41 113 läst ·
210 svar
41k läst
210 svar
Poll: Hur mycket el kopplar du själv trots att du inte har formell behörighet?
För att köra lastbil idag yrkesmässigt så krävs även YKB, så det räcker inte att damma av ett gamalt körkort.TeroM skrev:Gör vi det rätt åker vi inte fast ...
Ta jämförelsen åt andra hållet, vi ser till att få kunskapen innan vi kör och där kommer den stora skillnaden in, vi kan visa upp att vi kan köra och får då tillstånd att göra det även utan flera års vana att köra med andra, eller att ngn annan är ansvarig för vårt beteende i trafiken.
En som hade C på kortet fram till 50 trots att jag inte körde lastbil som yrke.
Idag är väl det problemet pågång att ändras elbehörigheter som utfärdas idag har en mycket kortare tidsbegränsning än de gamla.
Varför ska någon annan vara ansvarig för ens handlingar? tycker det är fel den som uför något ska ta eget ansvar även om den personen arbetar under någon som bär ansvaret. kan man inte vad man gör då ska man inte göra det.
Största faran är alla som tror sej veta vad de gör, och är helt säkra på att de gjort rätt, fast det kan vara tvärt om.
Jag tänkte mest på risken att det uppstår förvirring när man blandar nya och gamla färger.Mikael_L skrev:
Då ökar risken för att den mänskliga faktorn kommer in i bilden, och med tanke på att många yngre elektriker idag är födda efter att dessa färger har blivit förbjudna...
Riskerna för att det ska uppstå förvirring bland "dom nya" elektrikerna är troligen ganska liten för dom får lära sig att olika färgen kan förekomma och att man aldrig ska lita på "färgkoden". Betydligt större fara är det med många av "hempularna" som vet vad dom olika färgerna ha för funktion.
Krävs inte alls YKB än så länge för de som tog körkorten innan ett visst årtal.HSP skrev:För att köra lastbil idag yrkesmässigt så krävs även YKB, så det räcker inte att damma av ett gamalt körkort.
Idag är väl det problemet pågång att ändras elbehörigheter som utfärdas idag har en mycket kortare tidsbegränsning än de gamla.
Varför ska någon annan vara ansvarig för ens handlingar? tycker det är fel den som uför något ska ta eget ansvar även om den personen arbetar under någon som bär ansvaret. kan man inte vad man gör då ska man inte göra det.
Största faran är alla som tror sej veta vad de gör, och är helt säkra på att de gjort rätt, fast det kan vara tvärt om.
Efter 1 september 2016 så krävs YKB för alla som ska köra i yrkesmässig trafik men jag får alltid låna en lastbil och köra åt mig själv utan något annat än C/CE kort.
Alla som har korten sedan länge behöver gå en teoretisk kurs på 40 timmar som handlar om eco driving, lastsäkring, ergonomi, lagar och förordnngar och olyckor och säkerhet.
Nu hade kanske inte detta och göra med huvudtopic men ändå.
Tänk vad bra det är med forum! Jag utökade med en lysrörsarmatur i garaget nyligen och då såg jag att det fanns en röd kabel som inte var inkopplad i den befintliga armaturen. Jag lät kabeln vara och kopplade lysröret till de andra två ledarna. Nu har ju "ion" googlat fram informationen i inlägg #119 att den röda alltså är jord vilket givetvis var min första tanke, men jag ville inte chansa. Att denna jord inte är inkopplad i den befintliga armaturen, som garanterat är från när huset byggdes, beror på att armaturen inte har någon jordning då materialen är plast och glas.
Så är det säkert...därför tänkte jag att jag ska kolla i elskåpet var denna röda är inkopplad innan jag använder mig av den. Det känns dock väldigt logiskt att just i mitt fall är den röda jord. Garaget är jordat i övrigt, det finns tre ledare dragna till armaturen varav två får lampan att lysa och armaturen i sig är ojordad. Hade armaturen varit jordad så hade med största sannolikhet den röda varit kopplad till jordpunkten i den samma.
Just att anta att röd är skyddsjord är ett lite farligt antagande, särskilt om det är i samband med lamputtag och ljusarmaturer.Paxman skrev:
Det var många som använde röd som tändtråd "på den tiden".
Och att både elektriker likväl som amatörer bara har tagit för givet att den röda dom hittat är skyddsjord har orsakat en del tillbud och så vitt jag vet minst ett dödsfall.
Det innebär ju att metallchassit på en pryl någonstans plötsligt kan få 230V på sig bara för att man på en annan plats slår om en strömbrytare, ganska illa.
Att kolla i centralen att flera jordledare är röda är ju bra, men det betyder ju inte att det inte även har använts röd som tändtråd i anläggningen. Så jag tycker nog att man antingen bör följa själva ledarens väg genom dosor och sånt och/eller ohm-mäta mot känd jordpunkt.
Grupp 4 blev upptagen.elbasen skrev:Jag brukar säga att det finns tre sorters husägare.
1 De som aldrig skulle röra något i elsystemet.
2 De som gör vissa jobb men aldrig mer än det som de behärskar. Byter ett uttag, även skarvar ut till ett extra uttag men allt är gjort lika bra som om jag skulle gjort det själv.
3 De som tror att de gjort allt rätt då lampan lyser då man trycker på knappen,(från ÖB).
Ofta fusk när man börjar nysta i det.
Frågan till er hemelektriker, vilken grupp tillhör Du?
Grupp 5, utbildad elektriker utan egen behörighet.
Jobbat knappt ett år som installationselektriker på elfirma, jobbar idag (på annat företag) som underhållstekniker (instrumentunderhåll), har läst ESA på nuvarande jobbet, gjort två ESArepetitioner genom åren för att kunna gå in i ställverksrum för att testa/byta rökdetektorer, DupLine-enheter mm.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Mikael_L skrev:Just att anta att röd är skyddsjord är ett lite farligt antagande, särskilt om det är i samband med lamputtag och ljusarmaturer.
Det var många som använde röd som tändtråd "på den tiden".
Och att både elektriker likväl som amatörer bara har tagit för givet att den röda dom hittat är skyddsjord har orsakat en del tillbud och så vitt jag vet minst ett dödsfall.
Det innebär ju att metallchassit på en pryl någonstans plötsligt kan få 230V på sig bara för att man på en annan plats slår om en strömbrytare, ganska illa.
Att kolla i centralen att flera jordledare är röda är ju bra, men det betyder ju inte att det inte även har använts röd som tändtråd i anläggningen. Så jag tycker nog att man antingen bör följa själva ledarens väg genom dosor och sånt och/eller ohm-mäta mot känd jordpunkt.
Räcker det inte att se om en testmejsel ger utslag på den röda kabeln när man plipprar på strömbrytaren, samt att kolla bakom strömbrytaren om där finns någon oanvänd tändtråd som någon klant kan koppla in vid ett obevakat tillfälle?
Har ni något bra tips på känd jordpunkt? Jordblecket på närmaste jordade uttag är det bästa jag kommer på, men i gamla hus kan ju det ligga långt bort.
Ett jordbleck på ett uttag långt borta är bra, Ja är bättre då det är mindre risk för att en tidigare gjord felkoppling ska invagga en i falsk trygghet.Fred vom Jupiter skrev:Räcker det inte att se om en testmejsel ger utslag på den röda kabeln när man plipprar på strömbrytaren, samt att kolla bakom strömbrytaren om där finns någon oanvänd tändtråd som någon klant kan koppla in vid ett obevakat tillfälle?
Har ni något bra tips på känd jordpunkt? Jordblecket på närmaste jordade uttag är det bästa jag kommer på, men i gamla hus kan ju det ligga långt bort.
Rulla ut 10-15 m FK-kabel som hjälp vid mätningen.
ps, och kolla vad det mäter för ohm-värde. Det ska normalt vara under 1 ohm, är det en bit över 2 ohm bör man dra öronen till sig och undersöka mer. Det kan finnas en liten risk att det man mäter och tror är jord egentligen är nolla mätt genom en maskin/lampa av något slag på hög effekt, då är det låga ohm-värden man ser (men antagligen över 2 ohm i vilket fall, annars drar det en fantastiskt stor startström).
Redigerat:
Risken att det skulle ligga fas på ett jordbleck är väldigt liten, även om det har hänt. Fuljord, dvs att nollan används som skyddsjord är betydligt vanligare. Det var kanske det fallet du avsåg?Mikael_L skrev: