Har köpt en Lyfco NTPHP120 12,4kW poolvärmepump och som installerades i måndags, den har nu alltså gått i 4 dagar. Det första dygnet fungerade det utan problem, men efter andra natten så hade sandfilterpumpen nästan helt slutat suga vatten och värmaren slutat värma, jag provade backspola/skölja och den kom igång men tyckte den inte hade i närheten av lika bra tryck som tidigare, samma hände igen efter natten till idag, och började gå igång igen när sambon backspolat och sköljt.
Det intressanta är att vi körde poolen utan värmaren med bra tryck under 4 dygn innan vi fick hem värmaren, och den började då bete sig såhär efter värmaren blev monterad.
Jag testade nu att koppla bort värmaren och bara köra rätt igenom sandfilteranläggningen igen och då är trycket som det ska igen.
Är det någon som varit med om liknande eller vet hur jag ska felsöka bättre? Tänkte utifall jag missat någon "transportplugg" eller dyl i värmepumpen som man måste ta bort? Installationsmanualen var ju ett mindre skämt, så där fick man inte någon jättestor hjälp. Men jag gjorde som jag gjort på min tidigare 6,2kW värmepump och den gick då igång så jag antar att jag gjort rätt?
Anslutningen in och ut från värmaren är 50mm men förminskat ned till 38mm då det är anslutningen på pool och sandfilteranläggning, det kan väl inte vara det som ställer till det såpass mycket? För den borde väl ändå klara att behålla lika bra tryck som att jag bara kör genom sandfiltret även när jag minskat dimensionen?
Bifogar bilder på hur det ser ut nu. Den blåa slangen som ligger på backen går från utloppet och in till inlopp på pool, men jag har som sagt kopplat bort värmepumpen just nu så därför ser man inte in och ut på poolvärmaren rätt inkopplat.
Sandfilterpumpen är Bestway Flowclear sandfilterpump till ovanmarkpool - 1100-54500 liter
- Pumpens vattenflöde (pumpkapacitet): 7571 liter/tim.
- Integrerat poolsystem vattenflöde (flödessystem): 6814 liter/tim.
- För användning med 1,100-54,500 liter pooler
- Bestways artikelnummer: 58499
Jag kör utan bypass-ventil men detta borde väl inte medföra någon strypning i värmepumpen, tvärt om? Eller tänker jag fel här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder