Byggahus.se

Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    344 Röster 40,0%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    155 Röster 18,0%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,2%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    859
Jag beställer väldigt mycket renoveringsmaterial via Internet och där är det ofta Posten som ska leverera.
Vi har normalt sett lantbrevbärare (Ekerö, Stockholm) och det fungerar bra. Det är Posten Paket med hemleverans jag är fundersam över.

Vi har en radda postlådor ute vid stora vägen och sen är det enskild väg på ca. 1 km fram till vårt hus.

Vid fyra tillfällen nu de senaste två veckorna har jag hittat en AVI om leveransförsök trots att jag har varit hemma under samtliga tillfällen. Man kan kontrollera tidpunkten för leveransförsöket via Posten.se paketspårning.

Vid senaste tillfället hade vi betongpump här och den bilen blockerade hela vår väg, ingen kunde komma förbi utan att betongbilen flyttade på sig. Pumpbilen var här från 11:30 till ca. 15:00 och enligt paketspårning ska Posten ha försökt leverera kl. 13:44. Betongpumparna har inte sett någon bil från Posten överhuvudtaget.
Jag kan alltså konstatera att Postens bil inte ens kört in på vår väg utan direkt lämnat AVI'n om försök till leverans i vår postlåda.

Jag träffade sen grannen som varit ute med hunden och sett Postens bil stanna vid våra postlådor. Han väntade också på paket och frågade chauffören om sitt paket. Det fanns i bilen och han fick det av chauffören. Grannen berättade att Postens bil stannade direkt från stora vägen utan att köra in på vår väg så det betyder alltså att chauffören hade lapparna färdigt skrivna i bilen om att det inte gått att dela ut paketen.

Posten kundtjänst går det inte att nå, antingen bryts samtalet eller så får jag ett meddelande om att "just nu går det inte att nå oss, vänligen försök igen senare". E-post lovar de svar inom 24 timmar men nu har det gått 4 dagar och fortfarande inte något svar annat än en bekräftelse på att de tagit emot mitt meddelande...

Är detta vanligt?
Är Posten verkligen så här dåligt eller råkar bara vår chaufför vara världens lataste?
 
Redigerat:
  • Gilla
Curre99 och 3 till
  • Laddar…
Detta är mycket vanligt ja! Jag jobbar ju hemifrån och ingen kommer hit utan att jag noterar det. De har satt i system att lämna pakteten hos ombud istället för att leverera till dörr, det är jag säker på.

Intressant att det förekommer både i Stockholm och här i Skåne. Man kan ju nästan tänka sig att de då har systemet som standard över hela Sverige. Säljer på sina kunder att de levererar till dörr, men lämnar det sedan bara hos ombud.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
Jag läste inte tråden innan jag svarade i omröstningen, tydligen handlade det inte om vanliga utlämningspaket utan om paket med hemleverans.
 
Ska jag se om jag kan radera din röst?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Detta är mycket vanligt ja! Jag jobbar ju hemifrån och ingen kommer hit utan att jag noterar det. De har satt i system att lämna pakteten hos ombud istället för att leverera till dörr, det är jag säker på.

Intressant att det förekommer både i Stockholm och här i Skåne. Man kan ju nästan tänka sig att de då har systemet som standard över hela Sverige. Säljer på sina kunder att de levererar till dörr, men lämnar det sedan bara hos ombud.
Det är ju aningen skrämmande... Jag betalar ju för hemleverans!

Det som är extra frustrerande (åtminstone här i Stockholm) är att paketet går tillbaka till sorteringsterminalen och sen blir levererat till utlämningställe först sent (efter 16:00) dagen efter.
När man väntar på något brådskande är det ju alltid lika uppskattat att få vänta en extra dag... >(
 
  • Gilla
Åkeson1 och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte tänkt på det där med hur snabbt det går innan det hamnar hos ombudet.

Jag mailade ett antal leverantörer jag hade i slutet av förra året och bad dem byta, för det funkar inte med Posten.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Hittills har inte posten missat att leverera något.
Har överenskommit med brevbäraren (nu en kille) att han ställer av lådan utanför dörren om vi inte är hemma.

Och som sagt, allt har kommit fram, och samtidigt får man den vanliga posten i handen,
och slipper traska iväg 350 meter till brevlådan :)
 
Marlen: Ja tack gärna.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det är rätt vanligt att de postar avin om att de inte kunde leverera paketet. Ett tecken på att de inte ens varit i närheten av ens brevlåda eller hem den dagen...

Det är likadant över stora delar i Sverige, det verkar hända lite oftare för jobbiga paket som t.ex. kattsand.
 
  • Gilla
Noheaven och 1 till
  • Laddar…
hsd
Hos oss funkar posten ypperligt :D
stora brev som inte går in i lådan kommer brevbäraren upp med
troligtvis är det en fråga som beror på brevbäraren och dennes inställning till jobbet
 
  • Gilla
Kickan42 och 1 till
  • Laddar…
klonk skrev:
Det är rätt vanligt att de postar avin om att de inte kunde leverera paketet. Ett tecken på att de inte ens varit i närheten av ens brevlåda eller hem den dagen...

Det är likadant över stora delar i Sverige, det verkar hända lite oftare för jobbiga paket som t.ex. kattsand.
Hur kommer den postade avin fram till brevlådan menar du?
 
  • Gilla
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
Ja, det där är standardförfarande även här i Västsverige. Sker väldigt ofta om man beställer från utlandet, eftersom de då verkar ha som rutin att leverera "direkt hem" (dvs. göra ett halvhjärtat försök att köra förbi och konstatera att det är portkod på dörren för att sedan skicka paketet till mitt ombud för uthämtning). Har ett paket på väg från England och det ser ut som vanligt när jag spårar:

2015-01-19 13:26 Leverans kunde inte ske eftersom porten var låst och mottagaren ej gick att nå
2015-01-19 08:45 Lastad på bil, utkörning påbörjad
2015-01-19 07:54 Försändelsen har ankommit distributionsterminal

Har inte hört ett knyst från någon på Posten idag. En lägstanivå på service hade varit att budet ringde i samband med utkörning för att höra om man är hemma och om det behövs en portkod. Ännu bättre hade varit om de ringde och bokade ett tidsfönster för leverans, vilket vissa bolag gör (t.ex. DHL, Schenker och DSV).

UPS har också varit hopplöst krångliga vid ett flertal tillfällen. Vägrar boka in dag för leverans förrän de varit ute flera gånger och misslyckats med att få tag på en.
 
  • Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
Händer mer som regel än undantag i Västmanland med. Tacka vet jag Dhl och Schenker som alltid kommer på utsatt tid.
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hur kommer den postade avin fram till brevlådan menar du?
Med vanlig post dagen efter.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
hsd
DHL Schenker UPS har som standard att bara lämna ut till mottagaren därav bokning
Posten, heter postnord numera (å deras gula bilar byts till blå) har liknande förfarande på paket men brev (paket kan vara brev)läggs i lådan om det går (hos mig kommer de in med brevpaketen:cool:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.