3 041 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Poolvärmepump som komplement till pelletspanna?
Hej.
Beklagar om frågan är dum, men jag har fått erbjudande att ta över en poolvärmepump av en kompis till ett bra pris. Då pelletspriserna skenar så är det ju lite intressant om man kan använda den som tillskottsvärme i pelletspannan.
Kollar man på specifikationen så ger den 7Kw värme och lämnar vatten med en temperatur på 50c. Jämför man med en monoblock luftvärmepump för husuppvärmning så är iallafall enligt min mening specifikationerna ungefär samma.
Finns det någon mening och vinst med att ansluta den här poolvärmepumpen till pelletspannan under vinterhalvåret? Pannan har redan uttag för att ansluta värmeväxlare, det är en gammal oljepanna som konverterats till pellets. Tidigare så värmde man upp poolen med olja, den värmeväxlaren är borttagen sedan några år men det är relativt enkelt att sätta dit en ny.
En risk som jag förstår det är att pelletspannan arbetar mellan 60-90 grader, och att det kanske inte är så lyckat att leda in så varmt vatten i värmepumpen, men det kan jag lätt styra genom att stänga av cirkulationspumpen till värmeväxlaren när pannan eldar pellets.
Beklagar om frågan är dum, men jag har fått erbjudande att ta över en poolvärmepump av en kompis till ett bra pris. Då pelletspriserna skenar så är det ju lite intressant om man kan använda den som tillskottsvärme i pelletspannan.
Kollar man på specifikationen så ger den 7Kw värme och lämnar vatten med en temperatur på 50c. Jämför man med en monoblock luftvärmepump för husuppvärmning så är iallafall enligt min mening specifikationerna ungefär samma.
Finns det någon mening och vinst med att ansluta den här poolvärmepumpen till pelletspannan under vinterhalvåret? Pannan har redan uttag för att ansluta värmeväxlare, det är en gammal oljepanna som konverterats till pellets. Tidigare så värmde man upp poolen med olja, den värmeväxlaren är borttagen sedan några år men det är relativt enkelt att sätta dit en ny.
En risk som jag förstår det är att pelletspannan arbetar mellan 60-90 grader, och att det kanske inte är så lyckat att leda in så varmt vatten i värmepumpen, men det kan jag lätt styra genom att stänga av cirkulationspumpen till värmeväxlaren när pannan eldar pellets.
Ingen?D diy1 skrev:Hej.
D diy1 skrev:Hej.
Jag sitter med precis samma fundering. Borde man inte kunna använda en poolvärmepump i frånluften för att värma vatten i ackumulatortankarna.
Hittade Indol som är en värmepumpsberedare, blir svårt att få plats med den också bara..
Hittade Indol som är en värmepumpsberedare, blir svårt att få plats med den också bara..
Redigerat:
Efter mycket tvekande har jag nu köpt en liten poolvärmepump på 2.5 kW med Cop 4,5 för knappt 2000 kr.
Den ska klara av att värma vatten upp till 43 grader och värmer ner till +12 grader. Var inne på att köpa en lite mer avancerad, men denna duger till mina experiment. Den kommer att jobba med varm inomhusluft, så egentligen är inte min temperaturen något problem...
Den ska klara av att värma vatten upp till 43 grader och värmer ner till +12 grader. Var inne på att köpa en lite mer avancerad, men denna duger till mina experiment. Den kommer att jobba med varm inomhusluft, så egentligen är inte min temperaturen något problem...
Du kan få köpa min pump.K Kallebo skrev:Efter mycket tvekande har jag nu köpt en liten poolvärmepump på 2.5 kW med Cop 4,5 för knappt 2000 kr.
Det är en Invest Living. Drygt 8 kwh. Vet inte copvärdet. Fungerar bra men när jag vill värma på våren är en poolpump inte så effektiv. Jag har solfångare som värmer kanon.
Du kan få köpa min pump för 2 papp med ställ.
Nyfiken på att höra om utfallet?K Kallebo skrev:Efter mycket tvekande har jag nu köpt en liten poolvärmepump på 2.5 kW med Cop 4,5 för knappt 2000 kr.
Pumpen står i garaget och användes bara två tre gånger på hela sommaren den var inkopplad, drog ut två rör genom väggen så att den kunde jobba med utomhusluft.. men där var flera problem: Dels var det aldrig solfritt tillräckligt länge för att det skulle vara lönt att köra den (värmde ju bara vattnet till ca 40 grader) och dels så dånande den så att grannarna undrade.. och dels så drog den mer ström än vad jag ansåg rimligt i förhållande till ovan problem. Tror aldrig att jag kom mycket lägre än cop 1.5 och då kunde jag lika gärna köra med elpatronen. Planen är att ha kvar den men använda den till en vanlig pool i framtiden...S scim skrev:
Du har inte funderat på solfångare? Det har jag och fungerar utmärkt. Jag hade en VP också av äldre modell som funkade, men den användes aldrig pga av elåtgången så den är bortkopplad och skänkt till en kompis som behövde den bättre.K Kallebo skrev:Pumpen står i garaget och användes bara två tre gånger på hela sommaren den var inkopplad, drog ut två rör genom väggen så att den kunde jobba med utomhusluft.. men där var flera problem: Dels var det aldrig solfritt tillräckligt länge för att det skulle vara lönt att köra den (värmde ju bara vattnet till ca 40 grader) och dels så dånande den så att grannarna undrade.. och dels så drog den mer ström än vad jag ansåg rimligt i förhållande till ovan problem. Tror aldrig att jag kom mycket lägre än cop 1.5 och då kunde jag lika gärna köra med elpatronen. Planen är att ha kvar den men använda den till en vanlig pool i framtiden...
Jag har solvärmefångare som fungerar bra och täcker mitt varmvattenbehov större delen av året. VPn skulle vara för de få molniga veckorna på våren och hösten där solen inte skiner på flera dagar men det fortfarande är så varmt att pannan inte behövs för att värma huset.G Guzzen1 skrev:
Ahh, jag missuppfattade. Jag trodde vi pratade poolvärme.K Kallebo skrev:
Jag har funderat på att skaffa en liten tank med varvattenslinga för sommarvarmvatten och koppla in den på fångaren. På sommaren när poolen är uppvärmd till önskad temp så kan man köra varmvatten med resten.
Klicka här för att svara