Finns det några nackdelar med att sätta plywood som vindskyddskivor? Tänker sätta asfaboard eller utegips, men är inte så väldigt mycket dyrare med plywood.

Anledningen är att jag tänker spruta in isolering, då jag tilläggsisolerar en timmerstomme. Plywooden är ju onekligen stadig och lör ju hålla emot trycket bäst. Vad tror ni, funkar det?
 
Med plywood får du dessutom skiveffekt i facken, vilket ger dig en vägg som blir stark. Jag har haft en sådan konstruktion i ca 10 år, och jag har inte sett några nackdelar hittills. Den främsta anledningen till att jag byggde med plywood var att jag hela tiden ville ha ett riktigt skalskydd under byggperioden, eftersom det rörde sig om en totalrenovering av ett vidbyggt garage som var öppet in till huset.
 
Intressanta svar. Hur är plywood kontra asfaboard vad det gäller mögel och väta osv? Har läst en del om vanligt utegips som är ganska dåligt mot väta och lätt blir förstört.

Jag tänker att plywood inte är så känsligt. Visst kan det bli lite blött och kanske några svarta prickar som följd, men ser inte det minsta problem med det, då det ska vara på utsidan av huset.
 
Jag får tillägga att jag har vindduk utanpå plyfan som fuktskydd i huvudsak. Vindduken släpper ut fukt som gas, men är hydrofob och släpper inte in vatten i flytande form. Många sk funktionsmembran i fritidskläder fungerar på samma sätt. Därför blir plyfan inte blöt och möglar eller ruttnar inte. Jag antar att kostnaden blir större än för utegips, och brandmotståndet är betydligt sämre.
 
O Octavianus skrev:
Intressanta svar. Hur är plywood kontra asfaboard vad det gäller mögel och väta osv? Har läst en del om vanligt utegips som är ganska dåligt mot väta och lätt blir förstört.

Jag tänker att plywood inte är så känsligt. Visst kan det bli lite blött och kanske några svarta prickar som följd, men ser inte det minsta problem med det, då det ska vara på utsidan av huset.
Glasrocskivan är helt oorganisk och den tål därför fukt bättre än kartongklädd utegips.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.