Ska lägga fiskbensparkett i detta rummet:
Det går inte att lägga på detta underlaget. Så ska limma och skruva plywood först.
Men vilken dimension? Anslutande till detta rummet har vi gjort samma grej. Då använde vi 6mm lite mindre skivor från jem&fix. Det funkade helt ok, men fick åka skåne runt och köpa allt de hade för att få ihop antalet som behövdes.
Var idag och kollade på 7 mm skivor på Bauhaus. De var ju otroligt sladdriga och vågiga. Kanske blir bra när de är limmade och skruvade.
10 mm varianten kändes väldigt mycket stabilare.
Priset blir 2400 dyrare ungefär, så inte så hemskt.
Men hur blir det med värmefördelning från golvvärmen?
Vad hade ni valt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det går inte att lägga på detta underlaget. Så ska limma och skruva plywood först.
Men vilken dimension? Anslutande till detta rummet har vi gjort samma grej. Då använde vi 6mm lite mindre skivor från jem&fix. Det funkade helt ok, men fick åka skåne runt och köpa allt de hade för att få ihop antalet som behövdes.
Var idag och kollade på 7 mm skivor på Bauhaus. De var ju otroligt sladdriga och vågiga. Kanske blir bra när de är limmade och skruvade.
10 mm varianten kändes väldigt mycket stabilare.
Priset blir 2400 dyrare ungefär, så inte så hemskt.
Men hur blir det med värmefördelning från golvvärmen?
Vad hade ni valt?
De som har flytspacklat annat hos oss sa att det inte var bra. De kunde inte garantera när det var trä under, sen trä över. Att det skulle röra sig olika eller något.anders07 skrev:
Annars var det min tanke från början.
Brors lite på ditt underlag?M Mortsken skrev:
Är de spårad golvspån direkt på bjälklaget enbart ?
Annars är de ju minst 12mm flytspackel + nät på de du har idag. Hade känts riktigt kasst att lägga träskivor över slingorna, lär ju döda golvvärmen.
Edit: hör med andra i branschen, man flyter ju på spån med träbjälklag när man gör badrum tex. Då är de iförsig andra krav på styvhet när de ska till klinker. Har själv fått gjort de hemma
Det dödar inte golvvärmen, men den dämpas rejält. Jag har installerat en fläktkonvektor extra i taket på övre våningen för att golvvärmen är så begränsad p.g.a för tjockt trä på.L Lechuza skrev:
På nedre våningen har jag travertin så där värmer det desto bättre.
Golvvgips kunde ju vara ett bättre alternativ kanske?
Det är spårade golvspån på detta:L Lechuza skrev:Brors lite på ditt underlag?
Är de spårad golvspån direkt på bjälklaget enbart ?
Annars är de ju minst 12mm flytspackel + nät på de du har idag. Hade känts riktigt kasst att lägga träskivor över slingorna, lär ju döda golvvärmen.
Edit: hör med andra i branschen, man flyter ju på spån med träbjälklag när man gör badrum tex. Då är de iförsig andra krav på styvhet när de ska till klinker. Har själv fått gjort de hemma
Logga in
Skapa konto
Isolering är där också.
Golvvärmen funkar i andra rummet. Men där är som sagt bara 6mm plywood.
De ser ut som de e bra förstärkt av dig! Det är inte samma krav på böjstyvhet när de gäller parkett som klinker. Ser inte riktigt problemet med att killarna inte vill flyta på de där? Hör med andra i branschen för fler vinklar.
Men special primer med sand i, nät och minst 12mm flyt ovanför slingorna är branschstandard annars i ditt fall
Men special primer med sand i, nät och minst 12mm flyt ovanför slingorna är branschstandard annars i ditt fall
Har skickat till ett par andra.L Lechuza skrev:De ser ut som de e bra förstärkt av dig! Det är inte samma krav på böjstyvhet när de gäller parkett som klinker. Ser inte riktigt problemet med att killarna inte vill flyta på de där? Hör med andra i branschen för fler vinklar.
Fått svar från er att de kan göra det. Men priset på 43 000 blir väl saftigt.
Ska kolla med en 7mm plywood och se hur det ser ut.
Nej shit vilken blåsning! Fick flytspacklat 13kvm i vår tvättstuga med ett industri flytspackel från finja för några år sen, ungefär dubbelt så dyrt som vanligt flytspackel. De kosta med arbete 13k efter rot!
