64 066 läst ·
530 svar
64k läst
530 svar
Postnord och brevutdelning - hotar att sluta dela ut
Just fakturor får jag som e-fakturor, det fungerar fantastiskt bra och är superenkelt att hantera. 😊Bananskalare skrev:
Billo heter det.
Man använder särskild postadress. Det har fungerat ganska bra. Jag hade ett problem när vårdcentralen va snälla och beställde test stickor. För då kom paketet till ett ombud vid den särskilda postadressen.
Då fick jag pröjsa till posten för att de skulle skicka det rätt. Det var skönt att det gick.
Det kostade tror jag 30-40:- Men det var det värt. Här posten helt oskyldiga.
Sen har jag ändå fördelen att jag har kanske en halvtimme dit med bil. .
Breven försvinner inte helt. Men man kan minimera antalet brev ganska ordentligt genom att se till att alla får din nya adress.
Även om man inte gör så kommer de flesta rätt....
Fakturor dyker upp som fakturor som man enkelt kan betala.
Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Väldigt många fakturor idag hamnar i Kivra. Sen e,-fakturor. Då kan man hamna bra till!Nissens skrev:
Men jag saknar fortfarande tjänsten som betalar mina fakturor. Så jag kan ha roligt för lönen istället 😋
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har hört att det kan vara ganska bökigt framförallt innan allt kommer igång.Slottsbäcksväktarn skrev:
Har man dessutom sorgen att bearbeta då blir det riktigt jobbigt
Så jag är inte avundsjuk nånstans
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jo många klarar av att hantera 1177. Men man vet aldrig. En del vill skicka brev än dåP paralun skrev:
Men 1177 är bra! Det är bara orienteringen som lämnar en del till övers
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Märkligt, jag har inte en enda faktura på Kivra, bara myndigheter jag kommunicerar med där.Bananskalare skrev:
Med något undantag så är det e-faktura som allt kommer på.
Jag vill ha kontroll över datumen som utbetalningarna skall ske, så någon automatik är inte aktuell. Enda autogirot är bankens fakturor.
Ja, du gör ju tvärtom, skannar andras fakturor. 😊Bananskalare skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Det låter helt korrekt, detta brukar kallas avställningsförsäkring, men skattad är den knappast, skatten brukar återbetalas för ej påbörjade månader.D Dilato skrev:Jag frågade Folksam om detta när jag tecknade min försäkring och dom sa att om jag ställde av bilen gick försäkringen över till något slags egendomsskydd utan trafikförsäkring och detta med lägre kostnad.
Poängen var att bilen är försäkrad mot skador som kan uppstå när den bara är stillastående men inte körs.
Du menar att jag skulle ha fotograferat lappen??GlennB skrev:
Fotograferar du allt dylikt i ditt liv?
Jag har kollat min kommuns hemsida och inte hittat någon text om detta men på Transprotstyrelsens hemsida så finns det en tvetydig text om rätten att flytta avställda bilar.
Jag mailade även Transportstyrelsen i ärendet.
Min fråga:
"Får man parkera avställda fordon på gata, väg eller annan allmän plats?"
Svaret: Det finns inget hinder för detta men det blir problem så fort du ska flytta fordonet eftersom den då ska vara påställd (skattad), besiktigad och trafikförsäkrad.
Om du då jämför detta med den del av texten från lappen på grannens bil som jag skrev i ett tidigare inlägg så kanske poletten ramlar ner.....
Tänk nu på att det bara är tillåtet att parkera i 24 timmar om inget annat är skyltat!
En lite personlig fråga, du heter Glenn men bor i Stockholm, är du född i Göteborg?