382 770 läst ·
2 273 svar
383k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Tack för tips, men det är bara hjulspännband som jag klarar mig utan ett tagricebridge skrev:
Inte mer spännade än såhär https://www.bauhaus.se/hjulsurrning-4000kg-3m-50mm-2stAlfredo skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Beställt en pryl från Polen, kom till Malmö igår och jag får ett sms om att den ska köras ut på måndag. Typiskt tänker jag, hade de fått tummarna ur så hade de kunnat leverera idag när jag faktiskt är hemma.
Klockan 10 dundrar en lastbil från posten förbi på gatan utanför, funderade på om mitt paket låg på.
Nu får jag ett sms om att mitt paket finns att hämta på närmaste utlämningsställe...

Klockan 10 dundrar en lastbil från posten förbi på gatan utanför, funderade på om mitt paket låg på.
Nu får jag ett sms om att mitt paket finns att hämta på närmaste utlämningsställe...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Nej, de har ändrat leveransform helt istället, från utkörning till postpaket.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Jag väntar bara på den dag vi får åka och hämta våran post själva. Hos avsändaren. Ligger i farans riktning, som GW brukar säga.
Kan ju inflika att efter att ha skaffat en Nest Hello ringklocka som skickar notis till mobilen på både ljud och/eller rörelse inte har reagerat en enda gång på de tio senaste paket PostNord säger sig ha försökt leverera...
PostNord säger att leverensförsök har utförts om det står så på lappen att de försökt. Att inte brevbäraren fastnat på film kan de inte förklara men antagligen har han sett att ingen är hemma (och nej, det ser man inte förrän man är uppe på gården (och med på film))...
PostNord säger att leverensförsök har utförts om det står så på lappen att de försökt. Att inte brevbäraren fastnat på film kan de inte förklara men antagligen har han sett att ingen är hemma (och nej, det ser man inte förrän man är uppe på gården (och med på film))...
Tulldeklaration på paket från utlandet. Jag har får paket från Japan en gång i månaden alltid samma avsändare och PostNord är alltid intressanta. Ibland får jag paketet utan att betala moms och hanteringsavgift. Ibland får jag ett sms med en länk och ibland ett brev på posten. Aldrig konsekvent. Inte summan heller trots att det står ett värde på lådan. Det slår på 20-30 kr per gång.
Därtill så kan det ta upp till två veckor efter betalningen för paketet att dyka upp. Ibland tar det bara två dagar, fast så snabbt går det aldrig enligt PostNord.
Men det mest irriterande är att från Japan till Sverige kan jag följa paketet men så fort tullen fått tag på det ändrar PostNord kollinumret och enligt dem självs är paketet inte längre spårbart och det betalar jag 75 kr för. Utan att ha ett val.
Därtill så kan det ta upp till två veckor efter betalningen för paketet att dyka upp. Ibland tar det bara två dagar, fast så snabbt går det aldrig enligt PostNord.
Men det mest irriterande är att från Japan till Sverige kan jag följa paketet men så fort tullen fått tag på det ändrar PostNord kollinumret och enligt dem självs är paketet inte längre spårbart och det betalar jag 75 kr för. Utan att ha ett val.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fast lite så är det nog i alla länder att om mottagande tullenhet skickar det vidare med annan speditör att det inte är sökbart. Det är inget unikt med Postnord. Då får man isåfall skicka det från start med aktörer som har egna tullombud och det är väl i verkligheten inte så många. Sen beror det mycket på om det är företag eller privatperson också. Många byter aktör just för att de inte delar ut annat än företagspaket själva.
Ett gemensamt kollinummersystem har nog branschen sökt lösning på i många år men det blir nog antagligen svårlöst. Inte ens relevant info följer med ibland som sms avisering och sånt och det vill man också ha lösningar på utan resultat.
Ett gemensamt kollinummersystem har nog branschen sökt lösning på i många år men det blir nog antagligen svårlöst. Inte ens relevant info följer med ibland som sms avisering och sånt och det vill man också ha lösningar på utan resultat.
Aviserings frågan kan inte vara svår att lösa! Varför måste postnord ha antingen mailadress eller mobilnummer för att lägga en försändelse i deras app???S Stefan1972 skrev:Fast lite så är det nog i alla länder att om mottagande tullenhet skickar det vidare med annan speditör att det inte är sökbart. Det är inget unikt med Postnord. Då får man isåfall skicka det från start med aktörer som har egna tullombud och det är väl i verkligheten inte så många. Sen beror det mycket på om det är företag eller privatperson också. Många byter aktör just för att de inte delar ut annat än företagspaket själva.
Borde räcka med att mitt namn och adressffinns på försändelsen men icke lyckas postnord med det. Och det märkliga i det hela är att tex den fristående appen TrackChecker Mobile i många fall lyckas spåra en försändelse när den kommer från utlandet och hamnar på postnord medan postnords App inte kan hitta försändelsen. Problemet är postnord och ingenting annat!
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
För att aviseringen sker via epost eller mobilnummer som default? Det är ju inget konstigt i övrigt att en app kan spåra en försändelse till den kommer till sverige men kan den även se allt när den hamnat hos postnord? Vägen i sverige alltså? Problemet i sig är ju att försändelsen får ett nytt kollinummer när den hamnar hos postnord och så länge det är okänt så går det ju liksom inte att spåra även om det såklart finns där.N nissenhj skrev:Aviserings frågan kan inte vara svår att lösa! Varför måste postnord ha antingen mailadress eller mobilnummer för att lägga en försändelse i deras app???
Borde räcka med att mitt namn och adressffinns på försändelsen men icke lyckas postnord med det. Och det märkliga i det hela är att tex den fristående appen TrackChecker Mobile i många fall lyckas spåra en försändelse när den kommer från utlandet och hamnar på postnord medan postnords App inte kan hitta försändelsen. Problemet är postnord och ingenting annat!