt att det är 50V potentialskillnad mellan nolledare(tror jag, men den är brun) och jord i svagströmsinstallationer samtidgt som det är 220V mellan jord och fas 1 samt ~190 mellan jord och fas 2?
Det hela är en installation med 3 bruna(nolledare?) 3 svarta(fas 1) och två vita(fas 2) samt 3 jord. Att jag kallar den nolledare är bara pga spänningsskillande, finns varken elschema eller ritningar. De vita ledningarna var ihoptvinnade med ett varv tejp så man skall kanske ta det som en indikation.
Är det 220 volt är det ingen svagströmsanläggning, vilken spänning det är mellan trådarna beror helt på vilken funktion trådarna har. Efter din lilla beskrivning tror jag det behövs en liten "undersökning" för att veta vad som är vad.
Som sagt, mer info behövs!
Klicka här för att svara