1 871 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Pokker, skåpsväggarna svettas
Vi har ett gammalt hus (1950) vars ytterväggar är begåvade med tre tretexskivor som enda isolering.
För ett antal år sedan byggde jag väggfasta skåp mot ytterväggarna i sovrummet. Efter den förra kalla vintern, upptäcktes det att det växt ytligt mögel i hörnena bakom klädtravar som låg mot väggen. För att råda bot på detta dilemma, limmade jag, efter klortvätt, tvåcentimeters frigolitskivor direkt mot ytterväggarnas insidor för att förhindra ny mögeltillväxt denna vinter. Därefter målades de. Nu har jag upptäckt att det på vissa ställen där textilier legat emot min nya innovativa invändiga isolering har fukt samlats i frigoliten . Inte bra!
Varför?
Vad att göra?
En med ilsken fru: Staffan
För ett antal år sedan byggde jag väggfasta skåp mot ytterväggarna i sovrummet. Efter den förra kalla vintern, upptäcktes det att det växt ytligt mögel i hörnena bakom klädtravar som låg mot väggen. För att råda bot på detta dilemma, limmade jag, efter klortvätt, tvåcentimeters frigolitskivor direkt mot ytterväggarnas insidor för att förhindra ny mögeltillväxt denna vinter. Därefter målades de. Nu har jag upptäckt att det på vissa ställen där textilier legat emot min nya innovativa invändiga isolering har fukt samlats i frigoliten . Inte bra!
Varför?
Vad att göra?
En med ilsken fru: Staffan
Du har nog det fenomenet att dina klädtravar isolerar mer än isoleringen i ytterväggen så daggpunkten hamnar ungefär mellan kläderna och frigoliten. En luftspalt mellan klädskåpet och väggen löser det problemet.
Höre om ett liknande fall i ett hus med butiker i bottenplan. Mataffärens frysrum låg mot en innervägg och på andra sidan väggen låg en garnbutik. Efter ett tag frös garnbutikens garnlager fast i sina fack mot mellanväggen - slutsats: 50cm "vägg" av garnnystan isolerade så bra att fryspunkten förflyttade sig utanför frysrumsväggen.
/Ingenjören
Höre om ett liknande fall i ett hus med butiker i bottenplan. Mataffärens frysrum låg mot en innervägg och på andra sidan väggen låg en garnbutik. Efter ett tag frös garnbutikens garnlager fast i sina fack mot mellanväggen - slutsats: 50cm "vägg" av garnnystan isolerade så bra att fryspunkten förflyttade sig utanför frysrumsväggen.
/Ingenjören
Hejsan mannar!
Jag är inne på samma linje som ni. Det finns nog inte så många alternativa förklaringar.
Förvånad blev jag i alla fall när jag tog ut ett täcke från skåpet och den sidan som lår mot ytterväggen var plaskvåt, likaså var frigoliten så blöt, så när jag tryckte till med tummen så kom det ut små vattendroppar.
För att fixa detta, går det bra att limma fast ytterligare frigolit, och isåfall hur mycket?
Dilemmat är att skåpen är små, därför snålade jag med tjockleken för att inte fylla utrymmet med isolering, vilket i och för sig skulle löst fuktabret.
Vänliga hälsningar: Staffan
Jag är inne på samma linje som ni. Det finns nog inte så många alternativa förklaringar.
Förvånad blev jag i alla fall när jag tog ut ett täcke från skåpet och den sidan som lår mot ytterväggen var plaskvåt, likaså var frigoliten så blöt, så när jag tryckte till med tummen så kom det ut små vattendroppar.
För att fixa detta, går det bra att limma fast ytterligare frigolit, och isåfall hur mycket?
Dilemmat är att skåpen är små, därför snålade jag med tjockleken för att inte fylla utrymmet med isolering, vilket i och för sig skulle löst fuktabret.
Vänliga hälsningar: Staffan
Du bör inte använda frigolit som isolering överhuvudtaget med tanke på brand. Får du en brand så försvinner frigoliten relativt snabbt och skapar en väldigt aggresiv rök. Regla ut väggen och använd vanlig isolering istället och sätt gips utanpå allt så är det klart.
Gips och fukt... Minerit eller liknande isf. Luftspalt tror jag mer på. Med tanke på dagens temperaturer och isoltjockleken skulle jag satsta på en bättre lösning.seliass skrev:
Jag tror på 2. Antingen isolerar man mer eller skapar luftspalt.
Precis, man vill ju bli av med fuktutfällningen och då isolerar man mer och sedan är det inga problem att använda gipskamilenski skrev:
Saken är att TS har ont om plats för att isolera. Det betyder evigt återkommande kondensproblem. Ts på insidan och kyla på utsidan. Det blir fukt. Man bör påtvinga luftens rörelse.Och materialet från insida ska klara av kondens/fukt.
Klicka här för att svara