Flytspackel är relativt billigt och de går ju riktigt fort för dom som gör de. Kolla vidare eller kör på 7mm du hitta, är den vågig så bara mer lim och skruva tätare igentligen
Flytspackel är relativt billigt och de går ju riktigt fort för dom som gör de. Kolla vidare eller kör på 7mm du hitta, är den vågig så bara mer lim och skruva tätare igentligen
Tänker du skruva så markera på väggar var slingorna går, samt rakt ovanför i taket med hängande snöre var det går svängar och/eller tvärsöver.
Dra ut limmet med en 6, eller 8mm tandad spackel jämnt över skivan på baksidan.
Tänk på att du kan behöva skruva fast (och ev. limma) plåtarna först!
Jag rekommenderar dock fortfarande flytspackel... ☺️
Vi ritade ut var slingorna gick när vi gjorde det förra gången.anders07 skrev:
Tänker du skruva så markera på väggar var slingorna går, samt rakt ovanför i taket med hängande snöre var det går svängar och/eller tvärsöver.
Funkade utmärkt.
Hej,
Jag har just jobbat med precis samma "problem" och tyvärr blivit rejält uppskrämd av en del som pratat om vikten av att ha bra underlag just för "massivträlösningar" som fiskbensparkett då den sväller och drar ihop sig. Har pratat med leverantörer av flytspackel som berättat att de varit med om att man lagt för tunt och kört med "vanligt" flytspackel och att parketten då dragit sönder flytspacklet med sprickor/buktningar som följd.
För träunderlag har jag hört från parkettfirmor att tumregeln är "lika tjockt underlag som parkett"....
Tyvärr ger ju ett för tjockt underlag också ett tjockt golv och golvvärmen blir trögare och läser man på LK:s anvisningar så säger ju de att man skall kontakta dem vid över 25mm golvtjocklek (och när man gör det får iaf jag inte så vettiga svar, mer än att "gå ner i golvtjocklek").
Via en parkettleverantör fick jag rekomendation att köra med följande:
https://aprobo.com/product/uniboard/
....som skulle vara framtaget just för att ligga under parkettgolv (tjockleken till trots).... jag har ännu inte bestämt mig, men det känns just nu som det "bättre" alternativet, om än jäkligt dyrt.
Sedan tycker väl jag att bättre att lägga ett träövergolv än flytspackla om man kan...OM man har oturen att drabbas av en skada så tror jag det blir svårt att få loss allt flytspackel och behålla golvvärmen oskadad....
Följer med spänning vidare diskusion och ev. beslut.
Jag har just jobbat med precis samma "problem" och tyvärr blivit rejält uppskrämd av en del som pratat om vikten av att ha bra underlag just för "massivträlösningar" som fiskbensparkett då den sväller och drar ihop sig. Har pratat med leverantörer av flytspackel som berättat att de varit med om att man lagt för tunt och kört med "vanligt" flytspackel och att parketten då dragit sönder flytspacklet med sprickor/buktningar som följd.
För träunderlag har jag hört från parkettfirmor att tumregeln är "lika tjockt underlag som parkett"....
Tyvärr ger ju ett för tjockt underlag också ett tjockt golv och golvvärmen blir trögare och läser man på LK:s anvisningar så säger ju de att man skall kontakta dem vid över 25mm golvtjocklek (och när man gör det får iaf jag inte så vettiga svar, mer än att "gå ner i golvtjocklek").
Via en parkettleverantör fick jag rekomendation att köra med följande:
https://aprobo.com/product/uniboard/
....som skulle vara framtaget just för att ligga under parkettgolv (tjockleken till trots).... jag har ännu inte bestämt mig, men det känns just nu som det "bättre" alternativet, om än jäkligt dyrt.
Sedan tycker väl jag att bättre att lägga ett träövergolv än flytspackla om man kan...OM man har oturen att drabbas av en skada så tror jag det blir svårt att få loss allt flytspackel och behålla golvvärmen oskadad....
Följer med spänning vidare diskusion och ev. beslut.
I angränsande rummet skruvade vi som sagt 6mm plywood.
Det har fungerat utan problem under 2 år i alla fall.
Så, jag är inte speciellt rädd att det inte kommer att fungera. Men vill såklart ha golvet så bra som möjligt och få ut så mycket som möjligt av golvvärmen.
Är det då, 7 mm eller 10 mm plywood, eller kanske golvgips som jag ska ta.
Andra rummet.
Det har fungerat utan problem under 2 år i alla fall.
Så, jag är inte speciellt rädd att det inte kommer att fungera. Men vill såklart ha golvet så bra som möjligt och få ut så mycket som möjligt av golvvärmen.
Är det då, 7 mm eller 10 mm plywood, eller kanske golvgips som jag ska ta.
Andra rummet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto