339 112 läst ·
1 547 svar
339k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Jag går i princip bara i mohedatoffeln här hemma oavsett väder, hållbara och bekväma. Lite bredare, lägre och därmed lite stabilare än vanliga med ståtofflor. Självklart med stålhättaDennisCA skrev:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Japp elhyvel, sladden åkte in när jag lyfte upp maskinen när jag va klar, så sladden kilades fast.. Tog bara lite utav yttre gummit men pulsen steg iaf..stigen skrev:
Japp en batteridriven hyvel står först på inköpslistan nu..
Apropå skor, jag har ett par Birkenstock Ges Gesch, typ som träskor men i hård polyurethan och med tjock korksula i. Tror motsvarande idag heter Super Birki. Riktigt bra, rejäla dock utan stålhätta. Har haft dem över 10 år, bara bytt sula. Made in Germany! 
Senaste skadan med blodvite orsakades av en Fiskars kockkniv när jag en sen kväll gick i närkamp med en morot. Morotseländet välte över ända och jag lyckades skalpera min vänstra tumme precis utanför nagelbädden. Endast en tunn flik band samman den lösa hudfliken med resten av tummen. Blödde naturligtvis rejält som fingrar gör.
Sådana skador hade jag förr endast dragit lite tejp runt och fortsatt jobba, men nu tänkte jag vara noggrann och göra det ordentligt. Det var i mitten av mars, mitt i den första ruschen av Coronahysteri i vården, så jag fick ringa akuten innan och bedyra att jag inte var det minsta förkyld innan jag fick åka dit. Väl där så bad jag dem att sy ihop mitt trasiga finger, men fick endast till svar att det inte går att sy så nära nagelbädden varför de istället tejpade ihop mitt finger. Alltså precis det jag först tänkte göra själv...
Nu har det läkt, men som vanligt när jag skär mig i fingrarna så har jag fått någon sådan där skum felkoppling i känseln, så att det vid tryck på en punkt på tummen blir en sådan där skärande smärta som när man skadar sig under nageln. Rätt irriterande faktiskt. Tur att sådana problem bruka gå över.
Annars var det länge sedan jag skada mig på maskiner och verktyg för mer byggrelaterade verksamheter.
Sådana skador hade jag förr endast dragit lite tejp runt och fortsatt jobba, men nu tänkte jag vara noggrann och göra det ordentligt. Det var i mitten av mars, mitt i den första ruschen av Coronahysteri i vården, så jag fick ringa akuten innan och bedyra att jag inte var det minsta förkyld innan jag fick åka dit. Väl där så bad jag dem att sy ihop mitt trasiga finger, men fick endast till svar att det inte går att sy så nära nagelbädden varför de istället tejpade ihop mitt finger. Alltså precis det jag först tänkte göra själv...
Nu har det läkt, men som vanligt när jag skär mig i fingrarna så har jag fått någon sådan där skum felkoppling i känseln, så att det vid tryck på en punkt på tummen blir en sådan där skärande smärta som när man skadar sig under nageln. Rätt irriterande faktiskt. Tur att sådana problem bruka gå över.
Annars var det länge sedan jag skada mig på maskiner och verktyg för mer byggrelaterade verksamheter.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ingen värstingskada men för några år sedan slant kniven över stållinjalen när jag skar gips. Fick mycket beröm för det snygga snittet av bekant sjuksköterska. Sedan dess använder jag för det mesta rätstegen som linjal, den hoppar inte kniven över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Fruktansvärt obehagliga skador.
Den där bordssågen alltså... lifsfarlig jävla monstermaskin!! Jag har en enorm respekt för den och hoppas verkligen jag slipper lägga upp ett inlägg här där jag visar vad som händer om man åsidosätter den.
Ni som har fått känselbortfall i fingrar... har det gett något på försäkringen?
Den där bordssågen alltså... lifsfarlig jävla monstermaskin!! Jag har en enorm respekt för den och hoppas verkligen jag slipper lägga upp ett inlägg här där jag visar vad som händer om man åsidosätter den.
Jag stoppade in pekfingret i elhyveln för ett antal år sedan. Resultatet blev känselbortfall på nästan 1x1 cm mitt på fingertoppen. Det gav ca 18' i invaliditetsersättning.C Chentin skrev:Fruktansvärt obehagliga skador.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Sticksågade mig lite ytligt på ovansidan av pekfingret. Inte djupt alls och tänkte lappa ihop det själv.
Meeeeen jag slängde iväg ett kort till en sak-bekant på akuten och frågade ändå om jag skulle åka in.
Sagt och gjort blev jag inlagd direkt och första operation på morgonen.
Hade sågat i senan och ledkapsel vilket är obra. Sex veckor med gips, två veckor med skena och nu massor med rehab. Fingret kan jag böja 1,5cm efter de 2,5 månader som nu har gått.
Läkaren sjukskrev mig 11 veckor på fläcken vilket blev en fantastisk utmaning. Har jobbat 100 % sen dag ett och bara dragit ner ett pass i veckan med träning. Övriga hushållssysslor har fortsatt i samma tempo.
Meeeeen jag slängde iväg ett kort till en sak-bekant på akuten och frågade ändå om jag skulle åka in.
Sagt och gjort blev jag inlagd direkt och första operation på morgonen.
Hade sågat i senan och ledkapsel vilket är obra. Sex veckor med gips, två veckor med skena och nu massor med rehab. Fingret kan jag böja 1,5cm efter de 2,5 månader som nu har gått.
Läkaren sjukskrev mig 11 veckor på fläcken vilket blev en fantastisk utmaning. Har jobbat 100 % sen dag ett och bara dragit ner ett pass i veckan med träning. Övriga hushållssysslor har fortsatt i samma tempo.