352 805 läst ·
1 654 svar
353k läst
1,7k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Känner igen mig heltjohankr skrev:Jag var i 14-årsåldern och knåpade säkert ihop ett fiskedrag eller något annat bra att ha. Skulle klippa en bit ganska tjock plåt. Det var en sommardag och jag gick bar på överkroppen. Spände fast plåten i skruvstädet och letade upp en gammal tång i verktygslådan. Den var lite annorlunda konstruerad eftersom tångens handtag gick ihop helt och hållet i bakänden. Övre och undre handtaget vek liksom av mot varandra och utgjorde tångens själva stopp.
Plåten var segklippt och mina pojkarmar veka. Jag hävde mig över tången samtidigt som jag använde båda händerna för att pressa ihop handtagen. Plötsligt slant jag på något sätt, eller om jag kom igenom plåten helt och hållet. Därmed slog handtagen ihop och fångade en bit av maghuden emellan!
Ingen allvarlig skada direkt. Men ont gjorde det!
Haha, fick en obehaglig känsla i kroppen när jag såg bilden på tången. Jäklar vad man har klämt sig i unga år.
Ska vi spåra ur/in på tänger skulle jag vilja ge min känga åt Leatherman Wave. Vet inte hur många gånger jag klämt mig framme mellan skruvarna till de yttre utfällbara bladen framme vid tången. En perfekt liten glipa på en millimeter eller två på ett ställe där man gärna trycker på tången om man måste ha bra grepp i alla ledder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Intressant, jag har aldrig lyckats klämma mig på min Leatherman Wave, men däremot rejält på en CC-22 skaltång på ungefär motsvarande ställe om jag förstår dig rätt. Kan det vara så att våra händer inte är riktigt lika utformade... 

Här hittade jag en bild från 2008! Notera fingertopparna på pek- och långfinger! Spruckna!!
Det var en incident med vedklyv av "skruv" modell. Gick till så att jag satte en något för kort vedklabbe mot skruven som omedelbart nöp i en kvist och roterade med skruven och slog ner vedträt i bordet med fingrarma emellan med en plåtig "plang"! Fingrarna domnade omedelbart bort! Det var nervöst kan jag säga innan jag fick av handsken och såg att fingrarna såg ok ut. Gjorde inget ont alls i 45 min sedan kom det!
Mycket ovanlig beteende hos vedskruven för övrigt oftast skruvar den sig mjukt in i vedklabben som spricker i sakta mak men ibland går det vildare till!

PS. Nere i handleden syns titanplattan från mc olycka 1998, men det är en annan historia. DS.
Det var en incident med vedklyv av "skruv" modell. Gick till så att jag satte en något för kort vedklabbe mot skruven som omedelbart nöp i en kvist och roterade med skruven och slog ner vedträt i bordet med fingrarma emellan med en plåtig "plang"! Fingrarna domnade omedelbart bort! Det var nervöst kan jag säga innan jag fick av handsken och såg att fingrarna såg ok ut. Gjorde inget ont alls i 45 min sedan kom det!
Mycket ovanlig beteende hos vedskruven för övrigt oftast skruvar den sig mjukt in i vedklabben som spricker i sakta mak men ibland går det vildare till!

PS. Nere i handleden syns titanplattan från mc olycka 1998, men det är en annan historia. DS.
Redigerat:
Klantigt värre. Satt på huk o meka med växlar o drivremmar på baksidan av min nya (begagnade) hyvel. Stänger av hyveln, ska resa mig upp och sätter ena handen på kanten på hyveln för att ta spjärn när jag reser mig. Just där råkar kuttern befinna sig och kutterskyddet har jag inte ställt in så noga, skulle ju bara meka lite på baksidan, så 5mm kutter är exponerad. Kuttern snurrar inte snabbt eftersom maskinen stängts av men det räcker gott för att göra två djupa jack i fingertoppen.
Note to self: maskinerna är farliga även när man inte snickrar på dom...nästan värre eftersom man inte har sitt vanliga säkerhetstänk och sina rutiner var man ska och inte ska ha fingrarna.
Note to self: maskinerna är farliga även när man inte snickrar på dom...nästan värre eftersom man inte har sitt vanliga säkerhetstänk och sina rutiner var man ska och inte ska ha fingrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Aj!
Var på kvälls och helgmottagningen. Gummibandet var för att försöka stoppa blödandet ja. Dr ville inte sy i fingertoppen eftersom ett ärr där kunde ge förlorad känsel. Så, efter många om och men lyckades sköterskan tejpa ihop det någotsånär...hemma igen och kry i övrigt, tack för omtanken