19 115 läst ·
44 svar
19k läst
44 svar
Potentialskillnad mellan duschblandare och golvbrunn
Aggregatet drivs med 230V. Det är jordat med 2st 2meters jordspett. Dessa sitter en meter från ladan där 230V uttaget är.Fotografen skrev:
I sommar har det varit knappt varit kännbart, troligen pga det torra vädret. Förut satt ett aggregat som gav 33 Joule, det fick musklerna att rycka av strömpulserna när man höll i duschen. Efter lite diskussioner så byttes det ut mot det klenare aggregat som sitter där nu.
Prova att flytta jordspettet en bra bit från ladan. Det står 10m i instruktionerna men mer skadar ju inte. Ju närmare en byggnad du kommer desto lägre resistans mot elnätets jord. Särskilt en byggnad med gödselutforslare, vattenhoar och massa andra jordade apparater.
Sen det jag skrev ovan om att rensa gräset och se till så att tråden inte ligger emot någonstans är ett garanterat sätt att få bort problemet. Om inte tråden har någon förbindelse med jord (så bör det ju vara i normalfallet), så flyter ingen ström i jordspettet, då kan det heller inte uppstå några vagabonderande strömmar till din dusch annat än när kossan är och får sig en borre.
Du kan ju också koppla in en flödesvakt på din dusch som kopplar bort elstängslet när du duschar ? Eller som jag gjorde: bad rörmokaren koppla in plaströr i matande vattenledningar till duschen så försvann spänningen i duschstrålen.
Var ute för följande i ett annat land: Till huset kom det in en 2-ledar kabel via 63 A motorskydd som gick vidare till centralen där 10 A och 16 A säkringar fanns för elen i huset. Allt var ojordat. Fick stötar när man duschade. Husägaren ville att jag skulle fixa det som vi har det i Sverige. Inkommande fasen hade 160 volt mot vattenledningsrören och armeringen och nollan hade 60 volt mot armeringen och rören. Jag jordade nollan vid inkommande matning till nerslagna jordspett + till armeringen + allt övrigt som man kunde potentialutjämna anläggningen med. Därefter så fixade jag 5-ledarmatning och jordade allt. MEN ! Detta blev mycket värre ! Nu fick man ström från vattnet när man diskade också och duscha gick inte. Fick koppla bort jordningen. Ev kanske en fulltransformator hade löst problemet eller ?
En lösning kanske hade varit att jorda och potentialutjämna allt, men inte koppla ihop dom med någon av faserna. Sen installera jordfelsbrytare och byta ut all gammal utrustning som läcker mot jord tills den inte löser längre...
Som jag skrev så jordade jag och potentialutjämnade jag allt och även om all elbelastning var frånkopplad så killade det rejält i duschen. Kopplade jag bort potentialutjämningsanslutningarna så killade det mindre i duschen. Kankse vagabonderande strömmar från grannen ? Hur och varför ?
Jag hade ca 3 V mellan dusch och golvbrunn.
Pratade med grannen. När han kollade så hade de likadant.
Vi kontaktade elverket.
Nu har de varit här och kontrollerat.
Det ledde till att de slog ned nya och tiotalet meter långa jordtag vid flera av kvarterets elskåp.
Nu återstår ca 1 V och de kommer nog slå ned fler jordtag i byn.
Tack till alla kunniga som delat kunskap och förslag i denna och andra trådar om 'vagabondrrande ström'. Ni är bäst!
Pratade med grannen. När han kollade så hade de likadant.
Vi kontaktade elverket.
Nu har de varit här och kontrollerat.
Det ledde till att de slog ned nya och tiotalet meter långa jordtag vid flera av kvarterets elskåp.
Nu återstår ca 1 V och de kommer nog slå ned fler jordtag i byn.
Tack till alla kunniga som delat kunskap och förslag i denna och andra trådar om 'vagabondrrande ström'. Ni är bäst!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden