Jag befinner mig i en konstig situation med min pool leverantör. Han hävdar att komplett kit för rgb poolbelysning levererades tillsammans med pp-poolen.

Jag och min elektriker hävdar att vi inte sett någon transformator i leveransen. Poolarmatur och kabel var monterad i poolen.

För att bara komma vidare har jag efter mycket om och men fått artikelnummer på transformatorn. När jag läser på om denna ser jag att det är en,, ja transformator,, utan extra logik för att kunna göra ett färgval.

Så jag ställer mig frågan,, hur styr jag färgvalet?
Borde jag efterlysa någon typ av fjärrkontroll också.
Borde det varit någon annan typ av transformator?

Rent generellt hur fungerar den vanligaste typen av RGB belysning för pool?

RGB kräver en fjärrkontroll om det inte är exempelvis ZigBee-lampor som kan styras via en gateway och dator/telefon eller WiFi (oftast likadant där).

pacman42 pacman42 skrev:
RGB kräver en fjärrkontroll om det inte är exempelvis ZigBee-lampor som kan styras via en gateway och dator/telefon eller WiFi (oftast likadant där).
Är det någon standard så att det går köpa fjärrkontroll på "stan"

Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Är det någon standard så att det går köpa fjärrkontroll på "stan"
Nej, inte mycket standard där inte. Du måste ju ha en mottagare för fjärrkontrollen. En del lampor har mottagare i varje lampa (som min belysning i badtunnan). Andra har en kontrollenhet. Vi skulle behöva veta mycket mer för att kunna hjälpa dig.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, inte mycket standard där inte. Du måste ju ha en mottagare för fjärrkontrollen. En del lampor har mottagare i varje lampa (som min belysning i badtunnan). Andra har en kontrollenhet. Vi skulle behöva veta mycket mer för att kunna hjälpa dig.
Jag vet ju inte själv vad de har levererat,, de tycks knapp veta själva.

Men jag känner att jag har lite att gå på nu, när jag pratar med dem.

K
Som exempel köpte vi en RGB led list på nätet nyligen. Den har en fjärrkontroll och sen i transformatorn som kopplas in i 230-uttaget sitter det en liten antenn.

Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Jag befinner mig i en konstig situation med min pool leverantör. Han hävdar att komplett kit för rgb poolbelysning levererades tillsammans med pp-poolen.

Jag och min elektriker hävdar att vi inte sett någon transformator i leveransen. Poolarmatur och kabel var monterad i poolen.

För att bara komma vidare har jag efter mycket om och men fått artikelnummer på transformatorn. När jag läser på om denna ser jag att det är en,, ja transformator,, utan extra logik för att kunna göra ett färgval.

Så jag ställer mig frågan,, hur styr jag färgvalet?
Borde jag efterlysa någon typ av fjärrkontroll också.
Borde det varit någon annan typ av transformator?

Rent generellt hur fungerar den vanligaste typen av RGB belysning för pool?
Jag tror att de flesta RGB-lampor för poolbruk fungerar med principen att den byter färg vid varje av-/på-slag.
Dvs om man slår av och på inom 10 till 20 sekunder så byter den färg varje gång.
Låter du den vara på i mer än 20 sekunder så stannar den färgen. Även vid nästa gång du slår på.

• Gilla
Wittlock och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.