Charlieflower Charlieflower skrev:
Det låter ju smart. Hur gör man det rent praktiskt? (Hälsningar tekniknovis :p)
Du behöver en trådlös basstation och så många telefoner du vill ha + ringsignalen. Sedan parar du alla prylar med basstationen, max totalt 6st, basstationen oräknad.
Oftast funkar olika telefonfabrikat och basstationer med varandra eftersom dect är en standard, men jag lämnar inga garantier.
Jag kör med Gigaset, funkar bra. Det finns även repeaters om du vill täcka stora områden. Jag har dålig mobiltäckning så jag har kvar gamla telefoner, ip-telefoni numera.
Men Gigaset behöver ingen anslutning till nåt telejack för att funka som intercom. Ett tag hade jag och grannen varsin lur när vi ville snacka.

/Höghus

Redigerat:
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Är det bara jag som satt upp en Asterisk IP telefonväxel och har en massa IP telefoner utspridda i huset? Perfekt intercomlösning! Dessutom är det ett "riktigt" telefonnummer kopplat också, så att man kan ringa in och ut på allmänna telenätet. (Om mobilen skulle gå sönder.......)

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
M matsuhlen skrev:
Är det bara jag som satt upp en Asterisk IP telefonväxel och har en massa IP telefoner utspridda i huset? Perfekt intercomlösning! Dessutom är det ett "riktigt" telefonnummer kopplat också, så att man kan ringa in och ut på allmänna telenätet. (Om mobilen skulle gå sönder.......)
Otroligt smart faktiskt. Inte tänkt på detta. Vad använder du för telefoner?

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Otroligt smart faktiskt. Inte tänkt på detta. Vad använder du för telefoner?
Har köpt Grandstream (bordstelefoner, 500-800kr) på Ebay och Gigaset IP (trådlösa lurar) på Elgiganten. Har faktiskt fiskat upp några telefoner ur elektronikbingen på jobbet också. Gratis och fullt fungerande.
Om man inte vill sätta sig in i konfigurationen av Asterisk kan man installera 3cx som är ganska enkel att förstå och administrera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.