904 läst ·
25 svar
904 läst
25 svar
Pop-up sprinklers som behöver höjas upp
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Äh! Alla flexibla adaptrar är ju med utvändig gänga i båda ändar. Man skall ju använda en PEM-koppling med invändig R-gänga om dessa skall kunna användas. Samtliga av mina PEM-kopplingar är med utvändig R-gänga för att ansluta sprinklern direkt.
Kanske bäst att dubbelkolla att det inte är NPT-gängor på Gardena-delarna. De använder detta för delar man inte skall kunna koppla ihop t.ex. han-delen i snabbkopplingen om den sitter i en ventil. 🤔
Kanske bäst att dubbelkolla att det inte är NPT-gängor på Gardena-delarna. De använder detta för delar man inte skall kunna koppla ihop t.ex. han-delen i snabbkopplingen om den sitter i en ventil. 🤔
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
No 331 finns med IG/AG 3/4. Jag trodde att jag länkade direkt till den.Johan Gunverth skrev:
Inte optimalt med gjutjärn förstås, men det lär ändå hålla i åtskilliga år.
Kanske värre att det rostar och sätter igen strilhålen.
/Höghus
Är 3/4 konisk samma gänga som R20?
Finns i rostfritt här.
https://www.ebay.de/itm/152695998841
Verschraubung IG/AG konisch.
De säger att de inte levererar till Sverige men ofta går det bra ändå om man frågar.
/Höghus
Finns i rostfritt här.
https://www.ebay.de/itm/152695998841
Verschraubung IG/AG konisch.
De säger att de inte levererar till Sverige men ofta går det bra ändå om man frågar.
/Höghus
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Självklart blir det krångligt när det redan är installerat med dåtidens standard. Det fanns inga flexslangar då. Mitt problem är nu även att det sitter utvändig R-gänga på kopplingen i marken. Det blir helt klart lättare att justera nuvarande installation den sista halvmetern än att skaffa mer rördelar OCH gräva upp och byta ut.O olofh skrev:
Jo jag förstår. Det jag menar är att du tex kan plugga den du har och göra som jag skrev så hade det varit klart nu istället för att lägga massa tid/energi på att hitta rätt grejerJohan Gunverth skrev:
Självklart blir det krångligt när det redan är installerat med dåtidens standard. Det fanns inga flexslangar då. Mitt problem är nu även att det sitter utvändig R-gänga på kopplingen i marken. Det blir helt klart lättare att justera nuvarande installation den sista halvmetern än att skaffa mer rördelar OCH gräva upp och byta ut.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Minst arbete blir trots allt med att gräva upp och justera enligt Alt. 2 i första inlägget. Pluggning vet jag inte hur du menar. Jag skall ju använda rördragningen som finns på plats. 🤔
Mail skickat till Waterboys, men Hunter (eller någon annan tillverkare t.ex. Rainbird) har inga swing joints med invändig gänga.
Mail skickat till Waterboys, men Hunter (eller någon annan tillverkare t.ex. Rainbird) har inga swing joints med invändig gänga.
Jag menar bara att du kan skruva på en ny anborrningsbygel och plugga just den bef påkopplingen om di inte får rätt kopplingar. Ibland snabbare att börja om så att säga...Johan Gunverth skrev:
Minst arbete blir trots allt med att gräva upp och justera enligt Alt. 2 i första inlägget. Pluggning vet jag inte hur du menar. Jag skall ju använda rördragningen som finns på plats. 🤔
Ev invändig gänga får du nog lösa med en bussning eller liknande.
Men. Så här hade jag gjort.
Från pem slangen skruvar du på denna
https://www.rinkabyror.se/artikel/anborrningsbygel-25x15r-inv/
Sen
https://www.rinkabyror.se/artikel/hunter-anslutningsror-15rx30cm/
Sen din sprinkler
Så har jag byggt mitt system och tror det är standard för hur de flesta gör
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Då är jag med. När jag kollar de fem sprinklers som behöver justeras är de allihopa anslutna på en vinkel. De som sitter på T-koppling är OK i höjd. Bättre isåfall att byta ut vinkeln mot en med invändig gänga och ”swing joint”.
Klicka här för att svara