1 191 läst ·
36 svar
1k läst
36 svar
Plugga radiatorrör stålrör. Dolda i bjälklaget
Eftersom du inte är VVS-proffs och använder lin dagligen, så finns det en liten påse med lin och smörja på tub att köpa. Lite dyrt med påsen, men behövs det 1 eller 2 gånger om året, så det lönsamt.H Hobbymajster skrev:
https://www.hornbach.se/p/gangtatningssats-tub-65-g-4051175/5576764/
Nje. Vi behöver inte bråka så mycket. Huvudsaken är att du inte föreslår teflontejpIntet skrev:
Jag kontrar igen 😀.
Den enda gång jag spräckt en koppling var i ungdomen då jag drog åt, åt helsike för mycket. Har säkert dragit ett tusental och linmängden har aldrig orsakat någon spricka, helt enkelt för att överflödigt lin pressas ut ur gängorna. Likadant med mässing. Plast kanske kan spricka men om det har jag bara liten erfarenhet av.
När linet komprimeras mellan kopplingarna pressas pastan genom linet så det räcker att kleta en gång. Det går naturligtvis bra att kladda på två gånger också men det behövs inte.
Din tur MagHam😀
Definitivt inget proffs. Bara hålltider på med standard kopplingar på kopparrör. Därav nina funderingar. Har du tips på dimensioner? Det är en djungel därute tum, mm. Svårt pricka rätt. Rören är 17mm utvändigtJ jonaserik skrev:
Och att inte förglömma. På bilden av rören så är det att avra gjort för länge sedan och då kan det vara lin och linolja där. När oljan torkat så är det tätt, men att ta isär kan bli svårt, då det kan sitta som berg och bara värma med en värmepistol eller gas hjälper. Dett ska liksom osa och ev ryka om muff/gänga för att lossa lätt.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Har hört att det kan sitta som berget. Bäst vore ju skruva loss och skruva i plugg. Så siktar på det.J jonaserik skrev:Och att inte förglömma. På bilden av rören så är det att avra gjort för länge sedan och då kan det vara lin och linolja där. När oljan torkat så är det tätt, men att ta isär kan bli svårt, då det kan sitta som berg och bara värma med en värmepistol eller gas hjälper. Dett ska liksom osa och ev ryka om muff/gänga för att lossa lätt.
Då testar jag värma innan jag gråter av förtvivlan med rörtången i näven imorgon. Tack för tipset.
Oavsett vad du ska värma med, så blöt många trasor och lägg bakom mot trädelar, går att fästa lite lätt mot en vägg eller annat. Blir det blött, så torkar det upp på ett dygn, ingen fara med blötan.H Hobbymajster skrev:
Giv akt så du inte värmer för mycket på de kopplingsändar som inte skall gängas ur.H Hobbymajster skrev:
Du kan gott testa utan att värma dels är det klen dimension som sagt 3/8" eller som det numera kallas R10 eller G10 dels ser det på dina bilder ut som att det inte är gjort med linolja snarare en pasta tex typ Fermit Special.H Hobbymajster skrev:
När du är på Hornbach och tittar kan du ha nytta av att gängorna är betecknade R10 eller G10 i deras sortiment. Om du inte har en bra rörtång skaffa det också tex någon ur Bahco 140-serie i ditt fall kan 142 passa många gånger framöver.
Tack alla., har en fråga kvar.
De rören jag inte kan gänga i en plugg.
De kapar jag, ska jag plugga de genom använda stålrörskoppling med en plugg eller vad är bäst? Och vilken dimension på stålrörskopplingen behöves? Tack för alla hjälp
De rören jag inte kan gänga i en plugg.
De kapar jag, ska jag plugga de genom använda stålrörskoppling med en plugg eller vad är bäst? Och vilken dimension på stålrörskopplingen behöves? Tack för alla hjälp
Har du rör du inte kan avsluta med en gänga?H Hobbymajster skrev:
I ditt fall ska du välja G10 efter din mätning dy -17 mm.H Hobbymajster skrev: