P
Nissens Nissens skrev:
Det går även utmärkt att vidarebefordra e-fakturor på mail.
Åhå! det var nytt för mig. Hur går det till?
Nissens Nissens skrev:
Blir du sjuk är det ju bara att i förväg ha gett koden till bank-id till din fru så kan hon betala ändå, alternativt skriva ut dom eller maila dom vidare.
Jag vill helst inte bryta mot det avtal jag har med Finansiell ID-Teknik BID AB (via en bank).

Min fru och jag har fullmakter för varandras bankkonton, men fullmakt för att läsa den andres e-fakturor tycks vara omöjligt att ordna. Mycket dåligt!

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja självklart, men vad har det med autogiro/autobetalning att göra?🤔
Allt.

P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med fullmakt på kontot som tar emot e-fakturor kan fruggan godkänna dessa.
Vilken bank erbjuder den tjänsten?

P pmd skrev:
Ja, 50' räcker gott och väl (med stor marginal) till vardags för mig också, men jag har flera kreditkort. Limiten är 50' eller 100'. Min totala kredit är alltså rätt stor, uppenbarligen, så det ska mycket till för att jag inte ska kunna köpa något rejält dyrt (vilket jag extremt sällan gör; jag är en riktig snåljåp) utan att behöva trixa med sparkonton.

Eftersom varje kort inte har extremt stor kredit så tycker jag att jag har viss säkerhet.
Jag håller mig till ett kort som jag använder överallt så jag maxar kickbacken.

Som av en händelse get detta kort också bra rabatt på bensin på den kedja jag i princip alltid ändå tankar på.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
MultiMan
P pmd skrev:
Handelsbanken bl a. Jag har det där iaf.

Unikt namn
P pmd skrev:
Skandiabanken.

D Dilato skrev:
det är en viss säkerhet i att inte ha för stor kredit,
P pmd skrev:
Eftersom varje kort inte har extremt stor kredit så tycker jag att jag har viss säkerhet.
Vad ser ni för risker med en hög limit?

P
MultiMan MultiMan skrev:
Handelsbanken bl a. Jag har det där iaf.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skandiabanken.
Tack! Jag ska berätta för "min" bank att de är på väg att förlora en kund, om de inte skärper sig …

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad ser ni för risker med en hög limit?
Om en skurk som får tag på mina kreditkortsuppgifter köper en lyxjakt för 35 miljoner dollar kan livet bli lite krångligt en stund.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Allt.
Det där svaret var så kortfattat att det var intetsägande. Naturligtvis granskar man fakturorna och agerar på eventuella felaktigheter. Jag har svårt att se vad det har att göra med hur själva betalningen triggas.

För mig är det enklare att hejda en betalning kanske vart tionde år än att beordra kanske runt 100 betalningar varje år. De allra flesta fakturorna är ju faktiskt korrekta och ska betalas i sin helhet på förfallodagen.

Och skulle man råka missa så att en faktura inte hanteras är väl risken för oönskade konsekvenser större om en faktura inte betalas än om de betalas med automatik. De flesta är ju som sagt korrekta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
köper en lyxjakt för 35 miljoner dollar kan livet bli lite krångligt en stund.
Varför då? Sen tycker jag inte att ditt exempel är speciellt rimligt.

I min situationen handlar det snarare om att en skurk lyckas handla för säg 25 tkr eller 250 tkr. På vilket sätt är 250 tkr värre än 25 tkr?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Det där svaret var så kortfattat att det var intetsägande. Naturligtvis granskar man fakturorna och agerar på eventuella felaktigheter. Jag har svårt att se vad det har att göra med hur själva betalningen triggas.
Ja, det var nog lite för kortfattat.

Jag finner ingen vits med automatisk betalning om jag ändå ska kolla räkningen först. Då kan jag lika gärna registrera fakturan för betalning när jag har godkänt den, och jag behöver inte stressa med att hinna kontrollera fakturan innan den automatiskt betalas.

Om jag måste kontrollera varje räkning så blir jag också påmind om vilka abonnemang jag har och får automatiskt en beslutspunkt för att avgöra om ett abonnemang ska fortsätta eller inte.

Ja, jag är lite av ett kontrollfreak, men to each his/her own.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Sen tycker jag inte att ditt exempel är speciellt rimligt.
Exemplet är lite överdrivet for dramatic effect.
Alfredo Alfredo skrev:
I min situationen handlar det snarare om att en skurk lyckas handla för säg 25 tkr eller 250 tkr. På vilket sätt är 250 tkr värre än 25 tkr?
Ganska exakt tio gånger värre. :-)

Jag inbillar mig att kreditkortsfirmans kinkighet är lite proportionell mot beloppets storlek. Den får ju stå för förlusten om de inte kan visa att det var jag som använde kortet för att köpa något dyrt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
påmind om vilka abonnemang jag har och får automatiskt en beslutspunkt för att avgöra om ett abonnemang ska fortsätta eller inte.
Det köper jag delvis, jag har många ggr hamnat i fällan glömt bort och fått betala en månad fullpris 🙁 men jag har numera valt att direkt jag tecknat ett abonnemang med rabatt som löper ut ett visst datum och då övergår till fullpris, så lägger jag in det i kalendern dom påminner mig att säga upp.

Löpande abbonemang som jag har som jag hela tiden velar med är Amazon Prime..borde säga upp men sen kommer det nåt man vil titta på..eller man köper nåt med snabb gratis frakt och det är ju faktiskt inte särskilt dyrt 😳😇

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Åhå! det var nytt för mig. Hur går det till?
Jag menar alltså att man kan vidarebefodra fakturan. Den ligger som en pdf fil i övrig e-faktura info. Det är bara att öppna den och skicka den vidare.
P pmd skrev:
Jag vill helst inte bryta mot det avtal jag har med Finansiell ID-Teknik BID AB (via en bank).
Ok, vet inte ens vad det är och varför du skulle bryta avtalet.
P pmd skrev:
Min fru och jag har fullmakter för varandras bankkonton, men fullmakt för att läsa den andres e-fakturor tycks vara omöjligt att ordna. Mycket dåligt!
Som sagt, det är bara att ge henne koden till ditt bank-id.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.