Intet Intet skrev:
Har du rör du inte kan avsluta med en gänga?
Jag kan säkert gänga rören och skruva på lock. Men äger inget gängsnitt och tänker att det kanske blir tajt att jomma åt och gänga. Men det kanske finns några bra knep.

H Hobbymajster skrev:
Jag kan säkert gänga rören och skruva på lock. Men äger inget gängsnitt och tänker att det kanske blir tajt att jomma åt och gänga. Men det kanske finns några bra knep.
Det är inget du ska ge dig på. Använd bara proppar i befintliga rördelar och ev huv om du har färdig rörände någonstans. Där det inte går kör med kopplingar.

H Hobbymajster skrev:
Jag tänkte på att ta bort rören tills du kommer till en koppling du kan proppa. Gängandet bör undvikas för det är lätt att det börjar läcka någon annan stans när man grejar för mycket med rören.

Det är inte speciellt utrymmeskrävande att gänga, men du behöver bra verktyg från t ex REMS, och precis som Intet skriver kan man oreda andra delar längre bort. Men det kan man med att skruva i befintliga kopplingar också! Det är starkt rekommenderat att använda TVÅ rörtänger och hålla emot med den ena.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är inget du ska ge dig på. Använd bara proppar i befintliga rördelar och ev huv om du har färdig rörände någonstans. Där det inte går kör med kopplingar.
Ok.
Tack men vilken typ av proppar och huv? Hänger inte med riktigt nu

H Hobbymajster skrev:
Ok.
Tack men vilken typ av proppar och huv? Hänger inte med riktigt nu
Inget annat än vad intet skriver i #33 dvs om du kan komma till någon befintlig rördel där du kan gänga ur rörstumpen och proppa eller om du får en gängad rörände över sätta en huv. Om det inte går får du använda koppling likt den du visade i #28 mot kapad rörände. Allt i dimension 3/8", R10, G10, DN10.

Bara för dig att jobba på nu inte mycket att fundera över.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Detta blev resultatet. Har varit trycksatt nu i 2 dygn på 2bar.
Allt ser torrt och fint ut. Dax att. Bygga igen och hålla tummatna.
Stort tack alla.

• Två rör med mässingskopplingar ligger i isolering bredvid ett måttband som visar 98-112 cm, i ett delvis öppet byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätband på 360 cm visar rörinstallation under trägolv med isolering. Allt ser torrt ut efter trycksättning.
    Skapa konto
  • Vattenrör med mässingskopplingar i vägguttag, omgivna av isolering och träspån, med en tumstock i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.