5 716 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Pluginhybrider/laddhybrider, pest eller kolera?
Jag har 5 mil till jobbet dvs 10 T&R. Köpte en 2 år gammal Nissan Leaf som jag pendlar med. Är riktigt nöjd och åker billigare än med min gamla snåldisel även då jag räknar med värde 0 på bilen efter 6 år (8 år gamal bil). Batteriet ligger fortfarande nära 100% hälsa efter 4 år och 6000 mil. PS vi har två bilar i familjen, en diselkombi för långresor, semester och den kortaste pendlingen.martin43 skrev:
Beroende på vad man har för bil och vad man har för användningsmönster kan det gå åt rätt mycket extra el för "förkonditionering"av bilen, som t.ex. på Tesla som både kan kyla och värma. På vintern när man tinar upp hela bilen med el från elnätet kan man dubbla den verkliga förbrukningen om man inte har så långt till jobbet. Sen har funktionen givetvis ett komfortvärde som inte är noll.
Jag sneglar då och då efter nåt "billigt skit" att snål-åka till jobbet med på el men det går aldrig ihop sig. Det finns ett antal billiga Renault-modeller på blocket men då är det det där med "batterihyra 899kr/mån" vilket genast käkar upp hela bränslekostnadsbesparingen på ett bräde. :/
Då är det dessutom begränsad körsträcka! Tex 1250 mil i exemplet.
Det borde gå åt lika mycket energi för att värma bilen efter att man startat som innan. Fast i det förra fallet kortar det ner räckvidden. Jag tror att det är AC:n som används både till värme och kyla. Och då blir det bra mycket effektivare en en konventionell kupévärmare. Man är ju van vid att värme produceras i stora mängder i en bil vare sig man behöver den eller inte. Det kan ge illusionen av att värmen är gratis. Men så är det inte alls när man kör på el. Att värma eller kyla kupén före avfärd är komfortabelt och jag använder den funktionen mycket. Och rätt använt kan det minska hur mycket bensin som går åt.martin43 skrev:
Beroende på vad man har för bil och vad man har för användningsmönster kan det gå åt rätt mycket extra el för "förkonditionering"av bilen, som t.ex. på Tesla som både kan kyla och värma. På vintern när man tinar upp hela bilen med el från elnätet kan man dubbla den verkliga förbrukningen om man inte har så långt till jobbet. Sen har funktionen givetvis ett komfortvärde som inte är noll.
Värmen kan ju vara på i onödan / bilen är klar och varmhålls innan man kör iväg, så på det viset kan det åt mer. Och värmen man bilen i 30 minuter och det tar 10 minuter till jobbet har det definitivt gått åt mer totalt. Men det är som sagt en trevlig funktion.A Avemo skrev:Det borde gå åt lika mycket energi för att värma bilen efter att man startat som innan. Fast i det förra fallet kortar det ner räckvidden. Jag tror att det är AC:n som används både till värme och kyla. Och då blir det bra mycket effektivare en en konventionell kupévärmare. Man är ju van vid att värme produceras i stora mängder i en bil vare sig man behöver den eller inte. Det kan ge illusionen av att värmen är gratis. Men så är det inte alls när man kör på el. Att värma eller kyla kupén före avfärd är komfortabelt och jag använder den funktionen mycket. Och rätt använt kan det minska hur mycket bensin som går åt.
Det är oftast billigare att ha en äldre bil med allt vad det innebär med risker för större haverier, dyra reparationskostnader och frånvaro av fungerande transportmedel. Jag köpte en ny V70 classic 2007 för 280 000. Jag bokförde kostnaderna på denna bil noggrant i de 9 år jag ägde den och kom fram till att den kostat mig ca 4200 kr/mån exklusive bränsle. Under dessa 9 år hade jag bara en reparation på bilen som kostade ca 3000 kr annars var det bara service. Fick erbjudande om att ta en V60 twin engine som personalbil för ca 4500 kr (netto)/mån (2000 mil/år, summumpaket + några till paket) och antog det och fick bilen i början av 2017. Har ett par mil till jobbet och laddar hemma och på jobbet. Kan konstatera att min bränsleräkning minskat med 1000-1500 kr/mån. Klarar av de flesta körningar på el och har en medelförbrukning sedan bilen var ny är på 0.33 l/mil, det som drar upp bränslekostnaderna är släpvagnskörningar. Stort släp med kapell, nödvändigt då man håller på att helrenovera kåken.
Har haft V60'n halva tiden nu och kan konstatera att jag kör en väldigt trevlig och bra bil för en, enligt mig rimlig, förutbestämd månadskostnad. Om 1,5 år byter jag till en ny bil, troligtvis laddhybrid eller ren elbil.
PS. Det som jag inte visste om bilen när jag beställde den var att när bilen är uppkopplad mot elnätet och man har angivet en tid för avfärd så går ac'n igång för att kyla ner kupén till inställd temperatur. En funktion som man har uppskattat denna sommar. Jobbarkompisarna har varit lite avundsjuka är jag har hoppat in i min bil som håller 23 grader i kupén och de har över 40 grader i sina bilar.
Har haft V60'n halva tiden nu och kan konstatera att jag kör en väldigt trevlig och bra bil för en, enligt mig rimlig, förutbestämd månadskostnad. Om 1,5 år byter jag till en ny bil, troligtvis laddhybrid eller ren elbil.
