27 452 läst ·
9 svar
27k läst
9 svar
Pool / Uppvärmnings entusiaster se hit! Pem slang som uppvärmning, vad klarar pumpen?
Hej alla glada poolentusiaster /uppvärmningsentusiaster!
Jag har råkat på ett litet problem efter att jag inte riktigt planerat/tänk ordentligt
Förra året köpte jag mig en Intex pool som rymmer 5,5m3 vatten (Bara 70cm djup) och för att värma upp poolen köpte jag mig 100m Pem slang som jag ställde lite snabbt mot husväggen och skjuvrade och bara igenom det så fick jag upp poolen till 28-29 grader varma och soliga dagar 23-24 grader i medel (Husväggen är i rakt söderläge), men såg fult ut (se bild nedan) (på bilden är slangrullen dock ej skjuvrad)
Därför i år nu var tanken att göra det lite seriösare och bygga mig ett drivshus åt slangen när jag ändå är i farten och bygger mig ett tralldäck, poolen ska också få en bättre placering än den hade förra året (i anslutning till främre trädäcket
Nu till problemet, 100m slang tyckte jag var jättemycket men nu när jag har monterat den så märker jag att jag har överdimensionerat "drivhuset" ordentligt. Tänkte inte till där för fem öre helt enkelt, Isolerings skivorna var ju 60 breda och för att göra det lätt för mig så fick det bli det måttet
.
Nu till min funderingen,
Tycker ni att jag ska halvera drivhuset så det inte ser så anskrämligt ut eller ska jag kosta på mig 100 meter till med 32mm Pem slang till eftersom det ändå får plats borde ju även göra mera för värmen i poolen?
Följdfrågan blir då, Orkar poolpumpen trycka 200m med 32mm slang? denna pump med sandfilter är det jag har och poolen ska stå i samma nivå som gräsmattan
http://www.toysrus.se/m%C3%A4rken/intex/intex-sandfilterpump?id=632622&vid=201727
Bilder på Bygget, Skall även bli trädäck på framsidan som jag tänker mig att slangen får vända under, lika som på baksidan alltså, Framför "drivhuset" skall jag även anlägga en 50 stenlagd gång som ska gå mellan trädäcken
Ovanpå slangen ska det sedan spännas en plast så det blir som ett litet drivhus
Tror ni det skulle gå?
och ja, jag har druckit några öl under byggets gång
Tacksam för svar / idéer
Mvh // Eklund
Ps: Detta kanske blev helt fel forumavdelning? ds
Jag har råkat på ett litet problem efter att jag inte riktigt planerat/tänk ordentligt
Förra året köpte jag mig en Intex pool som rymmer 5,5m3 vatten (Bara 70cm djup) och för att värma upp poolen köpte jag mig 100m Pem slang som jag ställde lite snabbt mot husväggen och skjuvrade och bara igenom det så fick jag upp poolen till 28-29 grader varma och soliga dagar 23-24 grader i medel (Husväggen är i rakt söderläge), men såg fult ut (se bild nedan) (på bilden är slangrullen dock ej skjuvrad)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därför i år nu var tanken att göra det lite seriösare och bygga mig ett drivshus åt slangen när jag ändå är i farten och bygger mig ett tralldäck, poolen ska också få en bättre placering än den hade förra året (i anslutning till främre trädäcket
Nu till problemet, 100m slang tyckte jag var jättemycket men nu när jag har monterat den så märker jag att jag har överdimensionerat "drivhuset" ordentligt. Tänkte inte till där för fem öre helt enkelt, Isolerings skivorna var ju 60 breda och för att göra det lätt för mig så fick det bli det måttet
Nu till min funderingen,
Tycker ni att jag ska halvera drivhuset så det inte ser så anskrämligt ut eller ska jag kosta på mig 100 meter till med 32mm Pem slang till eftersom det ändå får plats borde ju även göra mera för värmen i poolen?
Följdfrågan blir då, Orkar poolpumpen trycka 200m med 32mm slang? denna pump med sandfilter är det jag har och poolen ska stå i samma nivå som gräsmattan
http://www.toysrus.se/m%C3%A4rken/intex/intex-sandfilterpump?id=632622&vid=201727
Bilder på Bygget, Skall även bli trädäck på framsidan som jag tänker mig att slangen får vända under, lika som på baksidan alltså, Framför "drivhuset" skall jag även anlägga en 50 stenlagd gång som ska gå mellan trädäcken
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ovanpå slangen ska det sedan spännas en plast så det blir som ett litet drivhus
Tror ni det skulle gå?
och ja, jag har druckit några öl under byggets gång
Tacksam för svar / idéer
Mvh // Eklund
Ps: Detta kanske blev helt fel forumavdelning? ds
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Gör som Göran skriver parallellkoppla.
De stora Vändslingorna beror de på ölen? Blev ju inte vackert.
Om du börjar om så lägg första vändan längst ner och sedan halvvägs upp på vägen tillbaka, nästa slinga ett snäpp uppåt så kan du få till slingorna lite snyggare.
Protte
De stora Vändslingorna beror de på ölen? Blev ju inte vackert.
Om du börjar om så lägg första vändan längst ner och sedan halvvägs upp på vägen tillbaka, nästa slinga ett snäpp uppåt så kan du få till slingorna lite snyggare.
Protte
De stora vändslingorna beror på att slangen är så hård och bökig, går väll att få dem mindre om man använder sig av en värmepistol, men dem kommer ändå inte synas då det blir tralldäck i båda ändarna. Men bra råd om att vända slingorna halvvägs upp och att paralellkoppla, så får det nog bli om ni tror att det blir för mycket för pumpen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
2x100 meter ger ju lägre motstånd än 1x100 meter så nog kommer din pump att fixa det.
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag kör ca 200 m 40mm pem och värmer ca 13-14 m3 till 29-30c varje dag solen lyser 2 dagar i sträck. Så det kommer funka fint! Inget växthus runt slangen, den ligger platt på svart papptak. Så här i efterhand hade jag tagit jordvärmeslang, tunnare gods, billigare i inköp samma uv-tålighet...fireboolt skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snabbsvarar från telefon men
1. Pumpen klarar med enkelhet av 200m slang utan paralellkopplande
2. 2 dagar efter påfyllnaden så har värmen stigit från 13 grader till 25 grader å då har det bara varit sol 1 av dessa två dagar! Kommer bli varmt som tusan!
Klicka här för att svara