Hej! Jag har precis blivit klart med utsidan av vårt nya attefallshus.
Jag har sett bilder på hus där man använder plywood som ytskikt invändigt men har svårt att hitta information om hur man sätter upp skivorna utan synliga spik/skruvar? Funderar på att skjuta med dyckert?
Är det någon som har erfarenhet om detta?

Mvh
Johan

• Interiör av ett attefallshus med plywood på väggar och tak, möbler och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sätt är att använda 2-delade fästelement där en del skruvas från baksidan i skivan och den andra fästs på väggen. Sen är det bara att klicka fast skivorna och går även att montera ner igen vid behov vilket gör att man faktiskt kan öppna upp väggen om man tex behöver montera in nya ledningar m.m.

Finns många olika sytem, här ett med plastclips: http://button-fix.com/

Ett annat som använder metall: http://www.monarchmetal.com/products/hanging-systems/

Om plyfan är omålad eller bara lätt laserad så syns inte dyckert förrän man är med ögat ända inpå skivan.
Om man vill ha det ännu mindre synligt så blir väl antingen en färgdutt ("träfärgat") eller vanligt linoljekitt utmärkt.

Tack för svaren!
Jag tänkte sätta skivorna direkt på reglarna och eftersom jag gärna får lite skivverkan så kanske clips inte är optimalt?

K
Sätt två lag annars. Kanske med osb bakom som får stå för skivverkan. Hur blir skivverkan med dyckert?

Hej, ja jag är också osäker på skivverkan om man endast fäster med dyckert..
Vill helst undvika två lager pga kostnaden.

Mvh
Johan

Lägg en sträng med trälim innan du sätter upp plywoodskivorna,
om du är orolig för att de inte skall stadga upp konstruktionen.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Dyckert stagar väl upp lika bra son vanlig spik så länge man inte försänker den onödigt mkt?

• Gilla
Attefallshuset
  • Laddar…
S
Försänka skruven och sedan träpluggar

• Gilla
Jonas Westbom och 1 till
  • Laddar…
Finns även spontade plyfaskivor då skruvar/spikar du i sponten

S Skooda skrev:
Försänka skruven och sedan träpluggar
Det blir nog bra, men mycket jobb..

Oldboy Oldboy skrev:
Dyckert stagar väl upp lika bra son vanlig spik så länge man inte försänker den onödigt mkt?
Jag kommer nog testa detta!

S
Attefallshuset Attefallshuset skrev:
Det blir nog bra, men mycket jobb..
Japp, mycket jobb kan jag intyga:)

• Gilla
Attefallshuset
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Finns även spontade plyfaskivor då skruvar/spikar du i sponten
Har inte hittat ngn med riktig spont, bara med fasad kant, kan du skicka en länk?

Har nyligen gjort en övervåning åt en kund där både tak och väggar är plyfa.
Väggarna är till största delen osb och sedan 4mm plywood som är limmad och spikad.

En del av väggarna och innertaken är 7mm plywood, skulle säga att alternativen Kostnadsmässigt går på ett ut.

Båda typerna är monterade med dyckertpistol. Och det blir i det närmast osynligt.

Finns lite bilder på instagram @byggochkonstruktion och @villalipkin

• Gilla
Gallis och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.