PS. Det som jag inte visste om bilen när jag beställde den var att när bilen är uppkopplad mot elnätet och man har angivet en tid för avfärd så går ac'n igång för att kyla ner kupén till inställd temperatur. En funktion som man har uppskattat denna sommar. Jobbarkompisarna har varit lite avundsjuka är jag har hoppat in i min bil som håller 23 grader i kupén och de har över 40 grader i sina bilar.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag körde en Opel Corsa A innan. Den gick på luft och hade komfort och lyx som en sten, men var som sagt billig. BMW:n blev ett självklart val då jag letade kombi och automat som INTE rullat 67 varv runt jorden, vilket de flesta prisvärda kombibilarna här uppe redan har gjort.
Hybriden kändes som ett potentiellt nästa steg om inte teleport á la Star Trek dyker upp på marknaden i morgon.
Men ja, det känns väl lite som ett mellanting som kanske inte blir så billigt att äga.

Hybriden kändes som ett potentiellt nästa steg om inte teleport á la Star Trek dyker upp på marknaden i morgon.
Men ja, det känns väl lite som ett mellanting som kanske inte blir så billigt att äga.
Jo, jag såg det men jag tror inte att jag har råd med 3:an heller. Grundpriset på den är ju 35 000 dollar och med alla påslag i form av moms och dylikt är man ju uppe i samma grundpris som en premiumbil med förbränningsmotor.W witten skrev:
Jag kör en 7 år gammal Volvo T5 som utan att skämmas drar över litern blandad körning. Trots att man är väldigt ofta på bensinmacken tänker jag fortsätta med Volvon tills vidare.
En laddhybrid vore trevligt om jag hade den som tjänste-/förmånsbil och kunde ha den till en förmånlig månadskostnad och lämna tillbaka den efter 3 år, men aldrig någonsin att jag skulle köpa en för egna hårt beskattade pengar.
En laddhybrid vore trevligt om jag hade den som tjänste-/förmånsbil och kunde ha den till en förmånlig månadskostnad och lämna tillbaka den efter 3 år, men aldrig någonsin att jag skulle köpa en för egna hårt beskattade pengar.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Japp, 3:an är ingen budgetbil även om det kan låta så ibland.S Squall Leonhart skrev:Jag körde en Opel Corsa A innan. Den gick på luft och hade komfort och lyx som en sten, men var som sagt billig. BMW:n blev ett självklart val då jag letade kombi och automat som INTE rullat 67 varv runt jorden, vilket de flesta prisvärda kombibilarna här uppe redan har gjort.
Hybriden kändes som ett potentiellt nästa steg om inte teleport á la Star Trek dyker upp på marknaden i morgon.
Men ja, det känns väl lite som ett mellanting som kanske inte blir så billigt att äga.
Jo, jag såg det men jag tror inte att jag har råd med 3:an heller. Grundpriset på den är ju 35 000 dollar och med alla påslag i form av moms och dylikt är man ju uppe i samma grundpris som en premiumbil med förbränningsmotor.![]()
Ja som tjänstebil är hybrider inte så dyra.P pilen skrev:Det är oftast billigare att ha en äldre bil med allt vad det innebär med risker för större haverier, dyra reparationskostnader och frånvaro av fungerande transportmedel. Jag köpte en ny V70 classic 2007 för 280 000. Jag bokförde kostnaderna på denna bil noggrant i de 9 år jag ägde den och kom fram till att den kostat mig ca 4200 kr/mån exklusive bränsle. Under dessa 9 år hade jag bara en reparation på bilen som kostade ca 3000 kr annars var det bara service. Fick erbjudande om att ta en V60 twin engine som personalbil för ca 4500 kr (netto)/mån (2000 mil/år, summumpaket + några till paket) och antog det och fick bilen i början av 2017. Har ett par mil till jobbet och laddar hemma och på jobbet. Kan konstatera att min bränsleräkning minskat med 1000-1500 kr/mån. Klarar av de flesta körningar på el och har en medelförbrukning sedan bilen var ny är på 0.33 l/mil, det som drar upp bränslekostnaderna är släpvagnskörningar. Stort släp med kapell, nödvändigt då man håller på att helrenovera kåken.
Har haft V60'n halva tiden nu och kan konstatera att jag kör en väldigt trevlig och bra bil för en, enligt mig rimlig, förutbestämd månadskostnad. Om 1,5 år byter jag till en ny bil, troligtvis laddhybrid eller ren elbil.
PS. Det som jag inte visste om bilen när jag beställde den var att när bilen är uppkopplad mot elnätet och man har angivet en tid för avfärd så går ac'n igång för att kyla ner kupén till inställd temperatur. En funktion som man har uppskattat denna sommar. Jobbarkompisarna har varit lite avundsjuka är jag har hoppat in i min bil som håller 23 grader i kupén och de har över 40 grader i sina bilar.
Vad skulle v60 twin kosta att köpa och köra privat jämfört med tex en D4 eller T4?
Det som gör laddhybriden mindre kostsam som personalbil är att förmånsvärdet skrivs ner då det är en miljöbil. Skulle aldrig falla mig in att köpa en motsvarande bil privat, det är alldeles för mycket pengar.P Pin skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Jag kör laddhybrid. En förutsättning för att få ekonomi i det är som sagt att man kan ta den som förmånsbil. Hade en Audi A3 först och nu en Kia Niro. Klart det är kvalitets- och prestandaskillnad, men om inte annat har Kian betydligt längre räckvidd i praktiken.
Jag tror som flera andra att laddhybrider kommer visa sig vara en kort parentes i bilhistorien, men de finns i praktiken och många av oss klarar sig långt på 3–4 mils reell räckvidd i vardagen.
Jag tror som flera andra att laddhybrider kommer visa sig vara en kort parentes i bilhistorien, men de finns i praktiken och många av oss klarar sig långt på 3–4 mils reell räckvidd i vardagen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
